גן ילדים
אווירה של מעשייה, חלום ותנועה לא מודעת. התנועה בצורה חופשית ולאו דווקא במעגל. ברקע כדאי לספר סיפור, לשיר שיר, כך שהילדים ינועו מתוך האווירה והחיקוי ולא מכך שאומרים להם מה לעשות.
עבודה על אלמנטים פשוטים ביותר, שירים קצרים, דקלומים פשוטים, סיפורים ומתוכם תנועה פשוטה של נשימה, מקצבים וחזרה.
כיתה א'
נקודות מבט ונושאים כלליים:
צורות מרחביות ותנועות הזרוע מתפתחות מתוך ובהתאם להתנסות מלאת הדמיון של הילד: מעגל הילדים נחווה בתור 'שמש' או 'גן הארמון', הקו הישר הוא 'גשר' או 'סולם' וכן הלאה. הצורה האב-טיפוסית של המעגל מהווה נקודת מוצא לשיעורי אוריתמיה וכל התנועות מתחילות במעגל ושבות אליו. תוכן השיעור ארוג בשלמות הנרטיבית, היסודות השונים זורמים זה לתוך זה. במצב אידיאלי השיעורים זורמים כתנועה משולבת אחת, שמתבטאת בתמונה כוללת חזקה ובהירה.
הצעות תוכן:
- הולכים קווים ישרים ועגולים, ספירלות וצורות יותר מורכבות וכך יוצרים קשר עם רשום הצורות וצורות האותיות והמספרים.
- מחוות ידיים לתנועות ולעיצורים משולבות בסיפור וכך מחקים אותן באופן לא מודע, חיזוק של תנועות טבעיות ויכולת החיקוי.
- מלודיות קצרות בסולם פנטטוני ותנועה המתייחסת למרווח הקווינטט.
- ריתמוסים שונים של הליכה, ריצה, דילוג, קפיצה, רקיעה ועוד.
- הכשרת מיומנויות מוטוריות עדינות על ידי תרגילי זריזות, כמו הבחנה בין ימין ושמאל, קדימה ואחורה, למעלה ולמטה וכיו"ב.
- התייחסות לחגים ומועדים בעזרת תנועה של דקלומים, שירים, סיפורים וגם הצגות קטנות.
כתה ב'
נקודות מבט ונושאים כלליים:
השלמות המסומלת בצורת המעגל מקוטבת כעת באמצעות דיאלוג בין ניגודים. בלכתנו בנתיב השיעור הראשי, סיפורי חיות קצרים, משלים או סיפורי צדיקים מספקים כעת נקודת מוצא אחת, בעת שמתרגלים ומשכללים סוגי צעדים שונים. ניתן למלא משימות קשות יותר, למשל כשהילדים צועדים צורות אחד סביב לשני. הלך נפש הקווינטט נשאר כבסיס לאוריתמיה מוזיקלית. הוא מלווה את השיעורים יותר מתיאורו על כל מרכיביו.
הצעות תוכן:
- המשך של הנלמד בכיתה א'.
- המשך עבודה על מעגל וקו ישר. כעת מבצעים שני מעגלים, פנימי וחיצוני. הצורות המתורגלות מתחילות ושבות לאותה נקודה, או מתחילות, ממשיכות מסביב ושבות לאותה נקודה.
- תרגילים בזוגות העומדים זה מול זה, לדוגמה תרגילים פדגוגיים כגון 'אני ואתה', 'אנחנו', או צורות מראה (ילדים עומדים זה מול זה).
- אותו הדבר במוזיקה. ריקודים קצרים בשני מעגלים עם זוגות העומדים זה מול זה.
- המשך תרגילי זריזות.
- עבודה עם אותיות הא'-ב' – התנועה מסייעת להפנמת האותיות וחיזוק של החוויה הרגשית העומדת בבסיסן.
- אפשר בסוף השנה לעבוד על הצגה קצרה באוריתמיה (בארץ סין, דירה להשכיר, אילת עם המטריה התכלכלת).
- בכיתה ב' או ג' אפשר להתחיל עם תרגילי מוטות. המוט משקף לילד את עצמו מבחוץ.
- מעגל העונות והחגים מלווה בשירים, דקלומים וסיפורים.
כיתה ג'
נקודות מבט ונושאים כלליים:
צורות ומחוות אוריתמיות מעוצבות כעת בכדי ללוות את ההתפתחות הנפשית של הילד, שחווה כעת, בשנה התשיעית, מובחנות רבה יותר בינו לסביבתו. הילדים לומדים להיות עצמאיים יותר במרחב הסובב. מכל מקום, בכדי למנוע פירוד רב מדי של הילדים, תרגיל מרכזי, שמרכך את הנפילה, הוא התרכזות והתפשטות. כעת נעים צורות מורכבות יותר, הכוללות ספיראלה, משולשים ומרובעים. הריתמוסים נעשים יותר מובחנים, הן ביצירה מדוברת והן ביצירה מוזיקלית. יש הבחנה גדולה יותר בין אלמנטים של שפה, תנועה ותרגילים. לקראת סוף השנה (או בכיתה ד') התרצה הגדולה והקטנה הופכת דומיננטית יותר כהכנה ללימוד ראשון של יצירה מוזיקלית. צלילי השפה מזוהים כעת בתור שכאלה ונפרדים מתמונות מילוליות מקיפות. כך יכולים הילדים ללמוד כעת את הצורות האינדיבידואליות של תנועות ועיצורים. תהליכים אלו ימשיכו בכיתה ד', ואפשר אף לדחותם עד אז.
הצעות תוכן:
- אפשר לחבר את הנעשה לתוכן השיעורים והתקופות: למשל בריאת העולם, גירוש מגן העדן, בעלי מלאכה ועוד.
- תנועות צעידה ריתמית לשירים ליריים ומוזיקה.
- תנועה ועבודה על צורות גיאומטריות כמו משולשים ומרובעים בדרך משחקית.
- זיהוי שאלה ותשובה במוזיקה ודיבור (ספירלת שאלה ותשובה).
- הילדים יכולים לזהות כמה ממחוות הדיבור.
- תרגול של תנועות ועיצורים יותר מודע.
- המשך תרגילי זריזות וריכוז, למשל בעזרת מוטות הנחושת.
- התנסות בתרצה גדולה וקטנה (אפשר גם לדחות לכיתה ד')
- אפשרות נוספת: ריקודי עם מעמים שונים, בליווי של כלי נגינה חיים (ילדי הכיתה גם מנגנים), חיבור לפולקלור של עמים שונים דרך התנועה והמוזיקה.
- הצגה לסיום השנה או של שליש: מסכת של טקסטים קצרים סביב בעלי מלאכה, בריאת העולם והאדם, גלגולו של מעיל.
כיתה ד'
נקודות מבט ונושאים כלליים:
משעה שהילדים חצו את סף אמצע הילדות אנו נדרשים לפתח ולתרגל עמם כוחות נפש חדשים של דמיון ומוסריות. ההתנסות ההומוגנית בשפה הופכת כעת מובחנת יותר, למשל כאשר מופיעים מרכיבים דקדוקיים בלימוד שפת האם, וכך גם באוריתמיה. בדרך זו הילדים מפנימים דקדוק לא רק בהבנה אלא גם דרך רגשות ורצון. תנועה במעגל המכוון למרכזו מתחלפת כעת לעתים קרובות לתנועה עם הפנים לחזית, שנותנת מובן אחר למרחב. העצמאות המתפתחת יכולה להיות מלווה בתרגילי זריזות וריכוז מכל סוג ותרגול אינטרוולים (מז'ור, מינור, תרצה). באוריתמיה פעולה קודמת להבנה, כך שכל הבנה של פעיל וסביל בשיעורי דקדוק ושל מז'ור ומינור בשיעורי מוזיקה תובא רק במהלך כיתה ה'. האוריתמיה המוזיקלית עצמה יכולה להתחיל כעת.
הצעות תוכן:
- יסודות דקדוקיים של השפה מתוארים בצורות מרחביות (שמות עצם, פעלים, פעיל/סביל).
- תרגילי מוטות הדורשים מהירות וזריזות.
- תרגילי ריכוז, התמצאות המרחב, מודעות גופנית. למשל תרגול של צורות גיאומטריות מורכבות כמו מגן דוד, מחומשים וכיו"ב.
- במוזיקה חוויה של תרצה מז'ורית ומינורית.
- ללמוד להאזין, לנוע ולזהות את הפעמה והתנועה של גובה הצליל.
- תרגילי האזנה עם אינטרוולים מגוונים.
- המחוות הראשונות לצלילים ספציפיים, סולם דו-מז'ור.
- אפשרות לעשות אוריתמיה בשפה זרה (אנגלית, ערבית) תוך כדי תחושה של האותיות, העיצורים והתנועות בשפה זו. יפה לעשות גם הצגה בשפה זרה בסיום השנה.
כיתה ה'
נקודות מבט ונושאים כלליים:
המשך עבודה עם צורות דקדוקיות. דגש מיוחד מושם כעת על עיצוב המחווה של צליל או מילה. ניתן לממש, לחוות ולהבין את היופי, הריתמוס והצורה בשפה. הגיאומטריה של דמות האדם מתגלית ונחווית באופן מודע בכוכב עם חמש הנקודות, אותו כבר צעדו בכיתות קודמות. הילדים צועדים צורה זו בכדי להתנסות בה במרחב. בזיקה לשיעורי היסטוריה אפשר לעבוד על טקסטים מתרבויות עתיקות. הלך הנפש של תקופת התרבות העתיקה נלמד ונחקר באמצעות צורת התנועה והמחווה האופייניות לו. ניתן לעבוד גם בפעם הראשונה באוריתמיה עם שירה לירית משיעורי שפה זרה. מלודיות עם שתי פעמות מתורגלות באוריתמיה מוזיקלית. תרגילי ריכוז וזריזות מעוררים וממריצים.
הצעות תוכן:
- צורות מורכבות יותר בקשר עם גיאומטריה שמגיעות לשיא בצורות "דיוניסיות" כגון אני, אתה, הוא/היא/זה.
- צורות דקדוקיות נוספות.
- תרגול צורות בכיוון חזיתי.
- טקסטים מתרבויות עתיקות. אופיין של תקופות התרבות השונות מתגלה באמצעות מוזיקה, מחווה ותנועה.
- שפות זרות באוריתמיה בדיבור.
- המשך תרגילי ריכוז וזריזות.
- סולמות מז'וריים שונים.
- מלודיות ומעגלים עם שתי פעמות.
- צועדים את כל הריתמוסים – בייחוד ריתמוסים יווניים.
- תרגילים פדגוגיים ספציפיים שניתנו על ידי שטיינר, למשל ריקוד שלום ומרץ או ריקוד הפלנטות.
- בכיתה ה' ישנם בתי ספר שעושים עם הילדים את "ריקוד הסרטים", זה משלב בין צורות גיאומטריות מורכבות לבין ריתמוס, קצב, מלודיה וחישה חברתית.
- ריקוד עם ישראלים יכולים לחזק את חווית התנועה והנם בדרך-כלל מאד אהובים על הילדים.
כיתה ו'
נקודות מבט ונושאים כלליים:
במקביל לשיעורי גיאומטריה, מתרגלים במרחב מגוון מטמורפוזות ושינויים של צורות גיאומטריות (משולש, מרובע). תרגילים אלו תומכים ביכולות הצומחות בילדים להתמצאות והפשטה. בגיל זה אחדות התנועה, שהייתה מובנת מאליה עד כה, הופכת בהדרגה בלתי מאוזנת. תרגול ריתמוס וסימטריה ותרגול מרווחים מוזיקליים יכולים לסייע ביצירה מחדש של תואם בתנועה. ביצוע תרגילים עם מוט נחושת מסייע לילדים לעצב דימוי פנימי קוהרנטי לממדים המרחביים העצמיים; הוא מסייע לא רק בתואם התנועתי, אלא גם בשילוב מערך התנועה בזמן שהשינוי והגדילה הגופניים המהירים עלולים להוביל לאיבוד תחושה לגבולות הגופניים העצמיים. היסוד הדרמטי נכנס כעת לאוריתמיה בדיבור, מה שיכול להעשיר ולהעמיק את חיי הנפש של הילדים. האוקטאבה מבוטאת כאימפולס תנועה כללי בהליכה, קפיצה ומחוות דיבור, כמו גם במוזיקה. כל התרגילים חייבים לכלול התאמה של רצפי תנועה ותשומת לב לדיוק. הנושא הרומי של צורה וחוק, שמאפיין את תכנית הלימודים בכיתה ו', משתקף באוריתמיה על ידי הדגשה חזקה של כל הצורות הדקדוקיות.
מכיתה ו' ואילך יש לטפח במודע אספקטים חברתיים של האוריתמיה.
הצעות תוכן:
- עבודה על מרכיבים דקדוקיים בשפה.
- תרגילי מוטות יכולים לסייע מאד בגיל בו חוסר האיזון מתחיל להופיע.
- תרגול מטמורפוזה של צורות גיאומטריות עם כיוון לחזית.
- תרגול הסולמות המוזיקליים במחווה אוריתמית.
- מחוות אינטרוולים, במיוחד של האוקטאבה, עם הצורות המרחביות התואמות, בצעידה, קפיצה ועוד.
- תרגילי הקשבה, לדוגמה זיהוי מז'ור ומינור; אינטרוולים.
- תרגילי ריכוז וזריזות ידיים ורגליים קשים, למשל אלה הכוללים רצפי צעדים ומחיאות כפיים.
פעמים רבות עולה קושי מגיל זה ואילך כלפי האוריתמיה. דרך אחת לעבוד עם קושי זה הוא שיעורי בחירה בכיתות ו' עד ח'. בקבוצת בחירה ניתן לעבוד בצורה הרבה יותר אינטנסיבית ומקצועית וגם להראות לילדי כיתות קטנות יותר את פרי העבודה.
כיתה ז'
נקודות מבט ונושאים כלליים:
כמו בשיעורי לשון, הילדים יכולים כעת לבטא באוריתמיה גוונים עדינים יותר של ביטוי לשוני, למשל משפטי תנאי ותרגילים שונים בהלכי נפש כגון עצב, עליזות, רצינות ומעל לכול שמחה. טרנספורמציות צורניות מורכבות יותר באוריתמיה מאפשרות התנסות במבנה מבחוץ. תרגילים ליציבה זקופה הופכים מודעים יותר, אלו ממשיכים בצורות שונות עד כיתה י"ב.
סגנון העבודה יותר אישי, קבוצות קטנות ולעיתים גם יחידים. במידת האפשר עבודה עם קבוצות קטנות. לשקול לימודי בחירה.
הצעות תוכן:
- מרכיבי הצורה הדקדוקית מתרחבים באמצעות מחוות דרמטיות.
- תנוחת כף רגל, תנוחת ראש, כן ולא; כהכנה למחוות הנפש בכיתה ח'.
- ואריאציות מורכבות של שינויים במחומש, משושה, משובע, מתומן.
- ריכוז, תרגילי רגל ומוט.
- סולמות מז'ור ומינור.
- צורות אינטרוולים.
- יצירות הומוריסטיות.
- פיסוק מוזיקלי/פואטי.
- פעמה/ריתמוסים.
- תרגילים פדגוגיים כגון הבט אל תוכך, הבט אל העולם.
- הצגה כחלק מפרויקט "בר המצווה" – למשל אגדה שמכוונת להופעה מול ילדי הגן או כיתות א', ב'.
כיתה ח'
נקודות מבט ונושאים כלליים:
כל אופני הביטוי של יסודות מרחביים ונפשיים משולבים בשירים דרמטיים ארוכים יותר. חוקי היסוד של התנועות האוריתמיות מגיעים לנקודה, ממנה יהיה אפשרי להמשיך ולבנות בדרך חדשה בתיכון. בלדות ויצירות הומוריסטיות, עם הלכי הנפש והקטבים המנוגדים בחוזקה שלהם, תואמות לסיטואציה הפנימית של התלמידים בעת הזו. מחוות הנפש נדרשות כאן לאפיון 'עלילת' הבלדה. כמו כן, התלמידים נכנסים כבר למאבק של גיל ההתבגרות, עם התנסויות נפש חדשות. הם נעשים עצמאיים מהוריהם, יש להם רגשות עצמיים והם לעתים קרובות כאוטיים. מחוות הנפש מראות את המציאות של תנועות נפש והלכי נפש אלה. כולנו מרגישים צחוק, ידיעה, אך גם דכדוך ותאווה! באוריתמיה מוזיקלית הם יכולים לעבוד על צורות לקבוצות גדולות יותר, דבר המפתח מודעות חברתית. המתח בחילופים שבין מז'ור למינור הולם לשלב זה בחייהם.
הצעות תוכן:
- מחוות נפש מובעות עם הזרועות.
- בלדות, יצירות הומוריסטיות ומוזיקה תוך שימוש בצורות האינטרוולים.
- צורות דיוניסיות לחשיבה, רגש ורצון.
- עבודה אינטנסיבית של מז'ור ומינור.
- טרנספורמציות גיאומטריות, תרגילי מוט.
- תרגילי ריכוז בווריאציות רבות.
- תרגילים פדגוגיים שונים.
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון