המוזיקה, כמו שאר האומנויות, הנה חלק בלתי נפרד ממתודות ההוראה בבית ספר ולדורף. לאומנות ולמוזיקה בפרט יש תפקיד כפול. מצד אחד המוזיקה משמשת להעשרת תהליכי הלמידה על ידי הוספת שירה ומוזיקה כלית כמעט לכל תכני הלימוד ולהפיכת החוויה הלימודית למוזיקלית ככל האפשר. כך לדוגמא נפתח כל יום לימודים בכיתות היסוד של בית ספר ולדורף בשירה, נגינה ותנועה מוזיקלית; שירים קטנים ומנגינות שונות משמשים בכיתות הצעירות למעברים בין חלקי השיעור השונים ולהחייאת חווית הלימוד; משחקים רבים חדורים בשירה ומוזיקה וכיו"ב. מצד שני לומדים התלמידים את יסודות המוזיקה בצורה מתודית ומשמעותית החל מכיתה א' במסגרת תוכנית לימוד מתוכננת וקבועה. התלמידים עוברים שיעורי שירה בסגנונות שונים, לומדים כולם לנגן בחלילית, ואחר כך, מכיתות מאוחרות יותר מעודדים אותם (ואת הוריהם) לנגן בכלי נגינה נוסף. לאחר שרוב ילדי הכיתה שולטים פחות או יותר בכלי נגינה אישי מקדישים שיעורים שבועיים לתזמורת כיתתית, בה כל ילד מוצא את מקומו בכלי נגינה זה או אחר. תפקיד חשוב יש גם למקהלת בית הספר, הן ביסודי והן בתיכון, באירועים, חגים, התכנסויות ובקונצרטים לקהילה. כמו כן, כבר בבית הספר היסודי נלמדים יסודות תיאורטיים של המוזיקה.
כבר בתחילת המאה ה- 20 ראה שטיינר בהוראת המוזיקה לכל ילדי הכיתה, גם לאלו שהנם כביכול לא מוכשרים לתחום, ערך חינוכי שהנו חיוני לכל ילד וילד: להרחיק את הילדים שהנם כביכול לא מוזיקליים מחינוך מוזיקלי ולהעניק אותו אך ורק לילדים "המוכשרים" מוזיקלית הינו דבר מוטעה מהבסיס. הילדים שהנם כביכול לא מוזיקליים חייבים להיות בכל עשייה מוזיקלית… גם הילדים שהנם כביכול לא מוזיקליים חייבים לקבל חינוך מוזיקלי ולפתח רגישות לתחום… לכל ילד יש כישרון מוזיקלי, צריך רק ללכת מספיק עמוק, ואז, בגישה אוהבת, כל ילד יכול לפתח כישרון זה.[1]
לאור עקרון זה, שכל ילד הינו בבסיסו מוזיקלי ולכן יכול וצריך לפתח את כישרונותיו בתחום, מהווה החינוך המוזיקלי תחום למידה חשוב במערכת הלימוד של בית ספר ולדורף, לכל הכיתה ועל כל תלמידיה, וזאת לאורך כל שנות הלימוד, מכיתה א' ועד כיתה י"ב.
עקרונות ההוראה של תחום המוזיקה בבית ספר ולדורף נובעים מהפסיכולוגיה ההתפתחותית של שטיינר. הנחת היסוד של ההוראה בבית ספר ולדורף היא שהילד עובר התפתחות משמעותית משנה לשנה ויש להתאים את תוכניות הלימוד ואת מתודות ההוראה להתפתחות זו. אחת ממשימות המורים בבית ספר ולדורף היא להתבונן בצורה משותפת, בישיבות מורים ובפורומים אחרים, בתלמיד זה או אחר, בקבוצות חברתיות בתוך הכיתה ובכיתה עצמה ובצרכיה ולנסות "לקלוע" לדרישות המוזיקליות שעולות מהכיתה עצמה. מכאן שתוכנית הלימודים לתחום המוזיקה אינה קבועה ושרירותית, אלא גמישה ותלויה רבות בילדי הכיתה, במחנך, במורה למוזיקה ובתרבות המקומית שעוטפת את בית הספר ואת ילדיו. יחד עם זאת ניתן לשרטט תוכנית לימודים כללית ללימודי המוזיקה, תוכנית שיוצאת מתוך הבנת התפתחות הילד כפי שעוצבה על ידי שטיינר ועל ידי ממשיכיו.
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון