כיתה א'
מבוא
העבודה היא עם הצורה לכשעצמה ולא כחיקוי של צורות בטבע. התנועה שיצרה את הקו היא החשובה ופחות הקו עצמו. חשוב להביא כמה שיותר תנועה לשיעורים, כהכנה לעבודת המחברת. קווים ישרים ועקומים מהווים נקודות-מוצא לרישום-צורות. זה מתחיל בגילוי שקו הוא שביל שלאורכו אפשר לנוע. הילדים מתנסים בהבדל האופייני שבין קווים ישרים ועקומים שעה שהם רושמים אותם, לאחר שגילו את אופיים באמצעות תנועה שלמה במרחב. הכיוון המוגדר של הקו הישר דורש הן ריכוז והן שהרצון יודרך על ידי חשיבה. הדינאמיקה בה רושמים קו מתפתל ללא כיוון ספציפי, מותירה מרחב לווריאציות אינדיבידואליות; הרצון מודרך על ידי הרגש.
רישום-צורות מהווה גם הכנה ומבוא לכתיבה. רצוי להקדים תקופת רישום צורות לתקופת הכתיבה. האותיות יכולות להחוות כך שמשהו מוכר ואהוב ולא זר ומופשט.
מבחינה מתודית רצוי לעבור את התהליך הבא:
- תנועה לא מודעת של כל הגוף: ריצה, הליכה, משחק תנועה, תנועת ידיים ורגליים
- תנועה מודעת עם כל הגוף
- תנועה הולכת וקטנה עד לאצבעות ורישום באוויר
- רישום כמה שיותר גדול עם האצבע על ריצפה, ארגז חול, שולחן ולבסוף מחברת
- ורק לסיום רישום עם גיר במחברת
- למרות הדגש על התנועה, גם התוצאה במחברת רצוי שתהיה אומנותית, אסתטית, מלאת צבעים ובעיקר עם הרבה אהבה ותשומת לב למה שעושים
הצעות תוכן:
- קווים ישרים ועקומים מתורגלים לחילופין, בגדלים שונים ובמגוון צורות. באמצעותם מפתחים את צורות היסוד הדרושות במהלך כיתה א'.
- תרגילים עם קווים אנכיים, אופקיים ואלכסוניים, עם זוויות (חדה וקהה), צורות כוכב, משולשים, מרובעים ומצולעים משוכללים ועוד.
- תרגילים עם עקומים קמורים וקעורים, גלים, מעגלים, אליפסות, ספיראלות, שמיניות וכן הלאה.
- דוגמות של צורות זורמות, המשכיות ורצפים כהכנה לכתיבה רהוטה.
כיתה ב'
מבוא
המשך עבודה עם צורות שונות מתוך התנועה. שכלול ואימון בצורות בסיסיות שכבר נעשו בכיתה א'. רישום-צורות יכול להיות גם תשתית טובה לחשיבה חייה ודינמית. למשל על-ידי כך שנותנים לילדים מחצית צורה סימטרית, כשהם נדרשים למצוא ולהשלים בעצמם את המחצית השנייה. בכדי לעשות זאת הם חייבים להיות אקטיביים פנימית ולהרגיש שהדוגמות הניתנות הן משהו 'בלתי גמור'. המטרה היא להשלים, להפוך למושלם בדמיונם (וכמובן גם על הנייר) משהו, שעדיין אינו שלם ובלתי מושלם. גם כתשתית לכתיבה של אותיות הכתב (שבדך-כלל נלמדות בכיתה ב') יכולה אומנות רישום הצורות להיות חשובה ביותר. לשם כך יש לתרגל צורות זורמות ועגולות ברצפים שונים.
הצעות תוכן
- תרגילים סביב ציר אנכי מרכזי (שיכול להיות שם גם רק בדמיון), המשקף בבואות של צורות ישרות, עקומות ושילוב של שני האלמנטים. הילדים משלימים את הצד השני: סימטריה ושיקוף.
- אחר-כך תרגילים דומים עם ציר אופקי.
- שלב הבא יכול להיות טרנספורמציות צורניות: להפוך צורות ישרות-קו לעקומות, או להיפך, כולל עירובים.
- תרגילים סביב ציר אלכסוני; לאחר מכן שימוש בשני צירים בניצב זה לזה (אנכי/אופקי, או שני אלכסונים).
- עיצוב הגבולות בהיקף של עמודי המחברת גם בתחומים אחרים.
- צורות זורמות או ריתמיות כהכנה ללימוד אותיות הכתב.
כיתה ג'
מבוא
בכיתה ג' מכוונת העבודה בתחום לשני כיוונים עיקריים: 1. ביסוס החוש לצורה ועבודה יותר מעמיקה של מה שנעשה עד כה. 2. עבודה בתחום של מרכז ופריפריה. בכיתה ג' נמצאים רוב ילדי הכיתה בשנה העשירית, בה מתרחש פעמים רבות משבר התפתחותי המוזכר בכתבי שטיינר. יסודו בעיצוב מחדש של הקשר בין העצמי לעולם החיצון. עבודה נכונה ברישום הצורות (כמו כמובן בעוד תחומים רבים) יכולה לעדן משבר זה וללוותו.
תחום רישום הצורה מאפשר צורות רבות של יישום במערכת השעות: תקופה או שתיים במהלך השיעור הראשי, שיעור שבועי או שניים המוקדשים לתחום, 10 דקות מידי יום בזמן מתאים לכך ועוד.
הצעות תוכן:
- צורות זורמות ודוגמות ריתמיות מורכבות יותר
- ספיראלות וצורות חופפות, סליליות ושזורות
- צורות מראה ושיקופים בתבנית אנכית ואופקית
- צורות המבוססות על משולשים, מרובעים, מחומשים וכדומה
- סימטריות עם ארבעה צדדים, זאת אומרת צורות המשלבות סימטריות אופקיות, אנכיות ואלכסוניות
- יש למצוא צורה חיצונית מתאימה לצורה פנימית, ולהיפך. וריאציות: אם הצורה הפנימית זוויתית, מצא 'תשובה עקומה', ולהיפך
- תרגול הבדלים בדרך זו בתוך מעגל, כאשר צורת המעגל חייבת להיות כלולה בתרגיל
- תרגול צורות 'מאוזנות'
כיתה ד'
מבוא
המשך העבודה עם דגש על הצטלבות, חיתוך וחצייה של קווים – דבר שמוביל לצורות קלועות. את הצורות הקלועות יפה להכין בעזרת חבלים, חוטים, כך שתחילה ממש קולעים צורות. גם התנועה עם כל הגוף ועם חלקי גוף עדיין חשובה.
הצעות תוכן:
- צורות קלועות הולכות ומסתבכות, דגש על ההצטלבות (פעם למעלה ופעם למטה)
- עיטורים בצורות קלועות של דפי המחברת, ציורים, סימניות וכיו"ב
- יצירת צורות שלמות בתוך עצמן, כיצירה אמנותית שלמה עם צבעים שונים
כיתה ה'
מבוא
בכיתה זו ניתן להרחיב את רישום הצורה לעוד תחום: גיאומטריה ביד חופשית. רוב הילדים עדיים אינם בשלים לעולמה המופשט של הגיאומטריה אבל הם יכולים להיכנס אליו ב"דלת האחורית", באמצעות רישום וציור. בכל מקרה מדובר על הפן האסתטי של גיאומטריה, היצירתי והאמנותי.
במקביל אפשר ורצוי להמשיך עם רישום הצורה לשכלול והתמקצעות בתחומים שונים: צורות קלועות מסובכות, חותמים, צורות של מגינים הקשורים ליוון הקלאסית, צורות יווניות מכדים יווניים.
הצעות תוכן:
- צורות גיאומטריות ביד חופשית בעזרת עפרונות צבעוניים (ללא סרגל ומחוגה)
- גופים גיאומטריים בהם מתרחשת מטמורפוזה, כך למשל שאחת הצלעות זזה ואתה משתנה הגוף כולו
- צורות קלועות מסובכות ומורכבות יותר, חותמות
- צורות מיוון הקלאסית: ממגינים, עיטורי כדים, פיסול ועוד
כיתה ו'
מבוא
בהגיעם לשנה השתים-עשרה ועם לידת כשרים חדשים, הן במישור הגופני והן בנפשי והרוחני יש לאפשר אתגרים חדשים בתחום. רישום הצורה מתפתח כעת לשלושה כיוונים חדשים:
-
- רישום צורות אמנותי – שכלול ופיתוח של הצורות אתן עבדו עד עתה עם מגע אישי ויצירתי. אפשר למשל להעתיק ולשכלל צורות מימי בית שני, מאמנות קלטית עתיקה או מציורים מימי הביניים.
- רישום בשחור-לבן של יחסי אור וצל – רישום מדויק ככל האפשר של עצמים בשחור-לבן או של גופים גיאומטריים המטילים צל בצורות שונות. עבודת הילדים עם אור וחושך אינה נעשית באורח מופשט. היא מתקשרת בלימודי היטלים וצללים לנושא מדעי, דהיינו פיזיקה. התלמידים חייבים להבין במדויק את הדרך בה משטחים מוארים של גוף מתייחסים לצלו. באמצעות הצללים הם מגששים את דרכם החוצה אל החלל, הם אלה שמאפשרים לגוף מוצק להופיע על הדף השטוח. השאלה של סיבה ותוצאה שעולה בגיל זה ואף הופכת לבעיה שדורשת תשומת-לב, ניצבת כך גם במרכז שיעורי רישום.
- גיאומטריה – עבודה עם עפרון, סרגל ומחוגה. תחילה במיומנויות טכניות המשלבות יצירה ואמנות.
הצעות תוכן:
- תרגילי רישום חופשי בפחם, רישום משטח באור וחושך תוך שימוש בטכניקות הצללה שונות
- רישום של עצמים שונים, פשוטים בהתחלה, מדויק ככל האפשר מתוך יחסי אור וצל
- רישום ספירה, גליל, חרוט וקובייה כגופים מרחביים. לוקחים בחשבון מקורות אור שונים ואת הדרך בה הם משנים את הצללים. צללים נופלים על הקיר, על הרצפה ועל משטחים זוויתיים
- רישום בעזרת מחוגה וסרגל של "מנדלות" בעפרונות צבעוניים כהכנה לגיאומטריה
כיתה ז'
מבוא
בכיתה ז' יכולים להמשיך עם שלושת התחומים המתוארים לעיל. דגש על תרגילי אור-צל ומעבר לרישום של פרספקטיבה. זו, והתרגילים הקשורים בנקודת-המגוז, דרושים לתלמידים בגיל זה, במובן פנימי. הם מחפשים אחר נקודת מבט עצמית ייחודית להם. לעתים כה קרובות הם אוהבים להימלט לנקודת המגוז העצמית שלהם! יש משהו מסתורי בנוגע לנקודה זו: מצד אחד היא הדבר הזעיר ביותר, המרומז ביותר שניתן לדמיין, מצד שני גלומות בה ראשית חדשה ואין-ספור אפשרויות. שיעורי רישום תכליתם כעת לחקור נקודה זו כל פעם בדרכים חדשות ובה בעת כמובן גם להציג את חוקי הגרפיקה והבנייה המרחבית.
הצעות תוכן:
- לימודי היטלים וצללים: חדירה הדדית של גופים (מוט גלילי או מחודד חודר ספירה, חרוט חודר קובייה, קובייה חודרת ספירה וכן הלאה). תשומת-לב מרחבית ניתנת למשטחים חותכים ולצללים המוטלים על רקעים מגוונים (משטחים מישוריים, זוויתיים, קמורים או קעורים)
- פרספקטיבה: פרספקטיבה מרכזית, מנקודת מבט של ציפור (אנכית) או של צפרדע (אופקית), רישום עם יותר מנקודת-מגוז אחת. יש להתבונן תמיד בחלוקה של אור וצל
- לימודים הכרוכים באובייקטים ממשיים כמו בניין או חלל פנימי
כיתה ח'
מבוא
בכיתה ח' יכול להגיע לשיאו השלב השני של שיעורי רישום ומתאחד בגיאומטריה, היטלים ולימודי פרספקטיבה: 'שילוב טכניקה עם יופי' (שטיינר). דבר המהווה שימוש נכון ואמנותי בחוקי הגיאומטריה והפרספקטיבה באמצעות אמנות. האספקט הפונקציונאלי מוערך אסתטית ומתואר בהתאם. לבני 14 עד 15 קשה ליצור שיפוט אסתטי בגלל הטבע הבלתי-יציב של רגשותיהם הסובייקטיביים. דבר נתפס כבעל תוקף רק מידה והוא נכון ואמיתי. כך גם ברישום חשוב ליישם חוקים גראפיים באורח נכון, לא רק בקומפוזיציה חופשית אלא גם בלימודי מאסטרים מן העבר כמו דירר ולאונרדו. נושאים אלו ממשיכים בתיכון, כאשר הטכניקות הופכות מושלמות יותר, דהיינו בתחריט.
הצעות תוכן:
- אפשר להקדיש זמן ללימוד מכין להעתקת מלנכוליה של דירר (או כל יצירת אמנות גדולה אחרת ברישום, זו כמובן דוגמא בלבד). עובדים בחופשיות על פרטי התמונה, כגון הספירה, המצולע, הכלים והמכשירים. גם פרטי הלבוש נלמדים, וכן הטבע (יום, לילה, ארץ, ים, שמים, אדמה), ארכיטקטורה ובעלי-חיים, וכן הלאה
- התחלה עם חוקי הפרופורציה. חתך-הזהב כסוד של קומפוזיציה. לבסוף מעתיקים את התחריט של דירר
- בהקשר ללימודי טבע, אפשר ללמוד ולהעתיק את תחריטי העצים והנופים של רמברנדט
- אפשרות ליצירה משותפת של כל הכיתה או של קבוצות על ציור של מסטר מסוים, כך שכל ילד עושה חלק מהיצירה ולבסוף מתקבלת יצירה שלמה.
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון