השותפים הישירים להוויית החיים במוסד החינוכי (גן או בית-ספר) הנם הילדים, המחנכים (גננים או מורים) וההורים. כאשר מנסים ליצור איכויות שהנן מעבר להקניית ידע ואינפורמציה, עולה שאלת החיים המשותפים בקהילת המוסד. האיכויות העמוקות יותר, שחינוך אמיתי רוצה לבסס, ניתנות ליצירה רק בשיתוף של כל הגורמים המעורבים בחיי הילד.
במיוחד כיום, בזמן המודרני, חשוב לנסות ליצור קהילה במובנה העמוק ביותר סביב חיי הילד והמעורבים בחינוכו. בזמנים שעברו היה כל ילד מוקף באופן טבעי בקהילת חיים, שהייתה יוצרת סביבו חיי שיתוף ושייכות במישורים רבים. הילד ( וגם המבוגר… ) היה חלק ממשהו רחב וגדול יותר. למשפחה , לחיי הדת, למסורת, לשכנים ולדרי השכונה היתה משמעות, כוח מלכד והם יצרו תחושת זהות ושייכות. הרבה מהכוח של שייכות וקהילתיות זו אבד בחיים המודרניים. ילדים רבים גדלים ללא חוויה משמעותית של משפחה, ללא קשר משמעותי למסורת או לחיי הדת ופעמים רבות גם הקשרים האנושיים המיידים הנם חסרי עומק והמשכיות.
מתוך הכוונה ליצור סביב הילד המתפתח את המימד הקהילתי החסר כל-כך בימינו, מנסה חינוך ולדורף, בעבודה משותפת של ההורים, המחנכים והתלמידים, לקיים מרחב קהילתי משמעותי ורחב ככל האפשר.
במרחב קהילתי זה מקומם של הילדים הנו כמובן המרכזי והחשוב ביותר, אולם מעורבותם המודעת נעשית לאור תפיסת חינוך ולדורף את התפתחות הילד ואת בשלותו לקחת חלק בתהליכי עיצוב הקהילה. מתחילת הגן ועד לסיום בית הספר התיכון ישנו תהליך ארוך ומובנה של מעבר האחריות וההשפעה לידי התלמידים.
התהליכים הפדגוגיים במוסד החינוכי נתונים להכרעת המחנכים. ל חינוך ולדורף כיוון חינוכי ברור ומעוצב. ההורים שילדיהם מתקבלים לגן או לבית הספר, באים עבור רוחו החינוכית המיוחדת ונדרשים לתת אמון ותמיכה באחריותם ובמקצועיותם של המחנכים בכל הקשור לניהול הפדגוגי, תוכניות הלימודים, ההערכה ומתודות ההוראה.
ההורים מעורבים בעשייה החינוכית, בעיקר בהכרת החינוך, השתתפות בנעשה ותמיכה. פעילויות רבות עם ההורים נעשות על מנת ליצור הכרות עם חינוך ולדורף, וצורת העבודה המיוחדת בו בתחומים השונים. מתקיימות אספות הורים רבות עם המחנך (ומורי המקצוע), בהן מנסים המחנכים להביא לפני ההורים את הרקע הרעיוני של העבודה החינוכית, את דרכי הלימוד, מתודות ההוראה, האומנויות השונות, ולעיתים אף לעבור עם ההורים את התהליכים החינוכיים שילדיהם עוברים וחווים. כמו-כן מתקיימים מפגשי הורים סביב שאלות חינוכיות רחבות יותר, המשותפות להורים מגנים וכיתות רבים.
כיוון נוסף לעבודה במישור זה הוא, הניסיון לשתף את ההורים בשאלות של חיי היום-יום של הילדים ועיצוב משותף של סביבת הילד והחיים בבית. כך נוגעים בשאלות כגון: אמצעי תקשורת (טלביזיה, מחשב, מוזיקה לסוגיה ועוד), ריתמוסים של חיי הבית, תזונה, מחלות והטיפול בהן, משחקים, בעיות שינה ועוד. המוסד החינוכי אינו רואה את עצמו כגורם בעל סמכות כלפי ההורים בשאלות הללו, אולם הוא בהחלט מנסה, ביחד עם ההורים, באופן של הבנה משותפת ורצון טוב, ליצור גם בבית את האווירה שתהווה בסיס, ותיתן את הקרקע הדרושה להתפתחות ההרמונית והיפה ביותר לכל ילד וילד.
תחום חשוב נוסף של מעורבות ההורים בעשייה החינוכית הוא התחום החברתי-תרבותי. ההורים מעורבים בעיצוב החגים, במסיבות הסיום של שנת הלימודים, מקימים מידי שנה, (כיוזמת הורים) יריד ושותפים פעמים רבות בארגון אירועים. בכך מנסה חינוך ולדורף ליצור כמה שיותר אירועים והזדמנויות בהם יכולים הילדים לחוות שיתוף, והרגשת קהילה בין כל השותפים לעשייה החינוכית.
ההורים שותפים, ואפילו דומיננטיים, בתחום חשוב נוסף והוא התחום הכלכלי. בבתי הספר ההורים מממנים מרצונם (כתרומה) פעילויות, שיעורים ותחומים שמשרד החינוך אינו מתקצב. מדובר בעיקר בתחומי אומנות, מלאכות ופעילויות חברתיות שונות. תחומים אלה דורשים תוספת כוח אדם וכן פיצולי כיתות שמאפשרים עבודה יותר פרטנית ואישית. בעקבות רצון ההורים לעודד פעילויות נוספות אלו הם שותפים גם בהכנה ובטיפול השוטף בתקציב .
ניתן לתאר את העבודה המעשית של ההורים בצורה הבאה:
במישור החינוכי:
- קשר רצוף, לפחות פגישה אחת בשנה בין המחנך והורי כל ילד.
- אספות הורים סביב נושאים חינוכיים שונים. רצוי לפחות פעם בשליש.
- אספות הורים של כמה גנים או כיתות ביחד אודות עניינים שונים.
במישור החברתי:
- קבוצה עבודה משותפת של הורים ומחנכים (מעגל אמון, ועד הורים).
- קבוצות הורים ליוזמות חברתיות שונות: עלון, יריד שנתי, טיולים וכד'.
במישור הכלכלי:
- ועדה כלכלית (נציגי הורים ומורים). אחראית על בניית התקציב, שמירה על מסגרתו, גיוס תרומות וכו'.
- יוזמות כלכליות שונות של ההורים.
באופנים הללו, מנסים המורים, ההורים ובשלב מסוים גם התלמידים ליצור קהילת חיים אמיתית סביב חיי בית-הספר. קהילה שתוכל לתמוך בהתפתחותו האישית של כל ילד וילד ותיתן לו את המרחב הבריא והמאוזן לצמיחה במישורים הרבים והמגוונים ביותר.
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון