הגננים והמורים בחינוך ולדורף הרדוף עברו (חלקם עדיין עוברים, במקביל לעבודתם) הכשרה (סמינר) ברוח חינוך ולדורף. הכשרה זו נמשכת ארבע שנים והיא מהווה תנאי לקבלת המחנך לעבודה בגן או בבית הספר. סמינרים ברוח חינוך ולדורף קיימים בהרדוף, בירושלים, ברמת גן וברמת השרון. הסמינר פועלים בעיקר במתכונת ערב והם בנויים כך שיאפשרו לאנשים עובדים עם מחויבויות נוספות, להכשיר את עצמם במסגרתם במקביל לעבודתם. הסמינרים מקנים לבוגריהם, לאחר שנה של עבודה מעשית מוערכת בגן או בבית ספר של חינוך ולדורף, תעודה המאפשרת לבוגר ללמד בכל גן או בית ספר ולדורף בעולם.
הלימודים בסמינר מתמקדים בשלושה תחומים עיקריים:
- העמקה, התבוננות והבנה של טבע הילד והתפתחותו. במסגרת זו לומדים בצורה מעמיקה ככל האפשר את יסודות חינוך ולדורף, הנשענים על הפסיכולוגיה ההתפתחותית של שטיינר. בנוסף לומדים צדדים שונים של טבע הילד והילדות כגון: ההתפתחות הגופנית על מישוריה השונים, כוחות הנפש השונים והתפתחותם, תהליך התגבשות התודעה במהלך הילדות ועוד.
ללימוד זה נוסף לימוד של תחומי דעת אחרים כהיסטוריה, פסיכולוגיה כללית, פילוסופיה וכו', לימוד שעוזר להבין את התפתחות הילד בהקשר של תהליכים שעברה האנושות כולה. - הכשרה אומנותית רחבה ועמוקה ככל האפשר. הסטודנטים עוברים הכשרה אומנותית רחבה ומקיפה ככל האפשר בשטחי אומנות רבים: ציור, רישום אומנותי, פיסול וכיור דרמה, עיצוב הדיבור, אוריתמיה, תנועה, מלאכת יד, מוזיקה, נגינה ושירה.
אין הכוונה בהעמקה אומנותית זו להפוך כל גנן או מורה לעתיד לאומן בכל התחומים המצוינים, אלא להכשירו מבחינה אומנותית ופנימית. היינו, לעבור תהליכי אומנות כמנוף להשתנות פנימית. כמובן שבנוסף להשתנות זו רוכשים הגננים והמורים לעתיד גם כלים חשובים וחיוניים לעבודה אומנותית עם הילדים ברוח חינוך ולדורף. - לימודי מתודיקה ועבודה מעשית בגנים ובכיתות. כבר משנתם הראשונה בסמינר מתלווים הסטודנטים לצדדים שונים של חיי הגן ובית הספר. תחילה הם צופים בלבד ואחר-כך מלמדים בעצמם כחלק חשוב מהכשרתם כגננים ומורים. תהליך זה מלווה על-ידי גנן או מורה מנוסה, שעוזר לסטודנט ונותן לו משוב לעבודתו.
במקביל להתנסות בכיתות לומדים בסמינר לימודי מתודיקה הקשורה לחינוך ולדורף. על סמך דוגמאות שונות ועיבודן לומדים את עקרונות חינוך זה בצורות ההוראה ואופן העברת החומר הלימודי.
הכשרת המורים עבור חינוך ולדורף נובעת כמובן מרוחו של חינוך זה. כשם שמטרתו הראשונה של חינוך זה הנה לטפח את הילד עצמו, על צדדיו וכשריו השונים, כך גם שואפת הכשרת המורים לטפח ולעודד קודם כל את ישותו השלמה והמתפתחת של המורה עצמו. אין כל כוונה בהכשרה זו ללמדו תכנים ואינפורמציות רבות ככל האפשר, או ללמדו טכניקות הוראה מיוחדות, אלא להפכו לאדם שלם ורב-גוני ככל הניתן. מורים שעברו התפתחות פנימית ופיתחו במשהו את ישותם הפנימית, יעבירו זאת בכל מעשה ידיהם גם לתלמידיהם.
רשימת הכשרות
שם ההכשרה | מיקום | איש קשר | טלפון | יעוד ההכשרה |
דוד ילין | יושלים | ציונה שי | 02-6790240 | מורים לחינוך יסודי + גננים |
הרדוף | הרדוף | דניאל שטרול | 04-9059274 | מורים יסודי |
זומר | רמת גן | רונן האן | 052-3368280 | גננים + מורים יסודי ותיכון |
אורים | הכפר הירוק רמת השרון | ענבל גינת | 052-3212873 | מורים ליסודי, גננים, חינוך מיוחד |
אורנים | אורנים המכללה האקדמית לחינוך | 1800-30-10-80 | לימודים לקראת תואר ראשון (B.Ed), הסבה אקדמית, לימודי חוץ של חינוך ולדורף. | |
סמינר טבעון | שער העמקים | אוריין | 052-3563490 | גננות |
אורנים | טבעון | כרמי ינון | 052-3662462 | הכשרה אקדמית לתואר ראשון בגיל הרך |
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון