עקרונות היסוד של בית ספר ולדורף
- בית ספר ולדורף מתבסס על עקרונות פסיכולוגיים, חינוכיים וארגוניים שנובעים מתוך הבנת העולם האנתרופוסופית.
- בית ספר ולדורף רואה את מטרתו קודם כל בטיפוח האנושיות המלאה והרב-צדדית של כל ילדה וילד.
- הטיפוח של איכויות חברתיות, הנתינה לקהילה ומעורבות חברתית במסגרת הכיתה, קבוצת הגיל והקהילה של בית ספר וסביבתו הנם משמעותיים ביותר בכל בית ספר ולדורף.
- ההוראה ותהליכי הלמידה בבית ספר ולדורף הנם אומנותיים, מקיפים ושלמים ככל האפשר. אלה מכוונים בראש ובראשונה לטיפוח הפן האנושי בכל ילד וילד. הישגים לימודיים חיצוניים, ציונים ומבחני הישגים למיניהם אינם מטרה לימודית וחינוכית בפני עצמה.
- בית ספר ולדורף שואף למצוינות רב תחומית, לאיכות גבוהה בכל הנעשה והנלמד בבית הספר, למיצוי הפוטנציאל של כל ילדה וילד, לטיפוח של חריצות ויכולת עבודה, של איכויות רגש ואמפטיה ושל מחשבה רב תחומית ומקיפה.
- בית ספר ולדורף פתוח לכל ילד וילדה שרוצים לבוא בשעריו ולכל משפחה המעוניינת בכך עבור ילדיה ללא קשר למוצא, עדה, דת או כל הגדרה חברתית אחרת. זאת בהתאם לנוהלי קבלת תלמידים כפי שהם מובאים באמנה של כל בית ספר.
- תוכנית הלימודים של בית ספר ולדורף מתבססת על הקוריקולום שעוצב על ידי רודולף שטיינר בהתאם להתפתחות הילד בגילאים השונים. יחד עם זה יש מקום לגמישות בהתאם לייחודיות של כל בית ספר, לדגשים הנהוגים בו, להשראה היצירתית של כל מורה ומורה, וכן להתאמת תוכניות הלימודים לתוכניות הליבה של משרד החינוך.
- האחריות החינוכית של בית ספר ולדורף נישאת על ידי צוות המורים והניהול המשותף. הם עצמאיים וריבוניים בכל השאלות החינוכיות שקשורות בחיי בית הספר. יחד עם זה מעודד בית ספר ולדורף קשר אמיץ, שיתוף פעולה ועבודה עם ההורים והקהילה הרחבה יותר סביבו.
- ניהול בית ספר ולדורף אינו היררכי. בית הספר מנוהל על ידי קבוצת המורים העובדים בו. צורת הניהול יכולה להשתנות מבית ספר לבית ספר אבל היא בעיקרון שיתופית ומבוססת על כך שמורה הוא גם – מבחינה מהותית – מנהל. בד"כ עובד בית ספר בשיטת המנדטים. השאיפה היא לקבל החלטות בקונצנזוס ולא בהצבעה דמוקרטית.
- בבית ספר ולדורף מלמדים מורים שעברו הכשרת מורים מוכרת של חינוך ולדורף בארץ או בחו"ל. המורים מכירים בערך של המחשבות האנתרופוסופיות, מכבדים אותן ורואים בהן את היסוד לעבודתם.
- מורי בית ספר ולדורף לוקחים על עצמם להיות אנשים מתפתחים, לומדים ומתעניינים בטבע המתפתח של הילד. כמו כן עליהם להמשיך את הכשרתם במסגרת הלימודית של צוות המורים ולקחת בה חלק פעיל ומעורב.
- לכל מורה בבית ספר ולדורף יש את האחריות המלאה והחופש המלא בתחום ההוראה אותו הוא מלמד ובשאלות החינוכיות השונות. יחד עם זאת נמצא כל מורה בקשר מתמיד ובדיאלוג עם צוות המורים והנהלת בית הספר וכן עליו להיות מודע לתוכניות הלימודים ולמתודות של חינוך ולדורף.
- בית ספר ולדורף יוצר קשר עם הרשת הארצית של בתי ספר ולדורף בארץ (הפורום הארצי של חינוך ולדורף בישראל) ובעולם. בית הספר שולח נציג לפורום הארצי ומוריו לוקחים חלק פעיל בהשתלמויות הארציות.
- שיתוף הפעולה עם הורי בית ספר ומעורבותם הנם משמעותיים ביותר לקהילת בית ספר ולדורף. ההורים מעורבים בפן החברתי, תרבותי של בית הספר. יש לשאוף לעבודה משותפת בין הורים למורים, כאשר בכל השאלות החינוכיות ישנה ריבונות מלאה למורים.
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון