תקציר
העבודה בגן ילדים בישראל, בו יש עד 35 ילדים ומספר אנשי צוות מעורבים בו, היא משימה רחבת היקף
הטומנת בחובה מגוון של מרכיבים. במהלך יום בגן הגננת נדרשת לפעול בתוך שדה רחב. מעבר לעבודה עם
הילדים שהיא עיקר עבודתה, תפקידי הגננת הם גם ניהוליים ארגוניים ובחלקם דורשים שיתופי פעולה
ותקשורת עם האנשים הבאים אתה במגע יומיומי – הורים ואנשי צוות. העבודה עם הילדים דורשת כוחות
נפש רבים וההתמודדות הזו לא קלה. המחקר הנוכחי מתמקד בסוגיית עבודת הצוות בגני ולדורף, הפועלים
בגישה חינוכית הנובעת מהתפיסה האנתרופוספית.
עבודה זו עוסקת בהתמודדות האישית של הגננת. אופן ההתמודדות עם אתגרי העבודה של כל גננת
הוא אישי. העבודה הפנימית של הגננת נחקרת בעבודה זו וכמו כן במחקר זה יש ניסיון להבין את הקשר בין
עבודה זו ועבודת הצוות בגן.
מטרת מחקר זה היא להרחיב את הידע בנוגע למקומה ומשמעותה של העבודה הרפלקטיבית שעושות
גננות ולדורף בהקשר לעבודת הצוות. המחקר הוא איכותני בו המידע נאסף באמצעות ראיונות עם גננות/ים
בעלות לפחות עשר שנות ותק בעבודה בגן העובדות/ים בגני ולדורף בישראל.
המוטיבציה שהניעה אותי לבחירת נושא זה היא העובדה שנושא עבודה זו הוא יקר ללבי, המחקר
המתרכז בעיקר בעבודה הרפלקטיבית האישית של הגננת ביחס לעבודת הצוות. מתוך ניסיוני כגנן וכמורה
קרוב לעשרים שנה אני חש כי אחריות אישית של איש צוות ועבודת צוות טובה ואמיצה יכולות לייצר קרקע
פורייה לעבודה החינוכית. מטרת הבחירה שלי בנושא זה היא להכיר את התפיסות השונות אשר קיימות
בשטח ולהעלות אותן על הכתוב.
נושא עבודת הצוות הוא מרכזי בעבודה זו ושאלת המחקר המשנית עוסקת בשאלה מהי העבודה
בצוות? באילו דרכים ניתן לתמוך ולהעשיר עבודה זו? ממצאי מחקר זה מציגים כלים ומושגים מעולם עבודת
הצוות – טיפוח אמון, הכרות אישית בתוך צוות, שיקוף ורפלקציה בצוות, קיום של תקשורת פתוחה.
מתוך מחקר זה ניתן לראות כי עבודה רפלקטיבית ועבודת צוות טובה מהוו ת בסיס ליחסים בריאים בתוך הגן
ולהם השפעה על חיי היומיום בגן. הממצאים מראים כי לעבודה רפלקטיבית פנים רבים והיא תומכת
במערכות היחסים של הגננת קודם כל בפן האישי – בין הגננת לבין עצמה. ההשפעה הרחבה יותר היא על
הקשרים בתוך הצוות, הקשרים עם ההורים והקשרים האישיים עם הילדים.
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון