כתב: גלעד גולדשמידט, יו"ר הפורום הארצי לחינוך ולדורף
16.01.2017
לקהילת ולדורף שלום רב,
שבוע שעבר אישרה מנכ"לית משרד החינוך, גברת מיכל כהן, את ההסכם של בתי ספר ולדורף ובתי ספר דמוקרטים עם משרד החינוך. להערכתי מדובר על אירוע חשוב ביותר ואפילו היסטורי של תנועת חינוך ולדורף בארץ. משרד החינוך מכיר רשמית בחשיבות ובתוקף של חינוך ולדורף ובאיכויות שהוא נושא בחובו הן לילדים עצמם המתחנכים בו והן למערכת החינוך בכללותה.
הסדרת מעמדם של בתי הספר האנתרופוסופיים והדמוקרטיים
כמה מילים על ההסכם עצמו:
לפני כמעט שלוש שנים הזמין שי פירון, בתפקידו כשר החינוך, את נציגי החינוך הדמוקרטי ונציגי חינוך ולדורף בכדי לבקש מהם לפעול בתוך מערכת החינוך כזרמים מוכרים וממלכתיים. אני אישית מאמין ששי פירון עשה זאת מתוך הערכה לחינוך האלטרנטיבי ומתוך גישה, שיש גם לנו וגם לחינוך הדמוקרטי הרבה מה לתרום למערכת החינוך הממלכתית. כמו כן, הוא רצה לתמוך בחינוך הציבורי, בכך שיכלול גם אותנו וגם כמה שיותר מבתי הספר של החינוך החרדי. ואכן במקביל קם במשרד החינוך באותו זמן זרם של חינוך ממלכתי חרדי.
זרם החינוך הדמוקרטי ואנחנו, נציגי חינוך ולדורף, לקחנו על עצמנו את המשימה ונכנסנו אז לתהליך ארוך שמצא את סיומו בשלב זה. במסגרת התהליך עברנו בינינו, בעיקר בפורום הארצי לחינוך ולדורף אבל גם בשיתוף עם פורום העמותות ומעגל הגנים, דיונים רבים על נושאים מגוונים ורבים. בין השאר הקמנו גם צוות עבודה של נציגים מכל פורום, צוות שישב בקביעות כמעט שנתיים. כמו כן הוקם צוות מצומצם יותר שניהל את התהליך בשלביו השונים וליווה את המגעים עם משרד החינוך. בנוסף התייעצנו עם משרד עורכי דין שליווה אותנו בסוגיות מסוימות והיה לנו לכל אורך הדרך קשר עם נציגי החינוך הדמוקרטי.
במשרד החינוך עברנו כשלוש ועדות שונות שליוו את התהליך. התחלפות הועדות קשורה הן לחילופי השלטון והן לחילופי אנשים בעמדות מפתח בתקופה זו. אני חייב לציין שלכל אורך הדרך עבדנו עם אנשים מסורים ביותר, קשובים, אכפתיים, שעשו מעל ומעבר למען נושאים שהעלנו ועבורנו הם חשובים ביותר. הצד שהיה יותר מאתגר היה הצד המשפטי במערכת, שהיה צריך לאשר את ההסכם מצד אחד, ולא לפגוע בתקנות והחוקים של המשרד מצד שני.
בסופו של דבר אושר הסכם המעגן בכתב ובאופן רשמי את האיכויות הפדגוגיות של בית ספר ולדורף, בין השאר:
- גישה התפתחותית לכל האיכויות החינוכיות בבית הספר
- לימוד בתקופות לימוד מרוכזות של נושאי הליבה
- אמנות ויצירה כחלק בלתי נפרד ומשמעותי מהעשייה החינוכית
- חשיבות מלאכות היד ועבודת הכפיים
- עבודה בפרויקטים אינטגרטיביים על נושאים לימודיים
- ליווי כיתה במשך שנים רבות על-ידי המחנך/כת
- הוראה ולמידה ללא ספרי לימוד והחלפתם ביצירתיות המורה מחד ו"במחברות תקופה" מאידך
הערכה ברוח חינוך ולדורף לכל אורך הדרך החינוכית (מחוץ למבחני המיצב הארציים) - לימודי שפות זרות החל מכיתה א'
- פיצול הכיתות בשיעורי אמנות ויצירה (אוריתמיה, מלאכה, מוסיקה וכדומה).
- שיטת הניהול המעגלי / משותף כדרך ניהול לגיטימית
- הכרה בחשיבות הרצף החינוכי מהגן ועד סיום התיכון
ההסכם גם מעגן את המחויבות של בתי ספר ולדורף לחינוך הציבורי בכך שהוא אינו מאפשר מיונים לקבלה לבית הספר, מחייב גבית תשלומי הורים לאור ההסכמות של בתי ספר ייחודיים – מעמד המאפשר לבית ספר לגבות מההורים יותר כסף מהמקובל בד"כ – ומחייב את המורים להיות בעלי תעודות הוראה ותואר ראשון ואת המנהלים להיות בעלי תואר שני וקורס אבני ראשה. כמו כן חייבים בתי הספר לקחת על עצמם לעשות את מבחני המיצ"ב בכיתות ה' ו – ח'.
הסעיף של קבלת מורים ומנהלים נותר במחלוקת והוסכם שיש להמשיך ולעבוד עליו. אסביר: אנו רצינו שגם מורים וגם מנהלים שיש להם את כל הדרישות של ההשכלה הדרושה ויש להם בנוסף הכשרה של חינוך ולדורף וניסיון בתחום יקבלו עדיפות על מורים מנהלים שלא עברו הכשרה והם חסרי ניסיון בתחום. הווה אומר שבמכרז על ניהול בית ספר ולדורף תהיה עדיפות למועמד/ת בעל/ת הכשרה של חינוך ולדורף על מועמדים אחרים. משרד החינוך, למרות שהבין את ההיגיון שבדרישה, לא הסכים לשים זאת בכתב בהסכם ורצה שזו תהיה הבנה שבעל-פה. כאמור, על כך עוד יתקיימו דיונים משום שזו נקודה קריטית להערכתנו.
במסגרת ההסכם יצר משרד החינוך ועדה שתלווה את יישומו ותסייע לבתי ספר קיימים וליוזמות חדשות בעבודתן. אנו כבר נעזרים רבות בנציגי המשרד בנוגע לבתי ספר הזקוקים לתמיכה במוסדות השונים. למעשה מאז התחלת השיחות בינינו לבין המשרד יש לנו לראשונה כתובת במשרד הראשי שמסייעת לנו ונותנת לנו ייעוץ באתגרים ובעיות רבות.
ועכשיו לפרשנות (שלי): הרעיון מאחורי ההסכם הוא שכעת בתי ספר ולדורף יוכלו להיות ממלכתיים וציבוריים ולעבוד מתוך המערכת ולא כבתי ספר פרטיים או במעמד של "מוכר שאינו רשמי" (המעמד של רוב בתי הספר החרדים וחלק מבתי ספר ולדורף ודמוקרטים, מעמד שמקנה מימון לבתי הספר ממשרד החינוך אבל הרבה פחות מהמימון שמקבלים בתי ספר ממלכתיים, ובנוסף אינו מקנה הסעות לבית הספר ולא בינוי. במעמד זה בית הספר שייך רשמית לעמותה והמורים אינם מקבלים משכורת ממשרד החינוך אלא מהעמותה). אלא שעוד לפני ההסכם וכבר שנים רבות בערך כחצי מבתי ספר ולדורף הנם בתי ספר ממלכתיים וציבוריים (הרדוף, שקד, עודד, זומר, אדם, שיבולים ועוד). וגם טרום ההסכם היינו צריכים לעמוד בכל התקנות והכללים של משרד החינוך. במובן זה ההסכם אינו פורץ דרך אלא רק מעגן בהסכם את מה שכבר פעל קודם ללא כל הסכם או הבנה כתובה.
פריצת הדרך המשמעותית ביותר בהסכם, להערכתי, היא בכך שמשרד החינוך הכיר למעשה בפעם הראשונה בצורה רשמית בזרם חינוך ולדורף ובאיכויותיו הפדגוגיות. כל מה שבעבר עשינו והיה נתון לפרשנות, לוויכוחים ולעיתים, במקומות מסוימים, לעימותים לא פשוטים (היה למעשה תורה שבעל-פה בלבד) קיבל כעת הכרה ותוקף. בתי ספר ולדורף יוכלו מעתה ליישם את יסודות חינוך ולדורף ללא כל חשש ממפקח/ת זו או אחרת, מחילופי שלטון או מבעיות מקומיות של חוסר הבנה וניכור.
יש לציין שבמהלך הדיונים על ההסכם – בשלוש שנים האחרונות – רק מעצם העובדה שהיה שיח וקשר עם משרד החינוך עברו כמה וכמה בתי ספר ולדורף ממעמד "מוכר שאינו רשמי" למעמד של בית ספר ממלכתי (רמון בפרדס חנה, אלומות בשהם לדוגמה). אני מקווה שנוכל בעתיד הקרוב להעביר את שאר בתי הספר למעמד זה.
לשאלת הקמת בתי ספר חדשים: מעתה אנו מקווים שאלו יוכלו לקום כבר מהתחלה כבתי ספר ממלכתיים ומוכרים. משרד החינוך משתף אתנו פעולה במגמה זו וכאמור יוקם גוף במשרד שיסיע לנו בכך. חשוב להבין שיותר מכל תלויות יוזמות חדשות בנכונות וברצון הטוב של הרשות המקומית.
אני אישית מקווה שההסכם ייתן רוח גבית ליציאה של חינוך ולדורף לאזורים, גם גיאוגרפיים וגם אנושיים, שעד עתה לא היינו בהם וייתן לנו הזדמנות לפגוש יותר ויותר ילדים. במקביל שההסכם יחזק את עצמאותנו החינוכית גם בתוך הגנים ובתי הספר הוותיקים.
ועוד מילה באשר לגנים. לצערנו לא הסכים משרד החינוך לדבר על גני הילדים ולעשות הסכם דומה בנוגע להם, זאת למרות מאמצים רבים שעשינו בכיוון זה. אני מעריך שזהו השלב הבא בשיחות.
לסיום ברצוני להודות להרבה מאד אנשים, הן בקהילת ולדורף והן במשרד החינוך, שאפשרו בעבודתם המאומצת את קבלת ההסכם.
גלעד גולדשמידט
יו"ר הפורום הארצי לחינוך ולדורף
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון