הדרך שעוברים התלמידים בשנות התיכון, מכיתה ט' ועד סיום י"ב, מאופיינת בכמה מגמות עיקריות. ראשית עוברים התלמידים את הדרך המוסיקלית ההיסטורית שעברה האנושות המערבית מהברוק, דרך הקלאסיקה, הרומנטיקה, ועד למוזיקה מודרנית והעכשווית. יחד עם התגבשות האינדיבידואליות והעצמאות שמתרחשת בשנים אלה שמה תוכנית הלימודים דגש על אימון ומודעות לפן החברתי, הן בעשיית מוזיקה ובשירה והן בהקשבה ובלימודים תיאורטיים. כפי שהיה הדבר בבית הספר היסודי, כך הוא נכון גם לתקופה זו: החינוך המוזיקלי מתאים ונחוץ לכל תלמידים הכיתה, ללא קשר לכישרונם המוזיקלי ומטרתו הנה חינוך האדם השלם, מטרה שהמוזיקה יכולה לתרום לה רבות, דווקא מתוך העבודה שהיא האומנות בה ההתנתקות מה"חומר" היא הגדולה ביותר.
להלן תובא תוכנית הלימודים לכיתות בית הספר התיכון בקווים כלליים
כיתה ט'
- פיתוח הבנה של סגנון ושל כוחות מעצבים ביצירות מוזיקליות, תוך כדי הכרה של זרמים מוזיקליים שונים בתולדות המוזיקה.
- תיאוריה של המוזיקה: סולמות, מעגל הקווינטות, מרווחים, הרמוניה. הכרת צורות מוזיקליות של קנון, פוגה, סוויטה, קנטטה וכדומה. הקשבה ליצירות ואפיונן יחד עם התחלת ניתוח צורני. המשך עם תרגילי אימפרוביזציה.
- ביקור בקונצרטים ואופרות תוך כדי הכנה בכיתה ועיבוד לאחר ההופעה.
- שירה של יצירות בכמה קולות והרחבת הרפרטואר, למשל שירי עם, שירים פוליטיים וכיו"ב. כמו כן שירה של יצירות בשפות זרות.
- מקהלה של כל תלמידים התיכון שיוצאת להופעות ומתאמנת באורח קבוע.
- תזמורת של תלמידי התיכון המנגנים בכלים אישיים, עבודה קבועה והופעות. כמו-כן במידת האפשר הרכבים יותר קטנים של מוזיקה קלאסית, ג'אז ומוזיקה קלה.
כיתה י'
- עבודה על צורת הסונטה והפוגה. עמידה על חשיבות צורת הסונטה בתקופה הקלאסית, ומציאת קוים משותפים לה ולמבנה האנושי.
- תיאוריה של המוזיקה: עבודה על המבנה של יצירות כמו סונטה, סימפוניה, קונצ'רטו, אופרה ודרכם על תורת הצורות במוזיקה.
- ביקור בקונצרטים ואופרות תוך כדי הכנה בכיתה ועיבוד לאחר ההופעה.
- עבודה על פיתוח קול והמשך שירה של יצירות שונות, למשל אריות מאופרות, שירים אומנותיים, שירים ממחזות זמר ושירה א-קפלה.
- מקהלה של כל תלמידים התיכון, הרכבים ותזמורת של התלמידים המנגנים בכלים אישיים, עבודה קבועה והופעות כפי שצוין בכיתה ט'.
כיתה י"א
- עבודה על המעבר מהקלאסיקה לרומנטיקה, הקשבה ליצירות רומנטיות, זיהוי הצורות השונות וכתיבה של יצירות קטנות על-ידי התלמידים עצמם. העמקה בשינוי המוזיקלי שחל במאה ה- 19 והמעבר ליצירות בעלות גוון יותר אישי וגם כאלו בעלות כיוון לאומי.
- תיאוריה של המוזיקה: לימוד של תולדות המוזיקה מהזמן הקדום ועד למאה ה- 20. עבודה עם מוזיקה כרומטית בצורות פשוטות. הקשבה ועיבוד של יצירות חשובות מכל תקופה, עדיין עם דגש על יצירות רומנטיות. עבודה על הצורות של המוזיקה הרומנטית.
- בשירה עבודה על פיתוח קול ושירת סולו (בבתי ספר ולדורף קיים מנהג לקיים בסיום כיתה י"א קונצרט של הכיתה, בו, בין השאר, שר כל תלמיד יצירת סולו לפי בחירתו). שירה משותפת של יצירות מהתקופה הרומנטית בעיקר, אבל גם מתקופות מאוחרות יותר.
- מקהלה של כל תלמידים התיכון שיוצאת להופעות ומתאמנת באורח קבוע.
- תזמורת והרכבים של התלמידים המנגנים, עבודה קבועה והופעות.
כיתה י"ב
- עבודה על המוזיקה של המאה ה- 20, התלמידים יכולים להגיע לכך שיזהו ויתארו תופעות מוזיקליות של מאה זו. פיתוח עניין בניסיונות המוזיקליים של המאה ה – 20 וניסיון להבין את המאמץ והחיפוש שעמד אחריהם. השאלה של המוזיקה העכשווית צריכה לעלות לדיון. התייחסות לכיוונים חדשים של מוזיקה אלקטרונית וכדומה.
- תיאוריה של המוזיקה: עבודה על המוזיקה של המאה ה- 20. המשך עבודה על תורת ההרמוניה והמשך לא-טונאליות וסולם 12 הטונים של שנברג. יצירות חשובות של המאה ה – 20 ועבודה עליהן מבחינות שונות. הקשר בין מוזיקה לטכניקה.
- שירה, מקהלה ותזמורת המשך וסיכום של כל הנעשה עד כה.
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון