יום עיון המוקדש לחשיבה מחדש על תפקיד המחנך/ת הפועל/ת באזורי סכסוך ומצוקה.
מה הכלים העומדים לרשותו/ה לפתרון קונפליקטים ומשברים?
מה דין סכסוך בין ילדים/ות וכיצד יש לטפל בו?
בשעת המשבר עצמו, פעמים רבות יש התגייסות מקומית, סביבתית ועולמית לעזרה לתושבים, ובכללם הילדים. כשהאירוע הטראומתי (כגון מלחמה, אסון טבע, משבר הומניטרי) חולף, מתחילה השגרה הארוכה, האפורה, הקשה, של התמודדות בלתי פוסק עם תוצאותיו. דווקא אז, פעמים רבות העזרה שניתנה בשעת המשבר עצמו פוחתת. מעמסה כבדה מוטלת על כתפיהם של עובדי/ות הרפואה והסיוע, העובדים/ות הסוציאליים/ות, המורים/ות, המחנכים/ות ועוד. המחנך/ת ניצב/ת אז בחזית המאבק להצלת ילדותם ולשיקומם הנפשי של הילדים באזורים אלו.
ביום העיון נתמקד בשליחות של איש/ אשת החינוך הפועל/ת באזורי סכסוך ומצוקה.
בבית הספר ובגן הילדים, הכלים העיקריים העומדים לרשות עובדי/ות החינוך הם הכלים "המסורתיים" שהעניקה להם המערכת: תכניות לימודים וספרים, חומרי עזר, מבנים ושטחים שבהם נעשית מלאכת החינוך, ושירותים נוספים (שלעתים עדיין מתפקדים באופן מלא או חלקי באזור המוכה), כגון שירותי רפואה מסוימים, מפעלי הזנה, שירות פסיכולוגי ועוד.
- כיצד יכול/ה המחנך/ת להשתמש בכל מה שעומד לרשותו/ה למען ההתמודדות עם הסיטואציה הבלתי שגרתית (ולעתים בלתי אפשרית) שאזורו/ה נקלע אליו?
- כיצד אפשר להתאים את חומרי הלימוד ואת תכניות הלימודים – שהוכנו למצבי שגרה – לשם שיקום הילדים ותמיכה בהם במצב החדש?
- כיצד השיעורים ומקצועות הלימוד עצמם יכולים לשמש לשיקומם של הילדים?
- כיצד נוכל להתאימם לצרכים שיצר המשבר, כדי להחיות את רוח הילד/ה והילדוּת.
- כיצד יכול/ה המחנך/ת להשתמש בכל התשתיות (פיזיות וטיפוליות) שעדיין עומדות לרשותו/ה למען רווחתם הנפשית, הרפואית והכללית של תלמידיו/ה?
כיצד יכול/ה המחנך/ת ליישם את העקרונות המתאימים גם ליישוב של קונפליקטים המתגלעים בקרב התלמידים/ות? - האם יש זיקה בין ההתמודדות עם משבר אזורי ובין ההתמודדות עם משברים בקרב הילדים ובקהילה המקומית?
יום העיון "שליחות איש/אשת החינוך הפועל/ת באזורי סכסוך ומצוקה" יעסוק בסוגיות הללו.
ביום העיון נפגוש אנשי/ נשות חינוך מהארץ ומארצות אחרות אשר בפועלם נותנים/ות תשובות על השאלות.
אורחי הכבוד
- המחנכת ביאטריס רוטישאוסר (Beatrice Rutishauser Ramm): משנת 2001 עוסקת בהקמת מערכות חינוך לגיל הרך באזורים מוכי אסון כגון קוסובו וצ'צניה. היא מסייעת לאימהות אסירות במולדביה, ל"שפחות הטקסטיל" בבנגלדש ועוד.
- מר קנת ווסון (Kenneth Wesson): מרצה מבוקש ויועץ בתחום הנוירולוגיה והתפתחות הילד. בין השאר משמש יועץ במכון המחקר סטנפורד, ארה"ב ((Stanford Research Institute .
יום העיון יהיה בתאריך 9.2.2016 משעה 14:00 עד 17:30
במכללה האקדמית ע"ש דוד ילין, ירושלים
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון