"אל לנו לשאול: מה דרוש לאדם כידיעה וכיכולת עבור הסדר החברתי הקיים, אלא: מה קיים באדם כנטייה ומה ניתן לפתח מתוכו? אז ניתן יהיה להזרים לסדר החברתי תמיד כוחות חדשים, שיבואו מתוך הדור הצעיר. כך יחיה תמיד בתוך סדר זה, מה שבני-אדם שלמים בנפשם הפועלים בו יעשו ממנו."
רודולף שטיינר
חינוך ולדורף נובע מתוך גישה והשקפת עולם רוחנית הנקראת: אנתרופוסופיה. זו נוסדה בתחילתה של המאה ה- 20 על-ידי רודולף שטיינר (1861 – 1925) שרצה ליצור תפיסה רוחנית מודרנית, הפונה לחשיבה עצמאית ורגש אינדיבידואלי, ובכך לנסות ולאזן את השקפת העולם המדעית-חומרנית ששלטה בימיו. שטיינר פיתח את חינוך ולדורף באופן הדרגתי. כבר ב-1888 הוא התבטא בכתב בשאלות הנוגעות לרפורמה בית-ספרית ושרטט עקרונות יסוד למוסד בית-הספר העתידי. מ-1906 ביסס ומיקד רעיונות אלה בהרצאות שונות מאספקטים שונים של מדע-הרוח ופרסמם לבסוף ב-1907 בספר חינוך הילד לאור מדע-הרוח.
בעת המהפך של תום מלחמת העולם הראשונה הציג שטיינר את מחשבותיו ביחס להתחדשות החיים התרבותיים, הכלכליים והחברתיים ויזם תנועה להתחדשות חברתית כלל אירופאית. בהקשר זה הוא דרש את ניתוק בתי-הספר מסמכות המדינה (אוטונומיה למערכת החינוך) ושירטט בקווים כלליים תמונה של בית-ספר מודרני, הקשור לחוקי ההתפתחות של הילד ומנותק מרעיונות פוליטיים וכלכליים. רעיונות אלו התקבלו על-ידי מנהל מפעל הסיגריות ולדורף-אסטוריה, אמיל מולט. האחרון, שתחילה יזם מעין הכשרת עובדים במסגרת שעות העבודה במפעל, רצה בנוסף לייסד בית-ספר לילדיהם. כמענה לבקשתו נטל רודולף שטיינר על עצמו את גיבוש הקונספציה והניהול של בית-הספר ולדורף הראשון באותו מפעל לסיגריות, בשטוטגרט שבדרום גרמניה. הוא מינה את צוות המורים הראשון, ניהל את בית הספר בשנותיו הראשונות ועיבד עם מוריו, במספר רב של הרצאות, סמינרים, ביקורי-שיעורים וכשבעים ישיבות מורים, את יסודות חינוך ולדורף.
"בית-ספר ולדורף החופשי" (כך נקראים בתי ספר ולדורף בגרמניה) נפתח ב-7 בספטמבר 1919 כבית-ספר כולל, יסודי ועל-יסודי, והיה מראשיתו פתוח לכול. בדרך הלימודית בת תריסר השנים עבור כל הילדים, הוא יכול להיחשב כצורה הראשונה של בית-ספר מקיף בגרמניה (היה זה אחד מבתי הספר הראשונים שכלל בנות ובנים ביחד כדבר מובן מאליו).
חינוך ולדורף, שאז עוד הונחה על ידי שטיינר, הביא בגרמניה ובארצות אחרות לייסודם של בתי-ספר נוספים. עד לעליית הנאצים לשלטון כבר היו בגרמניה מספר רב של בתי ספר ולדורף ובנוסף הם צמחו גם באנגליה, הולנד, שוויץ וארה"ב. המשטר הנאצי אסר על קיומם בכל תחומי כיבושו. משנת 1945 ואילך קיבלה הבנייה מחדש של תנועת ולדורף – בתאוצה הולכת וגוברת – היקף עולמי.
התרחבות האימפולס אל יבשות וארצות מחוץ לאירופה החלה בשנות השבעים של המאה הקודמת והתרחבה מאד בשנות התשעים ובראשית המאה הנוכחית. כיום, 2014, קיימים מעל לאלף בתי ספר ולדורף אלפי גני ילדים, מאות הכשרות למורים וגננים ועשרות אלפי בוגרים של מוסדות חינוכיים ברוח חינוך ולדורף ברחבי העולם כולו.
בארץ החל חינוך זה את דרכו בשלהי שנות השמונים של המאה הקודמת עם גני ילדים בירושלים ובהרדוף. בית הספר הראשון הוקם בשנת 1989 בהרדוף ואחריו הוקמו בתי ספר נוספים בירושלים וטבעון. כיום קיימים כ 150 גני ילדים, יותר מ – 20 בתי ספר, כולל 5 תיכוניים, ושש הכשרות מורים ברוח חינוך ולדורף בארץ.
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון