מאת: ירון זנבל, דצמבר 2025
אבחון במקום ציון
הערכה מבוססת ציון מספרי יוצרת אוטומטית השוואה ודירוג. הבעיה אינה רק הציון עצמו, אלא המסר המוסרי והחברתי שהוא משדר. חינוך המבוסס על תחרות אקדמית תרם רבות ליצירת אי-צדק חברתי, והשימוש בציונים כדי לאכוף הישגים אינו מעודד ילדים להיות עצמאיים ואחראיים. שימוש בהערכה מילולית בטווחים, הדומה לבדיקת דם המודדת את בריאות הלמידה, מאפשר לנו לשנות את המיקוד החינוכי: מהשוואה תחרותית, שעשויה להיות מזיקה להתמקדות בצמיחה והתפתחות אישית. מערכת כזו מורידה את מפלס החרדה ומעודדת למידה אמיתית, תוך מתן משוב פרטני המכוון את התלמיד אל הצעד הבא בתהליך הלמידה שלו.
למאמר "הערכה מילולית בטווחים: מודדים את בריאות הלמידה"
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון