מבוא לכיתות ט' עד י"ב
מן הראוי שהתמורות הפסיכולוגיות של גיל ההתבגרות יקבלו את ה"מזון" המתאים להם גם במישור האמנותי ובמיוחד בתחום הציור. הצבעים מדברים אל הנפש, מקרבים את האדם אל עצמו ועוזרים לו להכיר את גווניו הנפשיים. בגיל ההתבגרות מחפשים המתבגרים את זהותם הן בחיפוש חיצוני דרך התנסויות שונות והן בחיפוש פנימי. עולם הצבע יכול לסייע לחיפוש זה, לעורר איכויות, לחזק ולטפח.
בגילאי 14,15 בכיתות ט', י' הסימפטיות והאנטיפתיות לעתים קרובות עזות וקיצוניות, הנטייה לראות הכול בשחור ולבן, בקוטביות ובצורה החלטית ובלתי מתפשרת. התשובה לכך יכולה להיות בעבודה ברישום, כך שהצורות יתהוו מתוך המפגש בין השחור והלבן. אחר-כך בגילאי 16,17 מתרחשת התפתחות פנימית והגעה לבגרות מסוימת שדורשת להגיע לגוני צבע אחרים, עשירים יותר. העיסוק בצבעים חיים ומשתנים לא רק הולם אלא גם הכרחי למצב הנפשי שבו מוצאים את עצמם בני הנוער.
בציור אור-צל וברישום שחור-לבן יש לרוב רק דרך אחת נכונה, שמחייבת פתרון אמנותי ייחודי. זו גם מגמה נפשית שמתאימה יותר לכיתות התיכון הנמוכות. הדגש הוא על מציאות אובייקטיבית נכונה, על העתקה של המציאות החיצונית. זהו אימון ביציאה החוצה, מתוך עולמי הנפשי, לעבר העולם החיצון. בצבעים הפתרון שונה לחלוטין. לשפע הבלתי נדלה של ואריאציות צבעוניות יש השפעה משחררת, שגם מסייעת לנפש למצוא כיוון. מציאת כיוון על בסיס גילויים חדשים בפעולה הציורית יכולה לסייע להפעיל את הרצון של האדם הצעיר.
סיכום מטרות כלליות:
- תרגול ואימון בהעתקה מדויקת ו"אובייקטיבית" של עצמים ומציאות חיצונית ברישום שחור-לבן
- להתעורר מחוויה של שחור/לבן להתנסות בצבעים
- התנסות ציורית כביטוי לרגשות עדינים על העולם ובני אדם
- גילוי הציור כסיוע לרכישת תמונת-עולם עדינה ומגוונת יותר
- גילוי בציור אודות המטרה והמשמעות של האמנות
- הכרה עצמית של עולם הנפש דרך עולם הצבע והצורה
- פיתוח סגנון אישי, אמירה אישית, יצירתית ומקורית ככל האפשר
נקודות מבט ונושאים כלליים לכיתות י' עד י"ב:
הגיעה העת להתנסות בהבדל שבין צבעי מים לטכניקות ציור בשמן (אפשרויות יצירת וערבוב צבעים וטכניקות מכחול מגוונות).התנסויות ציוריות מבית-הספר היסודי עוברות ריענון. כעת עושים בצבעים שימוש יותר מודע היות וטבעם ואפשרויות הביטוי שלהם הובנו. התלמידים צריכים לחפש ביטויים מתאימים להתנסויות ספציפיות באמצעות צבע וצורה. הם צריכים לפתח רגש לתוכן האקספרסיבי של צבעים. יחידים יכולים לגלות בהדרגה סגנון אישי המבוסס על הבנה אובייקטיבית של הטכניקות הנלמדות. חשוב השילוב שבין שיעורי ציור מעשיים לבין שיעורי אמנות עיוניים. זה יכול להיות קשר מפרה ומעורר.
על התלמידים מוטל לבחור באופן יותר ויותר עצמאי את הבעיות עמן הם רוצים להתמודד ואת האמצעי בו הם רוצים להשתמש. המורה תפקידו לסייע להם להתגבר על קשיים בקבלת החלטות. עצתו תתייחס לנושאים, טכניקות, עיצוב ואופן ארגון העבודה. לתלמידים גם נתונה אפשרות להתחיל בפרויקטים בקנה-מידה גדול יותר ולעבוד עליהם בדרך הטובה ביותר בעיניהם. הפרויקט הנבחר נועד להיות אמצעי לחיזוק הריכוז והעומק ולא להפוך לעיסוק שטחי הכרוך בכל מיני מטרות חלקיות.
הצעות תוכן לכיתות י' עד י"ב:
כיתה ט'
עבודה ברישום באמצעים שונים, עיצוב בשחור-לבן אור-צל. מספר מטרות:
- להתחבר עם המקום של שיא גיל ההתבגרות בגיל 14, 15 – קיצוניות, שחור לבן, אור וחושך, מגע עם קצוות הנפש המתעוררת. העיצוב בשחור ולבן, אור וצל מוציא החוצה אל המרחב את נפש המתבגר/ת ומאפשר התמודדות מודעת ואימון מעשי בהתרחשות הפנימית.
- ליצור מעין געגוע לצבע לשנים הבאות. יצירת אפקט של ייבוש חיי הנפש ה"צבעוניים" לטובת רישום בשחור לבן בשנים הסוערות של גיל ההתבגרות, כך שלאחריו אפשר יהיה לעבוד שוב, בהתלהבות ועניין, עם עולם הצבע.
- אימון אינטנסיבי בהתבוננות בעולם הסובב. הרישום מניח מראש התבוננות מדויקת עד הפרטים הקטנים ביותר באובייקטים חיצוניים. מצריך את המתבגר/ת לצאת החוצה מעולם פנימי אישי ורגשי לעבר ההתרחשות החיצונית. בנוסף מתן כלים טכניים של רישום. השאיפה ליצור עבודה נקייה, מדויקת תוך כדי נטרול יחסי של חיי הנפש.
כיתה י'
מספר אפשרויות, כולן מנסות לתת מענה התפתחותי לגיל הנערות והנערים.
אפשרות ראשונה: להחיות מחדש את חווית הצבע בצבעי מים (לאחר כיתה ט' בה עבדנו רק בשחור לבן ולאחר מספר שנים רב בבית הספר היסודי בה הילדים כבר עבדו בצבעי מים). בצבעי מים יש כוחות חיים של צבע בצורה ישירה, הם הכי קרובים לחוויית צבע ראשונית. קשה למחוק בעבודה בצבעי מים ולכן חייבים לעבור שינוי פנימי מסוים ביצירת שינויים ומעברים. מומלץ להתמקד בציור של נוף וטבע. במידת האפשר ממש לצאת לטבע עם כלי ציור ולצייר בחוץ.
אפשרות שנייה: עבודה בצבעי שמן בהשראת אומן מסוים. מתאים ומשמעותי לעשות בשילוב עם תקופת תולדות אמנות. התלמיד בוחר אומן מסוים, רצוי מתקופה מוקדמת יחסית: רומנטיקה או אימפרסיוניזם, ומבצע העתקה שלה בצבעי שמן. לימוד של חוקיות הצבע, טכניקות שונות, עושר צבעוני, יחד עם הכרות של תקופה בתולדות האמנות. רצוי לשלב עם כתיבת עבודה עיונית על האמן, יצירותיו, ביוגרפיה, התקופה וכיו"ב. גם באפשרות זו יפה לסיים בערב או מפגש משותף עם ההורים וכל תלמידי השכבה: הצגת העבודות, הצגת עבודה עיונית של מספר תלמידים, תיאור תהליכי העבודה וכדומה.
כיתה י"א
גם עכשיו קיימות מספר אפשרויות טובות שהולמות את הגיל ונותנות לו מענה התפתחותי.
אפשרות ראשונה: ניסיון לחדור בתודעה את עבודת הצבע. כעת, לאחר קפיצה מסוימת בתודעה ובחשיבה אפשר לנצל את אלו לחדור לעומק רב יותר לעולם הצבעים. למשל, עבודה מודעת עם מעגל הצבעים, לימוד של תורת הצבעים של גטה, (מים + שמן). עבודה משותפת של מורה למדעים עם מורה לאמנות הולמת את הגיל והנושא. שילוב המדע ועקרונותיו עם עולם הרגש והחוויה האמנותית.
אפשרות שנייה: פה מדובר על כיוון הפוך: חיבור של צבע וחיי נפש. פרויקט של תקופת שירה לירית ישראלית מקורית וחיבורה לציור. בחירה של שיר עברי וציור בהשראתו בצבעי שמן. התחלה מהאווירה, ניגודים, תנועתיות, צבעוניות ומעבר למוטיבים מרכזיים בודדים. דימוי או שניים מתוך הטקסט. יפה לעשות סיכום בערב משותף של השכבה עם ההורים, בתערוכה ובקריאת שירה.
כיתה י"ב
דמות האדם במרכז בתוכנית הלימודים של כל כיתה י"ב, כך גם בציור. אפשר למשל לצייר דיוקן עצמי. התלמידים רושמים ואחר-כך מציירים בצבע את הפנים של עצמם. עוד אפשרות, אימון ברישום האחד את השני כקריקטורה והגזמה, כשחרור של המקום המדויק. ואז ציור או רישום של דיוקן עצמי או דיוקן של חבר לכיתה.
עוד אפשרות לאותו מוטיב: עבודה עם שפכטל על דיוקן עצמי, כך שאין אפשרות למלא אחר השאיפה לשלמות, עבודה יותר גסה.
אפשרות נוספת: סדנת רישום מודל של גוף אנושי (אפשר עם בגדי גוף).
- בכיתות י"א וי"ב מאד מתאים והולם את הגיל והאפשרויות לשלב סדנאות של ציור בנוף במשולב עם טיולים ושהות לטבע. עבודה עם מגוון רחב של חומרים בקשר עם נוף.
- המלצה נוספת: עבודה של ציור ורישום בשילוב עם תקופות אחרות כמו היסטוריה, תולדות אמנות, מדעים ועוד. רצוי שהמורים יעבדו ביחד ומתוך עבודתם המשותפת תצמח התקופה.
[1] מתוך הערות להרצאה שניתנה בכנס על אמנות וחינוך בבית-ספר וולדורף, מרץ 1923. תרגום זה לקוח מתוך: Jüneman, M. and Weitman, F, Drawing and Painting in Rudolf Steiner Schools, Howthorn Press, 1994.
[2] Steiner, R. Conferences with Teachers, op.cit., meeting of 15th November 1920
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון