תלמידי כיתה ו' פוגשים את שיעורי המדעים למעשה בפעם הראשונה. הם מגיעים אל הנושא בהתלהבות עצומה וכל תופעה עושה עליהם רושם. הם עדיין פתוחים אל העולם ולכן הכל עבורם חדש, מרגש, מעניין ומלהיב. מאחר ורשמי החושים שלהם עדיין מאד חזקים ומשכנעים, כדאי ורצוי להתמקד בתצפיות ובהתבוננות בתופעות. על המורה לרתום ולתעל את יכולות ההתנסות של התלמידים, כך שהמסקנות אותן יאספו תהיינה מבוססות ואיתנות. המושגים אותם לומדים … [קרא עוד ...]
סריגה, רקמה ותפירה
כיתה א' נקודות מבט ונושאים כלליים: המטרה בכיתה א' היא ליצור מעבר ממשחק לעבודה בדרך משחקית, מלאת דמיון ואמנותית. הילדים לומדים תחילה על ידי חיקוי המורה ובעזרת שירים, דקלומים וסיפורים. חשוב שהעבודה לא תהיה טכנית, אלא מלאת שמחה וקצת מתוך תודעת חלום. במובן זה יכולה להיות איכות של משחק חופשי, מלא חיים ודמיון באווירה. בכיתות א' עד ד' עומדת הסריגה במרכז. בנים ובנות לומדים לסרוג עם שתי מסרגות, מסרגה אחת … [קרא עוד ...]
עבודה בעץ
מבוא, כיתות א' – ד' בכיתות א' עד ג' הילדים מטפלים בזרדי וענפי עץ טבעי שהם מוצאים. ניתן לשלבם בהכנת צעצועים פשוטים ויצירתיים. אפשר להתחיל עם לימוד ראשוני של כלי עבודה בסיסיים המתאימים לילדים בגיל זה, למשל סכין לגילוף ידני, מסור, מקדח ידני, פטיש, משוף וכדומה. כיתה ה' בכיתה ה' נכנסים התלמידים בפעם הראשונה לסדנת העץ ומתחילים עבודה מסודרת ושיטתית בחומר זה. לאחר תקופה של לימוד העץ, כלי העבודה הבסיסיים … [קרא עוד ...]
מוזיקה בבית הספר היסודי
כיתה א' - דגש על אווירה מוזיקלית חלומית, שירה של שירים פנטטוניים בסולם פנטטוני סיני (רה מי סול לה סי ...) שהוא "מעגלי" באופיו, ללא נקודת כובד, ונותן תחושת תנועה לא ארצית. השירים יכולים להיות ללא משקל, פתוחים, או עם משקלים מעורבים לא נוקשים, או במשקל משולש של 3/4, 6/8, 9/8 וכדומה. משקלים אלה מאפשרים, בדומה למלודיה הפנטטונית, תחושת תנועה, זרימה ועדיין חוסר כובד. השירה מלווה את כל השיעורים וכמובן … [קרא עוד ...]
מדעי החיים בבי"ס יסודי
פירוט תכני הלימוד לפי הכיתות כמו בשאר התחומים, אפשר במסגרת חינוך ולדורף להעלות הצעות או אפשרויות כבסיס לתוכנית לימודים. לא מדובר על תוכנית לימודים סגורה, שלמה או מחייבת אלא על כיוונים אפשריים שיכולים להתאים להתפתחות הילדים וצרכיהם בכל שלב ושלב. תוכנית לימודים אנושית ונאורה יוצאת תמיד מתוך הילדים עצמם והקשר הנוצר ביניהם לבין המורה. כיתה ד' נקודות מבט ונושאים כלליים בכיתה ד' נהוג בבתי ספר … [קרא עוד ...]
כימיה מגן ילדים עד כיתה ח'
בשפת העם 'כימיה' קשורה בגבישים, אבקות ונוזלים בבקבוקים. הכרות עם חומרים חשובה ונעשית מתוך החיים כבר מגיל צעיר: מלח וסוכר, מים וחומץ, תערובות תרכובות ויסודות. לימוד כימיה לא כדאי שינתק את הילד מהעולם החי שסביבו, ולכן רצוי שישתלב בתכנית-הלימוד של מדעי-החיים. אין לנצל שלב זה של הילדות לתרגול של הסברים חומרניים ומצמצמים כפי שלעתים מקובל. החומרים הם חלק מהסיפורים ומהחוויות הקשורות לחיים, הכימיה קשורה … [קרא עוד ...]
היסטוריה: מהגן ועד כיתה ה'
בגילאים אלו עדיין אין לרוב הילדים יכולת של חשיבה היסטורית, של הבנת רצפי זמן ושל הקשרים בין עבר והווה. יחד עם זה דווקא בתקופה התפתחותית זו רגישים הילדים לסיפורים, לחוויות רגש ולתמונות. אי לכך חשוב לספר ולתאר את העבר ולחוות אותו באופנים החיים והעמוקים ביותר. מה שמתחיל ב"כשאמא היתה קטנה כמוך וגרה בקיבוץ", נמשך בסיפורי חגים ומועדים, בסיפורי מקום בטיולים ובסיפורים מהמורשת המשפחתית או של העדה והעם, כל … [קרא עוד ...]
היסטוריה מכיתה ה' ועד כיתה ח'
את לימודי ההיסטוריה המסודרים והשיטתיים מקובל להתחיל בבית ספר ולדורף בכיתה ה'. בשנה זו נהיים הילדים בני 11 ובכך מתחילים את שנתם ה – 12. המעבר מילדות לנערות משפיע על הלך הנפש של כל ילדה וילד, על אווירת הלימודים בכיתה ומעלה על פני השטח יכולות לימודיות חדשות (או מחזק מאד יכולות שקודם רק הנצו). בין השאר מדובר על חשיבה מושגית ויותר מופשטת, על יכולת העמקה ועל התחלה של הבנת רצפי זמן ויחסי סיבה ותוצאה. מה … [קרא עוד ...]
גאוגרפיה בבית הספר היסודי
כיתה א' מבוא ילדים קטנים לוקחים את המקיף אותם – כלומר אנשים אחרים, בעלי חיים, צמחים, אבנים, כוכבים, שמש וירח, בתים, מכונות, כמו גם עונות השנה – כדברים מובנים מאליו. אם נוכל לחזק את תחושת האחדות הזו של הילד עם הדברים שסביבו, הרי שנחזק את ביטחונם של הילדים, הכרת התודה שלהם וביטחונם העצמי. כך יוכל הלך הנפש הבסיסי של ילד במהלך תקופת שבע השנים הראשונות שלו, להתבטא במילים "העולם הוא טוב". במהלך … [קרא עוד ...]
רישום, רישום צורות וגרפיקה בבי"ס יסודי
כיתה א' מבוא העבודה היא עם הצורה לכשעצמה ולא כחיקוי של צורות בטבע. התנועה שיצרה את הקו היא החשובה ופחות הקו עצמו. חשוב להביא כמה שיותר תנועה לשיעורים, כהכנה לעבודת המחברת. קווים ישרים ועקומים מהווים נקודות-מוצא לרישום-צורות. זה מתחיל בגילוי שקו הוא שביל שלאורכו אפשר לנוע. הילדים מתנסים בהבדל האופייני שבין קווים ישרים ועקומים שעה שהם רושמים אותם, לאחר שגילו את אופיים באמצעות תנועה שלמה במרחב. … [קרא עוד ...]