כאשר התבקש רודולף שטיינר (מייסד חינוך ולדורף) לעזור בהקמת בית-הספר ולדורף הראשון (1919), הוא אסף סביבו קבוצת מורים וניסה להכשירם להוראה בתקופה הקצרה שעמדה לרשותם עד לפתיחת בית-הספר. בפגישתם הראשונה, ערב תחילת הלימודים, נשא שטיינר דברים לפניהם. כבר אז עלתה שאלת אופי הניהול: "אפשרי להשיג את רצוננו, רק אם כל אחד ייתן את כל אישיותו למען המטרה. למן ההתחלה חייב כל אחד להביא את כל ישותו. אי-לכך לא יתנהל … [קרא עוד ...]
ט. הערכה בחינוך ולדורף
תהליכי הערכה נכונים אינם מנותקים מהתהליך החינוכי אותו הם אמורים להעריך. תהליכי הערכה מנותקים וכביכול אוביקטיביים אינם חלק מהתהליך הלימודי אליו שואף בית-ספר ולדורף. כמו כל מרכיב אחר בהוויה החינוכית, גם תהליכי ההערכה בחינוך ולדורף נובעים מתפיסת העולם השלמה של חינוך זה, וקשורים ליתר מרכיביו. מכאן מובן שמושג ההערכה בבית-הספר ולדורף קשור ונובע מיסודות חינוך ולדורף: הגישה ההתפתחותית: גישה זו הנה הלב … [קרא עוד ...]
י. הכשרת המורים ברוח חינוך ולדורף – סמינר המורים
המורים המלמדים בבית-הספר עברו כולם (או שעדיין עוברים במקביל לעבודתם) הכשרת מורים ברוח חינוך ולדורף. הכשרה זו נמשכת כשלוש שנים ומהווה תנאי לקבלת המורה לעבודה בבית-הספר. בדרך כלל עוברים המורים הכשרה זו לפני, או לאחר לימודיהם הרגילים לתעודת הוראה ולתואר אקדמי. במקביל לבתי-הספר קיים בהרדוף ובטבעון סמינר להכשרת מורים ברוח חינוך ולדורף. סמינר זה עובד במתכונת של סמינר ערב: שני ימים משעה 16:00 עד 21:00 … [קרא עוד ...]
יא. כמה צדדים טכניים
א. מעמד חוקי והכרה בתי-ספר ולדורף בארץ הוכרו כבתי-ספר ממלכתיים, רשמים במסגרת משרד החינוך. בתי-הספר מקבלים את התקציבים המגיעים לכל בית-ספר ונתונים לאותו פיקוח. עקב אופיים המיוחד כבתי-ספר ולדורף הם הוכרו כבתי-ספר יחודיים, בעלי ערך למערכות החינוך בארץ, ולכן זוכים בתי-הספר לחופש חינוכי רב ולאמון בדרך החינוכית. כך מתאפשר לבתי-הספר לטפח את חינוך ולדורף בתוך ובשילוב עם מערכת החינוך הממלכתית. דבר זה … [קרא עוד ...]
יב. אנשים שונים אודות חינוך ולדורף
"אם היה לי ילד בגיל בית-ספר, הייתי שולחו לאחד מבתי-הספר ולדורף" סול בלו – סופר וחתן פרס נובל לספרות "רוב הילדים שמתחנכים במסגרת חינוך ולדורף הנם שמחים, נבונים, מקבלים, תקשורתיים ומעל לכל אוהבים את בית-ספרם ואוהבים ללמוד." ג'וזף קלינטון פירס – סופר " ההישג של חינוך ולדורף הנו, להערכתי, התרומה הגדולה ביותר לשלום והבנה בארץ זו." וילי ברנדט – קאנצלר גרמניה … [קרא עוד ...]
יד. שירים ודקלומים מעבודות התלמידים
שיר המשאלה יש לי משאלה היא קטנה וגם גדולה שיהיה שלום בין ארצות ושיהיה שלום בין אחים ואחיות שנדע לאהוב כל אדם ואדם למרות שאף אחד לא מושלם. יש לי משאלה היא קטנה וגם גדולה שנחיה בשלוה ובנחת ושילדנו יגדלו בשלום ואחווה ושתהיה בינינו הרבה אהבה. יש לי משאלה היא קטנה וגם גדולה היא שוכנת לי בלב היא תפרח ותלבלב, אז נקים עולם ביחד עולם של שמחה ואהבה ותשלוט האחווה. (מתקופת סגנון בכיתה ז') הפרה הפרה, הפרה … [קרא עוד ...]