תוכנית הלימודים המפורטת באתר מקורה בתוכנית הלימודים לבתי ספר ולדורף שהוצאה באנגלית:
Rawson, R & Tobias, R. The Educational Tasks and Content of the Steiner Waldorf Curriculum. Steiner Schools Fellowship Publications
בעיבוד של צוות מורים מבתי ספר ולדורף בארץ בהתאם לתרבות ולתנאים של ישראל.
המושג "תוכנית לימודים" בהקשר של בית ספר ולדורף מכיל בתוכו סתירה פנימית. בבואנו לקרוא ולעבוד עם תוכנית הלימודים עלינו להבין סתירה זו. חינוך ולדורף מהווה ניסיון להתאים את אופני הלמידה, תכניה וכל הקשור לתהליך הלמידה לסיטואציה המסוימת והחד-פעמית אתה מתמודדים: הלך הנפש של המורה, המפגש עם ילדים מסוימים, האווירה הכיתתית, מזג האוויר, התקופה והשפעותיה, תרבות המקום ועוד. תהליך למידה משמעותי במובן זה הנו מפגש ממשי בין מבוגר לילדים, בין תוכן של עולם לתוכן של נפש, בין הילדים לבין עצמם ובין הילד ונפשו הוא. אין דרך אחת נכונה ללמד תוכן, יש דרך שנכונה ברגע זה, עבור ילדים אלו והמורה שכרגע עובדת אתם. מורים בבית ספר ולדורף מקבלים בהכשרתם כלים רבים להעמקת תהליכי למידה, אלה נוגעים בראש ובראשונה בהלך הנפש הכללי, ברוח הדברים ובניסיון להבין את הילדים בכל גיל וגיל. מתוך הבנות כלליות אלו על כל מורה ומורה ליישם את רוח הדברים בהתאם לקריאתו הוא את הילדים עמם הוא עובד וצרכיהם העמוקים. תהליך לימודי יכול להיות בעל משמעות כאשר הוא מפגיש בין תוכן עולם לבין צורך עמוק של ילד, פגישה שתומכת ומטפחת את התפתחותו של הילד.תוכניות הלימודים המובאת להלן מהווה עיבוד לשפה העברית ולתרבות הישראלית והיהודית של תוכנית הלימודים שנכתבה באנגליה תחת השם: The Tasks and Content of the Steiner-Waldorf Curriculum / Edited by Martyn Rawson and Tobias Richter. עם יסוד בית הספר הראשון, סתיו 1919, ובמהלך חמש השנים בהם ניהל אותו רודולף שטיינר, ניתנו על ידו הנחיות רבות ומגוונות הנוגעות בשאלות של תוכנית לימודים לגילאים השונים. תוכנית הלימודים שנכתבה באנגלית מהווה מעין סיכום של הנחיות אלו יחד עם ניסיון של כמעט 100 שנה בבתי ספר ולדורף באירופה. התוכנית שמוצגת בזה היא תוצאה של עבודה משותפת של מספר מורים רב בישראל, בניסיון לעדכן את תוכנית הלימודים, שנכתבה במקורה עבור אנגליה וגרמניה, לזמן הנוכחי, לתרבות הישראלית-יהודית ולעבודה היום יומית בבתי ספר ולדורף בארץ.
לאור האמור לעיל ברור שתוכנית הלימודים של בית ספר ולדורף המובאת בזה מהווה המלצה בלבד לנושאי לימוד, שעבור מורים ותלמידיהם, לעיתים לאחר ניסיון של שנים רבות, היוו בגיל מסוים, פגישה ממשית ומהותית בין נושאי הלימוד לבין המקום ההתפתחותי של הילדים. יש להדגיש שוב ושוב ולגבי כל תחום ותחום, אלו המלצות בלבד, כיוונים, מראי דרך ובשום פנים ואופן לא תוכנית לימודים מחייבת ושרירותית. זו רחוקה מרוח חינוך ולדורף והכוונה הרוחנית העומדת בבסיסו.
הדרך הנכונה לעבוד עם תוכנית לימודים זו היא לראות את ההמלצות הכתובות בה כמעין אימפולס, או רעיון. אימפולס שיכול להביא אותי כמורה לפעילות פנימית, לחיפוש אחר התוכן והצורה המתאימים ביותר לילדים עמם אני עובד. יש לראות אם-כן בהמלצות אלו יותר מחשבות מעוררות, זרעים, שיכולים לסייע לעבודתם הפנימית, לחידוד שאלות, ולהעמקה של הדרך החינוכית כל מורה ומורה.
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון