(כתב ועיבד עמיר פרי)
מוגשת בזה הצעה לתכנית לימודים המתבססת על פעילות מעשית של עבודת גינה במסגרת בית ספר ולדורף לכיתות ו' עד י'. תוכנית לימודים זו נשענת על הקוריקולום בשתי הגרסאות הקיימות בשפה הגרמנית (שטוקמאיר) ובשפה האנגלית (רואסון ריכטר), ועל התנסויות וניסיונות בהיקפים שונים בתחום בבתי ספר ולדורף שונים של פרויקטים או תכניות לימוד מצומצמות בתחום זה.
היוזמה הזאת נובעת מרצון שלי ושל מורים נוספים העובדים בבתי ספר ולדורף, אשר חווים ניסיונות בהפעלת לימוד באמצעות עבודת גינה/חקלאות, ורואים את הצורך בשילוב של תכנית לימוד רב שנתית לעבודות גינון. תוכנית רב שנתית כזו יכולה לשרת ולתמוך בצדדים נוספים של תוכנית הלימוד והפעילות החינוכית בבתי הספר ולדורף.
עבודת הגינון במרחב ההתחנכות
עבודת הגינון תומכת בהתפתחות בריאה של הילד כאשר הוא חווה את חוקיות הטבע והעוצמה הפשוטה והנאיבית שמובילה להתפתחות מופלאה.
עבודה והעמקה בגינון מאפשרים התנסות ונקודת מבט מתבוננת על הטבע הצומח, על תהליכי צמיחה והתפתחות, התנסות בחוקיות ברת קיימה ובאפשרות להשפעה על תהליכי צמיחה לאורך זמן במשך כמה מחזורי חיים. כמו כן הם מקנים את המשמעות העמוקה של טביעת הרגל האקולוגית (בכיתות הגבוהות יש חשיבות להשתלב בלימוד סוגיות בקיימות).
במחזור הגידול הראשון הילדים עוקבים אחרי המורה ומחקים אותו. הוא זה שמביא אליהם את הסוד, הוא זה שיודע את הנסתר ההולך ומתגלה עם הצמיחה וההתפתחות שמתרחשת תחת ידם. הילד לומד להתבונן בצמחים, באדמה ובתהליכים המתרחשים בה ולפתח כישורים הדרושים להתפתחות תקינה של הגינה. הגינה היא מערכת של גורמים בה הילדים משתלבים גם כיחידים וגם כמערכת חברתית עם יחסי גומלין.
טיפוח הצמחים מאפשר לילד להכיר את הכוחות הטמונים בו כגורם חיצוני רב השפעה על התפתחות תקינה ושגשוג של המרחב שלו ועל קשרי הגומלין עם הגורמים האחרים.
כל תהליכי הלימוד וההתפתחות בעבודת הגינה נעשים בסביבה הרמונית ושקטה, ולכך צריך המורה לכוון. עליו להפנות את תשומת הלב ליופי הנמצא בכל פרט ובכל תהליך, בקשר ההרמוני המעגלי שנמצא בצמיחה כמו גם בקמילה.
כל מחזור לימודים בגינה יזין את עולמו הנפשי ואת צרכיו הלימודיים של הילד לפי גילו ולפי צרכיו.
סקירה היסטורית קצרה
רודולף שטיינר, בהרצאות ובכבים הנוגעים לתוכניות לימודים, נתן ללימודי הגינון את קווי היסוד והנחה להקצות להם שעתיים שבועיות מכיתה ו' ועד כיתה י'. גרטרוד מיכאלס כתבה את היסודות לקוריקולום הראשון לגינון ב-1920, לאחר שהשתתפה בקורס בקובריץ, בו הניח שטיינר את היסודות לחקלאות הביו דינאמית (חקלאות ועיבוד אדמה ברוח האנתרופוסופיה). קרל שטוקמאייר הוציא לאור ב-1965 קוריקולום מלא לבתי ספר ולדורף, הכולל פרק של עבודת הגינה (מצורף הפרק המתורגם).
בשנת אלפיים הוציאו לאור מרטין רואסון וטוביאס ריכטר קוריקולום מחודש ומורחב בהתאמה לשינויים שהתחוללו בעולם ובחינוך, ובו פרק הנותן תאור נרחב ללימודי עבודת הגינה (מצורף הפרק המתורגם).
בקוריקולום זה אני מציע תכנית הנסמכת על הדרך שסלל שטיינר והתפתחה במערכת החינוך של בתי ספר ולדורף, זאת בקשר עם החקלאות הביו דינאמית ובהתאמה למציאות הישראלית העכשווית.
הלימוד בגינה הוא מטבעו לימוד פעיל וחי ויהווה חלק מתכנית הלימודים השנתית
חשוב להבין שעבודת הגינה אינה מהווה ישות עצמאית העומדת בפני עצמה, אלא חלק ממרקם הלימודים הרחב הנובע מהקוריקולום. זהו חלק חי ופעיל הפועם בין אברים שונים של תוכנית הלימודים – לימודי הגינה משתלבים כמהלך מעשי מרכזי ברבים מהמקצועות הנלמדים בביה"ס וישמשו מרכז מקשר ומזין. המורה המפעיל תכנית לגינון נמצא בקשר הדוק עם המורים האחרים והתכנית שיפעיל תשתלב במהלך כל השנה עם נושאי התקופות ועם שעורי המלאכות והאמנות.
כמה דוגמאות:
- לימודי הטבע והחיים – התפתחות הצמח, משפחות צמחים, מבנה הצמח, פרייה ורביה, סביבת האדם, מחזוריות החיים.
- גיאוגרפיה, קרקע ומדעי הסביבה – מבנה הקרקע המקומית, מבנה הקרקעות השונות והשפעתן, מבנה הקרקע בערוגה, הכנת קומפוסט וטיפוח הקרקע.
- תרבות האדם – טיפוח, צמחי תרבות וצמחי בר.
- עבודה אמנותית – חווית הצבעים, התפתחות הצמח, ההשתנות העונתית, ייבוש פרחים וחלקי צמחים.
- מלאכות – עבודה עם עץ ירוק וענפים: גילוף, בניית גדרות, שרפרפים, שזירת זרים וסלים.
- טיפול ביבולים – בישול והכנת מאכלים לארוחות משותפות, הכנת ריבות, זיתים, יבוש צמחי תבלין, חלוקה ומכירה של מוצרים.
רציונל חינוכי
בגיל 12 חווים הילדים שינויי עמוק, חוסר יציבות והתערערות של הסדר הישן. ההתפתחות המינית פותחת שאלות של זהות, התחבטות מול העולם ושאלת האחריות. זה הגיל המתאים להתחלת הגינון כתכנית רציפה ומתמשכת. הגינה יכולה לאפשר שקט ורוגע, המכוונים להתבוננות בחוקים ובתהליכים המחזוריים של הטבע. כוח החיים הזורם מהטבע הוא מעין פריצה מחודשת של בריאה כל פעם מחדש, ויחד עם זה זהו גם הכוח שיש בידנו להשפיע על תהליכים, להרוס או לשפר ולהוביל ע"י טיפול נכון.
הריתמוס של המעגלים השנתיים עומד בלב העניין ההתחנכותי ומהווה לו מעטפת. כל שנה מביאה איתה את הצמיחה ואת ההתחדשות, כל שנה נוצר דבר חדש שנולד מהקמילה של מה שהיה בשנה שעברה.
הרבה מדובר על הצורך בגורם כזה שיהיה מסוגל לחבר מדעים ואמנות, טבע ומלאכות. כאשר הבסיס הוא התבוננות והתנסות על רקע היופי וההרמוניה שיוצר הטבע, בדרך של עבודה ועמלנות, יש לה חשיבות רבה ביצירת חוט שוזר ומקשר בין העולמות שמביא חינוך וולדורף.
תכנית עבודה שנתית:
בכיתות הנמוכות תתקיים פעילות גינה בהתאם לאימפולס של מורה הכיתה. הפעילות תהיה עדיין מתוך תחושת החלום, כהמשך לפעילות בגן. לא תהיה בה בדרך כלל פעילות של לימוד אלא הדגש יהיה על עבודה ועמל ונגיעה ישירה באדמה ובתוצריה. אם יוצרים גינה, היא תהיה פינה קסומה. הקשר לטבע נשמר במקביל גם בטיולים השבועיים ובפעילויות יער.
בנוסף לגינת ירקות או ערוגות פרחים שאפשר לעשות החל מכיתה א' נהוג בכיתה ג' או ד' להכין, לעבד, לזרוע , לטפל ולקצור שדה חיטה כחלק מתכנית הלימודים.
כיתה ו'
- מתחילים את השנה בסוף הקיץ. שדות שלף, היובש והקמילה שולטים. תהליכי הצמיחה נמסים ל"קיפאון" חם ויבש. זה זמן מתאים לצאת לחצר ולהתחיל בהכנת הגן החדש. מנקים את פני השטח ממה שהיה בו בשנה שעברה, מעבדים ומכשירים את הקרקע: מרטיבים עד כדי הנבטה, מדשנים בקומפוסט ומתחחים את האדמה. יוצרים מבנה נכון של אדמת גינה ומכינים ערוגות בדרכים שנראות מתאימות. משתמשים בהרבה רסק עץ וגזם ליצירת הערוגות ולחיפוי הקרקע.
- בשנה זו "משתמשים" בשארית כוחות החיקוי, המורה מוביל את הילדים בעולם חדש ובלתי ידוע לרובם. מהיכרותו את הכוחות החיים בכיתה על המורה להחליט איזה מהעבודות יבצע עם התלמידים ומה יבצע בעזרת כוחות חיצוניים, כמו הורים, או בעזרת כלים מכנים.
- זה זמן מצוין לאסוף מתוך העשב היבש זרעים, תרמילים וחלקי צמח יבשים ליצירה של מחרוזות ומוביילים, להתבונן בשיירות הנמלים האוספות צידה לחורף ולהחליט מה נזרע ונשתול בגינה.
- לקראת הגשמים מסיימים להכין את הערוגות, בשלב זה רצוי שלכל ילד תהיה משבצת ידועה וברורה, עם כחלק מזוג או קבוצה. שותלים וזורעים ירקות ופרחי חורף. לומדים איך לשתול ואיך לזרוע, מה נכון לכל צמח, מה צריך להכין עבורו ומה המרחקים בין הצמחים. מה ההבדל בין חד לרב שנתיים, מה מביא אתו כל צמח כדי שאדע להרכיב את הערוגה שלי. שומרים מקום לערוגת צמחי תבלין ותה ופרחים ששייכת לכולם.
- בחורף יש לשמור על הגינה מעשבים לא רצויים, מעשבים את מה שלא נחוץ ולומדים שגם בין העשבים יש צמחים מועילים ורצויים. מכינים תה ולומדים על תהליך הנביטה (מתבוננים על העלים הפסיגיים). מתבוננים על החרקים וחיות אחרות שרוחשות סביב.
- עוקבים אחר ההתפתחות בגינה, מעשבים ומסיירים בסביבה. שמים לב לחרקים ולציפורים. לומדים ללקט עשבים לבישול: בישולי שדה עם פיתות ותה. בעומק העונה קוצרים יבולים ליום בישול. כאשר יש שפע אפשר לעשות יום שוק ולקחת הביתה.
- בסוף החורף מכינים את המקום שמתפנה לגידולי קיץ: דלועים, סולניים, תירס, חמניות. בונים מחדש את האדמה ואת הערוגות, הפעם לקראת גידולי הקיץ.
- האבקה ידנית בדלועים יכולה לזרוע בנפש הילד תמונה של מיניות בריאה, המתחילה להתעורר בגיל זה. זאת במידה והמורה מדגים האבקה כזאת ביראת קודש ועדינות מתבקשת.
- עם השתילה צריך להיות חיפוי קרקע מתאים, נידרש להשקות באופן סדיר. גם בהשקיה יש עניין התחנכותי לכן עדיף להשקות כשצריך, באופן ידני, אי לכך צריך שיהיו בחלקה ברז נוח ומשפכים. פעולת ההשקיה, שבעונה זאת חוזרת על עצמה במקצב הכרחי קבוע, מאוד חשובה להעמקת ההבנה והאחריות.
כתה ז'
- מתחילים מחזור שני, חשוב להרגיש ולהדגיש את הפעימה. שמים דגש על מבנה הקרקע, תהליכים ביצירת קומפוסט בגינה ובטבע, משמעות הלחות שבקרקע ואגירת מים בקרקע. בונים סוגים שונים של ערוגות, אוספים גזם לבניית הערוגות, לבניה, לריסוק לחיפוי. לקראת החורף שותלים, כאשר הפעם מתכננים בהתאם למה שהיה בשנה שעברה, ליעדים המתבהרים עכשיו.
- ניתן לזרוע 'זבל ירוק' המעשיר בחנקן במעבר בין העונות – גידולי קטנית שיוצנעו לתוך הקרקע לאחר 3-5 שבועות. ע"י כך ניתן ללמד את העובדה שגידולי החורף צרכו חומרים מתוך האדמה וברצוננו להשיב לאדמה מה שנלקח ממנה.
- לומדים על מחזור זרעים, מה שאחד לוקח, תורם האחר. חווים את ההאבקה ואת תפקיד החרקים בגידול הצמחים.
כתה ח'
- מרחיבים את המבט ומתחילים מחזור שלישי בהתבוננות בשדות וביערות. לומדים על חבורות צומח ועל ריבוי צמחים. אם אפשר, בונים או מתפעלים חממה (אפשר באמצעים פשוטים כמו ענפים ויריעות פוליאתילן) או מקום מוגן אחר להקמת בית אימון לצמחים, לזריעה והכנת שתילים.
- מכינים שתילי ירקות לכיתות הצעירות יותר (ו', ז') ו/או למכירה. כך ניתן לשמור על קשר רב-גילאי בדומה למה שנזכר מוקדם יותר בהקשר החיטה וכיתה ג'.
- בשנה זאת הערוגות ישתלבו בחצר בית הספר למטרות המתאימות לבית הספר, לקהילה. אם אפשר תיקח הכיתה את הטיפול בנוי של בית הספר.
- בשנה זאת מקימים או מטפלים במכוורת.
בתיכון: כיתות ט' – י'
- מתחילים מחזור במקום חדש – בתיכון. היעדים משתנים בהתאם לרצון ולמצוי בבית הספר. ניתן ללמד על המערכת 'הגבוהה' יותר בטבע – עצים ושיחים, מכינים ייחורים, לומדים את נושאי ההרכבות, השתלנות, ויערנות.
- איסוף, עיבוד ושמירת זרעים, יצירת בנק זרעים בית ספרי ( בכתה ח', יחד עם עבודת משתלה והכנת שתילי ירקות ועציצי נוי). עיבוד תוצרת חקלאית: ייבוש ואריזת צמחי תבלין ותה, כבישת ירקות והתססה. העמקה בהבנת מבנה הקרקע. אפשר להקים טרסות במבנה נכון של שכבות הקרקע כמו בחקלאות קדומה, כזאת שכמעט אינה זקוקה להשקיה.
- מסיירים בבתי גידול ומכינים משתלה לעצי פרי ויער.
- בונים פרויקט שישרת את בית הספר.
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון