בית הספר היסודי
בית הספר היסודי בחינוך ולדורף כולל שמונה כיתות אם גדולות, כיתה א' עד כיתה ח'. בית הספר מיישם בכל מערכותיו החינוכיות והמנהליות את עיקרי חינוך ולדורף.
תוכנית הלימודים של בית הספר עוקבת בקוויה העיקריים אחר תכניות הלימודים של משרד החינוך בתחומי הלימוד השונים, עם שינויים והתאמות שנובעים מרוח חינוך ולדורף. עיקר ייחודו של בית הספר בתחומי הלימוד וההוראה הנו במתודות ההוראה ובלימוד השלם והרב צדדי הנהוג בחינוך ולדורף.
תהליכי הלימוד הנם אומנותיים ויצירתיים ככל האפשר ומשלבים בתוכם תחומי אומנות רבים ככל האפשר: ציור, רישום, תנועה, פיסול, שירה, מוזיקה ועוד. הלימוד בבית הספר בשנים הראשונות של בית הספר היסודי אינו בשום צורה תכליתי, מכוון לידע ואינפורמציה בלבד ומופשט, אלא מלא חיים, אומנות ותהליכי יצירה, תנועה ועבודה.
המטרה של בית הספר אינה רק ללמד, אלא לטפח את ישותו השלמה והיצירתית של כל תלמיד ותלמידה הנמצאים בו. תחומי הלימוד משמשים בשנים אלו ככלי וכאמצעי לטיפוח זה, ולא כמטרה בפני עצמם. לכן גם אין מבחנים בשנים הראשונות ותהליכי ההערכה יוצאים מתוך הקשר הבלתי אמצעי בין המחנך והילד.
מורי בית הספר עברו הכשרת מורים ברוח חינוך ולדורף בארץ או בחו"ל, וניהול בית הספר מתבצע בצורה משותפת, בפורומים משוחחים שונים של מוריו. קבוצת המורים יוצרת כך את האווירה המשותפת שנושאת את רוח בית הספר ומזינה אותה.
אחד הדברים המשמעותיים ביותר בחינוך ולדורף הנו האידיאל של נשיאת הילד על ידי מחנכו והרצון לטפח על ידי עבודה משותפת עם הוריו את אישיותו בצורה המלאה ביותר. מתוך אידיאל זה מלווה מחנך את תלמידיו מספר רב של שנים, לעיתים כל זמן בית הספר היסודי, כשמונה שנים.
על תכנית הלימודים בבית הספר היסודי »
בית ספר תיכון
כולל את הכיתות ט' עד י"ב. התיכון פועל מתוך השקפת העולם האנתרופוסופית ועליה מתבססים כל עקרונות הפעולה בתחומי הפדגוגיה והמנהל. מורי התיכון עברו או עוברים במקביל לעבודתם הכשרה בתחומים השונים של חינוך ולדורף, זאת בנוסף להכשרתם המקצועית בתחומי הידע השונים.
תהליכי הלימוד הנהוגים בתיכון שואפים לצאת מתוך הבנת התפתחות הנער והנערה בשביעון השלישי של חייהם. התהליך הלימודי בכל תחום ותחום אמור בראש ובראשונה לסייע לנערים ולנערות בהתפתחותם, לחזקם ולהכשיר אצלם כוחות וכלים פנימיים וחיצוניים לחייהם כאנשים בוגרים.
תוכנית הלימודים כוללת הכשרה רחבה, מגוונת ורב-צדדית בתחומי הלימוד העיוני, באומנויות השונות והכשרה מעשית בסדנאות מלאכה רבות. הכשרה רחבה ורב-תחומית זו נראית בעיננו כמשמעותית ביותר לגילאי התיכון וחשובה יותר מהכשרה עיונית מצומצמת בתחום לימודי זה או אחר. ההוראה בתיכון ולדורף הרדוף מכוונת לטיפוח ולחיזוק של איכויות האדם השלם בילדים המתבגרים.
בנוסף כוללים תהליכי הלימוד למידה אינטגרטיבית ככל האפשר, ניסיון להתבונן בתחומי הידע השונים מצדדים שונים: מתחומי ידע אחרים, מהזווית האומנותית ומתחומי מלאכות היד ומעשה. העבודה כוללת פעמים רבות פרויקטים, עבודות אישיות ומיצגים.
התחום החברתי ותרומה לקהילה מוצאים בתיכון מקום משמעותי בפרויקטים כיתתיים שונים, בשבועות עבודה במקומות שונים, בעבודה אישית של תרומה לקהילה ובפרויקטים אומנותיים.
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון