דגשים רעיוניים ומעשיים על עבודת הדיבור בביה"ס היסודי אחד הביטויים המשמעותיים של האני, מרכז ישותו המתפתח של האדם, הוא הדיבור. הדיבור אינו רק אמצעי ליצירת תקשורת או לביטוי רגשי, איכויות שיכולים לזהות גם בבעלי חיים, אלא הנו, לא פחות, יכולת בעלת כוח יוצר, וככזה הוא מעצב ומחנך במובן העמוק ביותר. שפת האם שלנו כדוגמא מעצבת אותנו מהגיל הצעיר ביותר בכיוון מסוים השייך לעם, למסורת, למשפחה ולאנשים הסובבים … [קרא עוד ...]
תנ" ך – מבוא
ללימוד התנ"ך משמעות גדולה ביותר. סיפורי התנ"ך יכולים לחבר את הילדים למקורות העמוקים של תרבותם, דתם ורוח העם אליהם הם שייכים. חיבור זה חשוב ביותר משום שהוא יוצר הרגשה של שייכות, קשר וחיבור לאיכויות רחבות וגבוהות יותר. עבור ילדים בכל גיל יש בחיבור משמעותי עם המסורת והתרבות איכות פנימית בעלת איכויות של בנייה וטיפוח של הנפש במישורים עמוקים. חופש ושחרור בגיל מבוגר קשורים לטיפוח מעין זה של המסורת בגיל … [קרא עוד ...]
פיזיקה – מבוא
המטרה העיקרית שאנו מציבים לפנינו בהוראת המדעים היא לנסות ולהבין את העקרונות המדעים אשר רלוונטיים לחיי האדם, וכן להציג עקרונות אלה באופן מלא דמיון ורגש. כמו בשאר תחומי הלימוד, חשובים לימודי המדעים והאיכות המדעית להתחנכות הילד ולא בכדי להפוך אותו מגיל צעיר למדען. לימוד המדע שואף לפתח יכולת התבוננות אחר המחוות הפנימיות של הטבע, לקרב את הילדים לתופעותיו ולטפח חשיבה מדויקת, הגיונית ובהירה. המיומנות … [קרא עוד ...]
מלאכות יד בבית הספר היסודי
"ככל שניקח יותר בחשבון... שאינטלקט מתפתח מתוך תנועות הגפיים, מתוך מיומנויות ואומנויות, כך יהיה טוב יותר." רודולף שטיינר [1] מוטו זה אינו ניצב רק מעל תכנית לימודי המלאכות, אלא מעל תכנית הלימודים בכללותה. לימוד באמצעות עשייה ולימוד באמצעות יצירה הם היבטים תאומים לגישת היסוד שחודרת את הנעשה בבית ספר ולדורף אות תכנית הלימודים. חשיבה והבנה מלאות חיים ומשמעות עולות מתוך פעילות ותנועה. אפשר גם לומר: … [קרא עוד ...]
מבוא למלאכות ואמנויות בתיכון
תוכנית הלימודים במלאכות ובאומנויות בבית הספר התיכון ממשיכה את לימודי התחום בבית ספר יסודי. גם בגיל הנעורים יש משמעות רבה ללימוד באמצעות עשייה. עבודה בחומר בעלת משמעות, ריתמוס וכיוון יוצרת הרמוניה בכשרים הנפשיים של הילד בחשיבה, ברגש וברצון. היא גם מטפחת בצורה היפה ביותר את הכשרים החברתיים של הילדים ואת יכולתם ליצור קשר ועניין אחד עם השני ועם המציאות סביבם. עבודה במגוון רחב של חומרים ויצירת מוצרים … [קרא עוד ...]
מוזיקה – מבוא
המוזיקה, כמו שאר האומנויות, הנה חלק בלתי נפרד ממתודות ההוראה בבית ספר ולדורף. לאומנות ולמוזיקה בפרט יש תפקיד כפול. מצד אחד המוזיקה משמשת להעשרת תהליכי הלמידה על ידי הוספת שירה ומוזיקה כלית כמעט לכל תכני הלימוד ולהפיכת החוויה הלימודית למוזיקלית ככל האפשר. כך לדוגמא נפתח כל יום לימודים בכיתות היסוד של בית ספר ולדורף בשירה, נגינה ותנועה מוזיקלית; שירים קטנים ומנגינות שונות משמשים בכיתות הצעירות … [קרא עוד ...]
מדעי החיים – מבוא
מבנה תכנית הלימודים בביולוגיה, כפי שפיתח אותה שטיינר, עומדת בסימן אקולוגי. מתודת ההוראה עצמה, שנעה מהשלם לחלקים, תומכת ברעיון השייכות הכללית והתלות בעולם החיים ומעודדת את הילדים לשמור על פרספקטיבה רחבה ביותר בלימודיהם בכל גיל. לדוגמה: בגן הילדים שמים דגש על מודעות אקטיבית לעונות השנה, בחטיבת-הביניים – מטפחים הבנה לחוכמה המתגלית ביחסים המורכבים בין צמחים וחיות, ובתיכון - פיתוח חשיבה אנליטית במקביל … [קרא עוד ...]
כימיה – מבוא
הפרדיגמה הרווחת בכימיה בת-זמננו היא התיאוריה האטומית וכל ספר כימיה לילדים מציג דגמי אטומים ומולקולות בעמודיו הראשונים. ייצור כל אותם חומרים ותרכובות חדשות (פלסטיק, למשל) שאנו מקבלים כמובן מאליו בחי היומיום, מבוסס על תיאוריה זו, שהובילה את החשיבה האנושית במהלך מאתיים השנים האחרונות עד לגילוי האנרגיה האטומית. למרות הצלחתה המעשית, התורה האטומית היא עדיין בגדר תיאוריה. כיום התורה אטומית קפצה עוד שלב … [קרא עוד ...]
היסטוריה – מבוא
היסטוריה מספרת סיפור, סיפור של כל אחת ואחד מאתנו. זהו סיפור על המקום ממנו באנו, קורותינו, מעשינו וכיצד הגענו עד הלום. לימודי ההיסטוריה יכולים וצריכים לעורר שאלות עמוקות על טבע האדם, דרכו ומטרותיו. אפשר לראות את האנושות ומסעה לאורך השנים כעין ביוגרפיה אנושית אחת, של אדם-אנושות ואז אנו מהווים חלק ממסע זה. מה שקרה לאנשים מהעבר אינו מופרד ממני, אלא מהווה חלק מאישיותי. אבני הבניין לזהותי הנוכחית קשורים … [קרא עוד ...]
גאוגרפיה – מבוא
כולל מדעי האדמה, מדעי הסביבה, גאוגרפיה אנושית וכלכלה לימודי הגאוגרפיה פונים אל הרצון הבריא של כל ילדה וילד לצאת אל הסביבה, לחוותה, להכירה ובכך ליצור תמונת עולם. תמונת עולם זו חשובה בילדות ביותר משום שהיא מהווה חלק משמעותי בהשגת זהות אישית. זהו חלק מהשתוקקותה של האנושות לאינדיבידואליזציה. כל ילד חייב לשלב תמונת עולם עם מודעות גופנית, על מנת לדעת היכן הוא ומי הוא[1]. גאוגרפיה, על כל היבטיה, … [קרא עוד ...]