כיתה ט' שפה: נעשית חזרה מקיפה על כללי הדקדוק שנלמדו ביסודי ועבודה על כללי דקדוק חדשים, בעיקר הזמנים השונים, דיבור ישיר ועקיף, פעיל וסביל. כמו בשאר המקצועות: חשוב בשלב זה לבסס את השלד. כמו כן נעשה תרגול רב של מיומנויות: הבנת הנקרא, כתיבה יוצרת, קריאה והקראה, כתיב ושיחה. דגש על תרגול רב בשיעורים ובבית: הרבה שיעורי בית ומשימות! ספרות: קריאת משותפת בכיתה של רומנים או נובלות (לדוגמא: … [קרא עוד ...]
מלאכות ואמנויות – ט' עד י"ב
כיתה ט' זהו גיל בו מתקיימת תנועה בין ניגודים פנימיים וחיצוניים. בני הנוער מטלטלים בין קצוות וניגודים: אור וחושך, ייאוש והתרוממות רוח, אהבה ושנאה, סימפטיה ואנטיפטיה. בעבודה בחומר מוצאת נטייה זו את עצמה בתנועה בין שחור ולבן, פנים וחוץ, מרכז ופריפריה. חשובה העבודה עם התנגדות של החומר: בעץ, מתכת, ברזל נצרים וחמר. רצוי לעודד את החדירה לתוך החומר, שינוי הצורה שלו ובדיקה של אפשרויות העבודה עמו. לימוד … [קרא עוד ...]
מוזיקה בבית הספר התיכון
הדרך שעוברים התלמידים בשנות התיכון, מכיתה ט' ועד סיום י"ב, מאופיינת בכמה מגמות עיקריות. ראשית עוברים התלמידים את הדרך המוסיקלית ההיסטורית שעברה האנושות המערבית מהברוק, דרך הקלאסיקה, הרומנטיקה, ועד למוזיקה מודרנית והעכשווית. יחד עם התגבשות האינדיבידואליות והעצמאות שמתרחשת בשנים אלה שמה תוכנית הלימודים דגש על אימון ומודעות לפן החברתי, הן בעשיית מוזיקה ובשירה והן בהקשבה ובלימודים תיאורטיים. כפי שהיה … [קרא עוד ...]
מדעי החיים בבי"ס תיכון
פירוט תכני הלימוד לפי הכיתות כיתה ט' הצעות לתוכן: לימוד העור ואיברי-החושים מבנה העור, העין, האוזן, איברי הריח, הטעם, התנועה ושיווי המשקל: נערים מתבגרים מגלים גבולות פנימיים וחיצוניים. הם גם עסוקים באופן אינטנסיבי במופע פני-השטח שלהם ובחושים שלהם. העור ואיברי-החושים מעוררים בהם עניין טבעי. העמקה ולימוד משמעותי של אברי החושים מגלה משהו אודות עצמנו, במיוחד בגיל זה. באותו הקשר, נושאי בריאות … [קרא עוד ...]
כימיה מכיתה ט' עד י"ב (בית ספר תיכון)
בני נוער בכיתה ט' נמצאים בתהליך בו כוחות הילדות שנשענו על עולם המבוגרים עוברים טרנספורמציה כעת לשאלות זהות. הזעזועים הרגשיים הנלווים מהווים לעתים סיבה, לעתים תוצאה, אך הם הסוס עליו חייב הרוכב ללמוד למשול ולקחת אחריות. במהלך כיתה י' ה'רוכב' מסדיר את כוחות החשיבה, בעזרתם הוא מוצא משמעות כלשהי בקונפליקטים הפוגשים בו פנימית וחיצונית. איכויות ה'סוס' נעשות מוכרות לו יותר ולמחקר מצטרפת משמעת עצמית. … [קרא עוד ...]
לימודי היסטוריה בבית הספר התיכון
הדגש המתודי בלימוד ההיסטוריה בבית ספר יסודי הוא על סיפורים: תיאורים מלאי חיים והנפשת הנפשות הפועלות, המאורעות והתהליכים. חשוב שהילדים יתחברו עם המתואר, ירגישו את הדברים בכל לבם ויזדהו או ירגישו דחייה ממעשי אנשים בעבר. אנו למעשה בונים מעין תשתית של זיכרונות, חוויות, דמויות ותמונות, תשתית שעליה יש לבנות הלאה בבית הספר התיכון. מכיתה ט', עם רמזים והתחלות כבר בכיתות ז', ח', חשוב להדגיש גם את … [קרא עוד ...]
גאוגרפיה בבית הספר התיכון
בבית הספר התיכון יכולה הגאוגרפיה להמשיך ולהוות נקודת משען לתמיכה בתלמידים בהתפתחותם הפיזית, הנפשית והרוחנית. בגיל זה ההתבוננות בכדור הארץ כדבר שלם, החל מהתבוננות בהתפתחות הסלעים ותהליכי החיים באדמה וכלה באקלים ובמערכת השמש כולה, היא נקודת המוצא. בכיתות הגבוהות עוברת התבוננות זו טרנספורמציה לפעילות האנושית המשנה את כדור הארץ. תפיסתנו היא כי כדור הארץ הוא אורגניזם שלם, ולכן ההתבוננות על הפרטים תמיד … [קרא עוד ...]
רישום, רישום צורות וגרפיקה בבי"ס תיכון
מבוא לכיתות ט'-י"א בבית-ספר תיכון (כיתות ט' – י"ב) ציור ורישום הופכים לשיעורים נפרדים במערכת השעות, לרוב בתקופות (3, 4 שבועות שיעור כפול בכל יום) אשר מתחלפות עם אמנויות ומלאכות אחרות. כעת הם גם מועברים על ידי מורי המקצוע ולא על ידי מורי הכיתה. בבית-ספר יסודי פעילות אמנותית הייתה משולבת בנושאים אחרים ובדומה לכך תלמידים אינדיבידואלים היוו יותר חלק משלמות הקהילה הכיתתית, כך שהכישרון האינדיבידואלי … [קרא עוד ...]
ציור בבי"ס תיכון
מבוא לכיתות ט' עד י"ב מן הראוי שהתמורות הפסיכולוגיות של גיל ההתבגרות יקבלו את ה"מזון" המתאים להם גם במישור האמנותי ובמיוחד בתחום הציור. הצבעים מדברים אל הנפש, מקרבים את האדם אל עצמו ועוזרים לו להכיר את גווניו הנפשיים. בגיל ההתבגרות מחפשים המתבגרים את זהותם הן בחיפוש חיצוני דרך התנסויות שונות והן בחיפוש פנימי. עולם הצבע יכול לסייע לחיפוש זה, לעורר איכויות, לחזק ולטפח. בגילאי 14,15 … [קרא עוד ...]
אספקטים ומטרות כלליים בתיכון
כיתות ט-י"ב אספקטים ומטרות כלליים שינוי מתודי ברור מתרחש בתחילת בית ספר תיכון. התרגילים שבוצעו ועלו בהדרגה לתודעה עד כה, נלקחים שוב ומעוצבים מחדש בתודעה שונה. טקסטים ויצירות מוזיקליות נוצרים בכוריאוגרפיה או מעובדים בחופשיות מתוך חוקים הקשורים בתנועות. המטרה כפולה. מצד אחד לתנועה חוקים משלה הקשורים כמובן יצירות ולאיכותיהן, מצד שני הצעירים לומדים לבצע ולחוות אוריתמיה כאמנות 'אקספרסיוניסטית'. שתי … [קרא עוד ...]