מאת: Martyn Rawson
תרגום: גיא פרי
הקדמה
בהינתן העוצר הנוכחי והצורך הכפוי בלמידה מרחוק, מהבית, כדאי להקדיש זמן לחשיבה מחודשת של עקרונות הלמידה על פי השקפת חינוך וולדורף.
בשנים האחרונות חיפשתי להביא ברהיטות ובבהירות תיאוריית למידה עבור חינוך וולדורף.
דבר שלא רבים ניסו לפני. אציין את ג'וסט שירן ופיטר לובל.
העבודה הזו אפשרה לי לנסח מספר רעיונות זמניים ללמידה מרחוק. בשבועיים האחרונים לימדתי כיתות תיכון באופן מקוון כמו כן עמדתי בקשר קרוב עם מורים אחרים המלמדים בכל הגילאים ואף הייתה לי ההזדמנות לאסוף את התנסויותיהם של מורי וולדורף בסין העובדים באופן כזה כבר ששה שבועות, בעת כתיבת המאמר. זאת מאחר וניהלתי קורס מקוון עם מורים מרחבי העולם, בשבועיים האחרונים.
על הקורא מומלץ לבדוק באופן מעמיק יותר לגבי הסברים על למידה שהעליתי לאתר:
www.learningcommunitypartners.eu.
כאן יוצג תקציר ובו עקרונות מרכזיים בלמידה, לאחר כל נושא יוצגו יישומים ללמידה מרחוק. אינני מנסה להצדיק או להציע טיעונים על המתווה המוצג, אלו נמצאים בספרות שבאתר.
מהי למידה
ראשית, אתחיל בהגדרה של "למידה". הגדרה הרלוונטית בגיל הילדות והנוער.
למידה היא תהליך של יחוד (אינדיווידואציה) שבו לב ליבה של הישות הרוחית באדם ה"אני" מתגשם לגוף בו הוא חי (גוף פיסי ותהליכי חיים). וחותר לבסס יחסים עם עצמו, אחרים והעולם.
תהליך הלמידה מכיל בתוכו עיצוב עצמי דרך מפגש עם הטבע, עולם החי והמבנים החברתיים והתרבותיים שאליהם משתייך האדם, בהם הוא חותר לבניית זהויות יציבות ובהן הוא יכול לפעול באופן עצמאי במצבים שונים. תהליך זה נקרא "למידה טרנספורמטיבית "– למידה שגורמת לשינוי מהותי באדם ובה מעורבת ישותו השלמה של האדם על כל מרכיביה.
מנקודת המבט האנתרופוסופית הכוחות המעצבים, הנותנים צורה ומארגנים את תהליכי החיים באדם בשלב החיים הראשון, עם התחלפות השיניים, משתחררים באופן חלקי מהגוף והופכים זמינים כדי לעצב ולייחד את העולם הפנימי של חשיבה, רגש ורצון – תהליך לו אנו קוראים למידה.
בלמידה הנפש קולטת את החוויות של האדם דרך רשמי חושים, בה מתעוררות התגובות הרגשיות והיא זו המכילה אותן לזיכרונות.
במהלך הזמן, הרוחי שבאדם – האני – קוצר את הפרות של חוויות אלו כשהן מגולמות בנפשו וממצה מהן את הכוחות הנחוצים לו כדי לחולל או להעשיר יכולות וכישורים.
האני הרוחי מתפתח בעקבות חוויות מוטמעות אלו וניתנים בו כישורים חדשים ויכולות חדשות עם הזמן.
כשיש לי יכולת, כשאני מסוגל, אני אדם שהשתנה, זו הסיבה שבעיתה אנו מדברים על למידה מעצבת מחדש. כל יכולת חדשה או כישור חדש משנה את מהות האדם בכללותו.
התהליך שתואר אינו מוביל רק לידע או כישורים מוגברים אלא משנה מהייסוד את מי שאנו. אנו הופכים מנוסים יותר ומסוגלים להבין מורכבויות גדולות יותר. עם זאת, ברור שלא כל למידה הינה למידה מעצבת במובן שכזה, במיוחד אם היא חד צדדית, ופונה רק לגוף, לחשיבה או לרגש.
ילדים ונערים לומדים כל הזמן במקריות ובאופן לא פורמאלי, יחד עם זאת, בעזרת הוראות מובנות וסדורות ובעזרת מקצבי לימוד מבוססים הלמידה הופכת לשיטתית.
כשאנשים לומדים מתוך עניין והנאה פנימית, הלימוד שלהם מתרחב ויכולת הלמידה שלהם גדלה באופן משמעותי. אנו קוראים לזה "למידה נרחבת", והיא מונעת מתחושתו של הלומד שהלמידה קשורה לביוגרפיה האישית שלו. כשהלמידה נעשית רק מתוך לחצים וציפיות חיצוניות או שפשוט כי מוכרחים, לרוב הלומד יעשה רק מה שנדרש בכדי לצאת ידי חובה לזאת נקרא "למידה מתגוננת".
שני מושגים נוספים יתרמו להבנה, "למידה שטחית", בה מעורבים זיכרון לטווח קצר של עובדות, אוצר מילים ועוד בעוד ש"למידה מעמיקה" משמעותה שהחוויות מקושרות לשלם בעל משמעות בהקשרים רחבים והן חלק מצמיחה ארוכת טווח של הבנה. למידה מעמיקה מתפתחת בעזרת יישום וקישור של מה שלמדנו בהקשר רחב יותר. מושגים חיים הם אלה אשר צומחים ומתפתחים במשך חיים שלמים בעזרת חוויות חדשות. כל חוויה מעמיקה וחדשה משפיעה על החוויות העוקבות שיהיו ללומד בעתיד, בכך שאותה חוויה פותחת את תודעתו של האדם לעולם הולך ומתרחב של משמעות והבנה.
מנקודת מבט של חינוך וולדורף, קיימים מספר גורמים המשפיעים על הלמידה. הם כוללים:
- היות התלמיד רגוע ובעל תחושת מוגנות
- התלמיד חש עצמו רצוי ומוזמן למרחב הלומד
- מסוגלות לקחת חלק בקהילת הלומדים, היות חלק מהשלם.
- התלמיד חש עצמו כנתמך ובעל כלים הנדרשים ללמידה.
- התלמיד חש שהמשימות ניתנות לתפישתו
- התלמיד חש שהמאמץ להשתתף הוא הגיוני עבורו.
- התלמיד חש מכוון ללמידה וער למתרחש סביבו בחושים הנדרשים.
בבית הספר אנו משקיעים זמן לא מבוטל במהלך השיעורים כדי לאפשר לתלמידים תחושות אלו על בסיס יומי.(החלק הריתמי של השיעור).
יישומים עבור למידה מרחוק
- פיתוח ערוצי תקשורת טובים בין המורים לתלמידים, בין המורים להורים, בין תלמידים לתלמידים ופיתוח תחושת שותפות לדרך. כדאי לוודא שלכל התלמידים יש גישה, בגלל שמשפחות נבדלות במשאביהם, לילדים מסוימים יהיו יתרונות בתחומים: כלכלי, חברתי, אקדמי בעוד לאחרים יהיו חסרונות בתחומים אלו.
- טוב יהיה לילדים שתהיה להם שגרה קצרה של תרגילי קואורדינציה, מתיחות, קפיצות, הפעלת חושי הגוף ושיווי המשקל, תרגול לוח הכפל, קטע דיבור, או אפילו שירה. אפילו אם אין נוכחות מבוגר לידם. במהלך זמן הלמידה יש לעצור מידי פעם ולבצע פעילות גופנית (ריצה, עליה במדרגות, קפיצה ועוד)
- אפילו אם אין אנו יכולים להיפגש חשוב מאוד שלתלמידים יהיה קשר יום יומי עם המחנך והכיתה דרך כל מדיה שמתאפשרת.
- הוראות ברורות ותמיכה לאלו שאינם בטוחים בעצמם.
- יש לעודד את התלמידים להיות בקשר ולעזור אחד לשני.
עבודת המורה
מנקודת המבט של המורה התנאים הבסיסיים והעיקריים ללמידה מתומצתים בהכוונתו של שטיינר ל"כלכלת נפש". למידה בריאה מתרחשת כאשר כמות החומר הגדולה ביותר מוצגת בזמן הקצר ביותר בעזרת האמצעים הפשוטים ביותר… אבל בדרך כזו שאף תלמיד לא יאבד את הראיה הרחבה, תמונת השלם, ואת הקשר בין התוכן הנלמד למציאות חייו. למידה בריאה משמעותה להפחית למינימום את הפן השלילי ולהעצים תחושת well-being. אם לתלמידים יש תחושת עקביות, משמע, הם מבינים את המתבקש מהם, את הדרישות, הם חשים שיש להם את הכלים להתמודד עם המשימות השונות, אז הם חשים שהלמידה הינה בעלת משמעות עבורם.
יישומים ללמידה מרחוק
- חשוב לספק מספיק חומר לימוד, לשמור על פשטות בכל הקשור לצד הטכני, משימות ברורות וחזרות בתדירות גבוהה על המטרות ודרכי העבודה. על התלמידים לסמן כשהם הבינו והם עובדים בנחת.(גם סמיילי מספיק).
- תנו לתלמידים קווים מנחים ברורים בנוגע לכמות הזמן שהם אמורים לעבוד. קבעו גבולות ברורים – לא יותר מזמן שניתן להם בשיעור רגיל, עדיף פחות. כך שהילדים (והוריהם) לא יפתחו חרדות בנוגע לביצוע העבודה באופן מספק.
- עודדו את הילדים לעצור כשהם מתעייפים ולעשות דברים אחרים.
- טפחו בילדים תחושת בטחון בעבודה. הם זקוקים להרבה יותר עידוד ותמיכה בשל המחסור בקשר.
גורמים עיקריים שמשפיעים על "כלכלת הנפש" של המורה הם:
- איכות הלמידה תלויה בעומק ההכנה של המורה – על המורה לדעת מבעוד מועד את מה שהילדים אמורים ללמוד מהשיעור, מהן הנקודות העיקריות, מה העיקר ומה הטפל ומתוך הכנה זו עיקר השיעור יהפוך למובן מאליו עבור התלמידים. (מה להשאיר מחוץ לשיעור)
- על המורה להחזיק קשר פנימי חזק עם תוכן הלימוד ועם התלמידים, קשר זה יקבל ביטוי בהתלהבות ועניין בשיעור.
- על חומר הלימוד ותהליך הלמידה להיות מוצגים באופן אומנותי ככל הניתן, כזה הנותן את התחושה שסך החלקים הופך לשלם משמעותי. על החומרים להיות באיכות אסטטית גבוהה.
- על חומרי הלימוד להיות תפורים על פי מידותיה וצרכיה של הכיתה המסוימת.
- על המשימות לאפשר מגוון רחב של אפשרויות כדי לאפשר ליחידים להתחבר במנעד גדול של יכולות ועניין פעיל.
- נתינת הערכה ומשוב ענייניים, בתדירות גבוהה, על הלמידה הינה חשובה ביותר.(בהנחה והתלמידים יודעים את המצופה מהם).
היישומים ללמידה מרחוק
- בחר בקפידה או צור בעצמך את חומרי הלימוד בהתאם למצב הנתון (בקש עזרה בתחום ההצגה הדיגיטלית ועיצוב החומרים).
- פעל בתיאום ושיתוף פעולה עם מורים אחרים כך שהתלמידים לא יקבלו מעט מידי או יותר מידי חומרי לימוד.
- וודא שהמשימות מותאמות לרמות השונות בכיתה. באופן אידאלי יעבדו הילדים ללא עזרת ההורים (להורים מסוימים יש יותר זמן וכישורים מאחרים – אל תסמוך על ההורים שיהפכו למורים).
שלבי הלמידה
למידה מתבצעת בשלבים הבאים אשר אף להם השלכות על הלמידה מרחוק:
פעילות לימודית | הנחיות רגילות | הנחיות ללמידה מרחוק |
חוויה עשירה – השתתפות בקהילה לומדת. | השתתפות ישירה דרך עשיה או סיפור, מעוררת דמיון חזק. המורה לא מביע את כוונותיו אך נושא אותן חזק בתודעתו. | באופן כללי עלינו להימנע היכן שאפשר, מלהציג חומר חדש. עדיף להתמקד בחזרה על מיומנויות וידע קיימים. עם זאת, אם עלינו להציג חוויות חדשות, אז עלינו לכוון למשימת התבוננות, קריאת חומר מעניין, תמונות טובות או צפייה בסרט (סרטי דוקו בדרך כלל מסבירים את המושגים ואומרים לקהל מה לחשוב). הלומד מוכל בתרבות למידה שממקדת ציפייה ומעוררת תחושת פליאה בקהילת הכיתה. ההזדמנויות להשתתף (במיוחד בשיעורי שפה, מוסיקה ואוריתמיה) מאוד מוגבלות. במקרים מסוימים עדיף לותר על שיעורים אלו בתקופה זו. תלמידים צעירים עלולים להזדקק לטבלת פעילויות משותפת(כולם מתחילים באותה שעה עם וורס שנאמר בבית). גם כיתות בוגרות צריכות לפחות תוכן משותף אחד פעם בשבוע. |
שכחה | במהלך הלילה החוויות מסודרות ומקושרת בתת מודע לחוויות אחרות. תהליך זה יכול להיות מועצם ע"י תודעת המורה לתהליך בשלמותו בזמן ההכנה ועל ידי ביצוע אומנותי של השיעור. | חלק זה נשאר חלק חיוני ממקצב הלמידה, וצריך להיות חלק משגרת הלמידה גם בלמידה מרחוק. יתכן והמורה צריך לשאת בתוכו מחשבות בהירות וחזקות אף יותר בזמן ההכנה כדי לכוון את תת המודע של הילדים שיתוף – אפשר לערוך שיחה כיתתית אך זה מאתגר טכנית. |
הזכרות, שיתוף, משמעות | הזכרות יחדנית של חוויות אתמול שהועשרו ע"י התת המודע במהלך הלילה ושיתופם בכיתה. | הזכרות יחדנית – עריכת רשימות של חוויות משמעותיות, תיאור בכתב, שיחה עם חבר. בהתאם לגיל ולחוויות ניתן להשתמש בתמונות או מילים כדי להיזכר, לשתף יותר קשה. תלמידים בוגרים יותר יכולים לומר למה התכונו אך תהליך זה עדיף שיעשה באופן מונחה ומכוון. |
תרגול | בכיתה/שיעורי בית | זהו תחום העבודה העיקרי שלנו בלמידה מרחוק. תלמידים זקוקים לדרכים יצירתיות ומלאות דמיון, בהן יוכלו להשתמש במה שהם כבר יודעים בדרכים מגוונות ביותר – אולי אפילו ייצרו משימות אחד לשני. חשוב להתאים את המשימות לכל הרמות בכדי שכולם יוכלו להשתתף. חשוב להעניק משוב יחידני בתדירות גבוהה (יכול להישלח במייל). חשוב לאפשר לתלמידים גישה לתמיכה אישית בטלפון או בוידאו. משימות לטווח ארוך: משימות התבוננות, יומן למידה, יומן קריאה או תיק עבודות אומנות מתאימות במיוחד לתקופה כזו וניתן לתכננן בקלות. |
יכולות מתפתחות | במהלך חודש של תרגול אינטנסיבי מופיעים סימנים ראשונים של למידה ברת קיימא | לאחר כחודש אנו יכולים לצפות מהתלמידים שיתרגלו לאופן הלמידה הנ"ל. |
למידה מרחוק חסרה באופן וודאי מרכיבים מכריעים כמו מפגש אנושי – עם המורים, למידה מתוך היות חלק מקבוצה, לימוד חוויתי עשיר והתכווננות באופן מלא ללמידה.
אולם, יהיה לעזר ללמידה, בתנאים מיוחדים אלה, אם המורים יתפסו, באופן חי ככל הניתן, את ההנחיות הבסיסיות של חינוך וולדורף.
המאמר המקורי:
https://www.goetheanum-paedagogik.ch/homeschooling/02/04/2020-martyn-rawson
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון