תפיסות אנשי.ות חינוך מובילים מהקהילה האנתרופוסופית
תקציר
מחקר זה עסק בשאלת חיבורו של חינוך ולדורף למערכת החינוך הממלכתי בישראל. בירור שאלה זו הצריך את בחינת ההתאמות הנדרשות משיטת חינוך זו בפוגשה את החברה הישראלית, מבנה מערכת החינוך שלה, אופייה החברתי ואקלימה הסביבתי.
בשנת 1989 הוקם בית הספר הראשון בארץ בשיטת ולדורף בקיבוץ הרדוף. כיום פועלים בישראל, בפריסה ארצית, בחינוך הממלכתי כ-119 גני ילדים ו-36 בתי ספר ברוח השיטה (מיסודי ועד תיכונים, במעמד רשמי או במעמד מוכר שאינו רשמי) . נוסף עליהם פועלות שלוחות נוספות לשיטת חינוך זו בגני ילדים הפועלים בחינוך הערבי ורשת בתי החינוך "מעיינות רבי חייא" בחינוך הממלכתי- דתי.
נתונים אלו משקפים תהליך צמיחתה של שיטת חינוך זו בארץ והם היוו את הרקע לשאלת המחקר אודות תנאי הקרקע החברתיים בתוכם תהליך זה מתרחש. כמו כן, מחקר זה יצא לאור מתוך תהליך לימוד וסקרנות אישית של החוקרת שבמקביל ללימודי התואר השני במכללת אורנים עוברת הכשרה בסמינר "רימון" בפרדס חנה לחינוך ולדורף.
מחקר זה נערך כמחקר איכותני, במסגרתו נערכו ראיונות עומק חצי מובנים עם אנשי.ות חינוך מובילים מתוך קהילת מחנכי ולדורף בישראל. הראיונות התמקדו בראייתם של המרואיינים את ההתאמות הנדרשות לחינוך ולדורף במפגשו עם מערכת החינוך הישראלית. לאחר תמלול הראיונות ואיסוף היגדים מתוכם נבנו תמות מרכזיות שהיוו את התשובה לשאלת המחקר (קופפרברג, 2009). התמות נותחו בהקשר לרקע התיאורטי המוצג בסקירת הספרות (קופפרברג, 2009).
ממצאי המחקר העלו שלוש תמות מרכזיות, שכל אחת מהווה מענה מסוים לשאלת המחקר, אך כמובן שהתמונה המלאה היא החיבור ביניהן. הראשונה היא סיפורה הביוגרפי של קהילת מחנכי ולדורף בישראל. קהילה זו, בשיח פנימי שלה, מסמנת בתוכה שלושה דורות מחנכים: דור המייסדים, דור הביניים והדור הצעיר. דרך אפיוני הדורות ותהליכים פנימיים שהתרחשו בתוכם ניתן להבין את תנועת השתרשות שיטה זו בארץ ולהעלות שאלות לגבי כיוונם של הדברים. התמה השנייה קשורה לתפיסת תפקידו, מהותו ומקומו של בית הספר ואופיו בתוך החברה בה הוא פועל. תמה זו יוצאת מדימוי הנשימה המעגלית בין מוסד חינוכי והסביבה בה הוא נתון (זמן, מקום, אנשים). התמה השלישית עוסקת באפיון תרבותי של החברה הישראלית לתפיסת המרואיינים. בתמה זו כלולים, נושאים נבחרים המטופלים על ידי חינוך ולדורף בדרך ייחודית: חגי ישראל ומועדים ייחודיים, היחס לאקלים, ידיעת הארץ, יחסי הגומלין הפמיליאריים הנהוגים בשדות החינוך הישראלי והיחס לאסטתיקה ומקומה בחינוך.
מילות מפתח: חינוך ולדורף, אנתרופוסופיה, ייחודיות חינוכית, מערכת החינוך הישראלית
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון