מבוא, כיתות א' – ד'
בכיתות א' עד ג' הילדים מטפלים בזרדי וענפי עץ טבעי שהם מוצאים. ניתן לשלבם בהכנת צעצועים פשוטים ויצירתיים. אפשר להתחיל עם לימוד ראשוני של כלי עבודה בסיסיים המתאימים לילדים בגיל זה, למשל סכין לגילוף ידני, מסור, מקדח ידני, פטיש, משוף וכדומה.
כיתה ה'
בכיתה ה' נכנסים התלמידים בפעם הראשונה לסדנת העץ ומתחילים עבודה מסודרת ושיטתית בחומר זה. לאחר תקופה של לימוד העץ, כלי העבודה הבסיסיים וכללי בטיחות אפשר לגשת לתחומי העבודה הבאים:
שימוש בקליפות עץ וזרדים (עם צורות מרומזות), הכנת דמויות מזרדים, חיות אגדיות, גמדים, כבשים ורועה, סירות מקליפות עץ ועוד
הכנת כלים פשוטים כגון מבחש, מטאטא, כף קטנה, סכין נייר וכדומה
מבני קורות פשוטים כגון מסגרות לטיפוס, גובלים לערוגות פרחים, שפות וכדומה
כיתה ו'
המשך תרגול ומיומנות בטכניקות העבודה בסיסיות כמו פצירה וסיתות, הקצעה, ניסור, חיתוך, סיתות או גילוף ידני. דגש על הכנת חפצים שימושיים, בשילוב של הפן האסתטי. בין השאר אפשר להכין את הדברים הבאים:
הכנת חפצים לשימוש יומיומי כגון כפות בישול, מגרדות, מבחשים, קורנסים, מכתש ועלי, פטישי עץ, כפות גינון ועוד
צעצועים כגון ארנבות מקפצות, ברווזים מתנודדים, ציפורים מנקרות, דובים על נדנדת קרש ועוד. הכנת צעצועים דורשת שהתנועה האופיינית תהיה מובנת ותעורר מיומנות והבנה במכאניקה. זה יכול להתחיל בפשטות רבה, למשל נדנדת קרש או גלגלים אקסצנטריים וכדומה. בכיתה ז' אפשר לשפר אפקטים אלה, כאשר הילדים נותנים יד חופשית לדמיונם
טיפול בטוח בכלי עבודה ויחס הולם לחומרים מוצבים כמטרה (למשל מתודות חיתוך נכון)
כיתה ז'
בכיתה ז' לומדים מבוא ראשוני בפיזיקה, חוקי המכאניקה. הילדים מבקשים כעת ליישם את מה שלמדו. לדוגמה מטוטלת, ארכובה, מנוף, נדנדת קרש וכדומה, בהם עושים שימוש עבור צעצועים נעים, אפשר ליישמם כעת לעגורנים, מטחנות, פרופלורים וכדומה. בצעצועי ילדים תינתן יותר תשומת לב לתנועה ריאליסטית. מתחילים כעת גם לעסוק מעט בנגרות, לדוגמה בשימוש בנקר, מסור קשת וכדומה. הכנת פריטים שימושיים שמתאפיינים בחלל (למשל קערה) מהווה היבט חשוב בגיל זה. בנוסף לשימוש בטוח בכלי העבודה הנחוצים, לומדים הצעירים גם לעצב צורה פנימית וחיצונית כהלכה.
הצעות תוכן:
- הכיתה יכולה לערוך פרויקט גדול יותר, משותף, עבור גן הילדים או הבזאר, כגון חווה עם אסם וחיות או כפר עם בתים, מגדלים, באר
קערות מגולפות
הצעצועים יכולים להיראות הרבה יותר מרשימים, אם הם מצוירים כהלכה
מפצחי אגוזים, קופסאות עם מכסים, מחזיקי עטים ועוד יכולים לבוא כהמשך - עבודה עם עץ ירוק
כיתה ח'
התלמידים לומדים לתכנן את רצף הפעולות הטוב מכל בייצור פריט, למשל:
- עץ ירוק מסתובב על מחרטת מוט
- הכנת מטאטא
- הכנת מסגרת תמונה
- הכנת כלי גינון ועוד, הכנת וחיבור ידיות לכלי עבודה
אפשר לצפות מהם ליותר הן מבחינת מיומנויות ידניות והן מבחינת התכנון. עבודת נגרות נכונה יכולה להתחיל אף לפני הנושאים הטכנולוגיים של התיכון, למשל פרויקטים פשוטים בנגרות כגון מדפים, ארגזי אחסון. ניתן לערוך פרויקטים גדולים יותר, אפשרי כמשימות משותפות, לדוגמה: נדנדות קרש גדולות, עגלות יד, משטחים לסקטבורד.
אפשרות נוספת: הכנת ארגזי קינון מתאימים לציפורים, או שולחנות האכלה לציפורים.
[1] Steiner, R., Basel Course 1920.
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון