פירוט תכני הלימוד לפי הכיתות
כיתה ט'
הצעות לתוכן: לימוד העור ואיברי-החושים
- מבנה העור, העין, האוזן, איברי הריח, הטעם, התנועה ושיווי המשקל: נערים מתבגרים מגלים גבולות פנימיים וחיצוניים. הם גם עסוקים באופן אינטנסיבי במופע פני-השטח שלהם ובחושים שלהם. העור ואיברי-החושים מעוררים בהם עניין טבעי. העמקה ולימוד משמעותי של אברי החושים מגלה משהו אודות עצמנו, במיוחד בגיל זה.
- באותו הקשר, נושאי בריאות וחברה: הזעה, פצעונים, חתכים, חבורות, טביעות אצבע, צבע עור (וגזענות), טיפוח העין, משקפיים, עיוורון, חירשות (כיצד אנו מתייחסים לחרשים ולעיוורים שאנו פוגשים? כיצד החברה מתייחסת אליהם?)
לימוד המערכת הריתמית – לב וריאות דופק לב ונשימה מהווים התנסויות גופניות ישירות ביותר וקשורים בנושאי בריאות רלוונטיים למתבגר (כגון עישון, כושר גופני). הלב המרכזי ומחזור הדם ההיקפי דורשים דגש זהה, עם לב ונימים כקטבים. מחזור הדם איננו מערכת סגורה ומודל המשאבה אינו מספיק להבנת מחזור הדם, רגישות הלב לרגשות עזים וריתמוס היממה של המערכות ההורמונאלית והעצבית.
- מבנה ותפקוד הלב, ורידים, עורקים ונימים
- אמבריולוגיה של הלב ומחזור הדם
- מבנה ותפקוד המחזור הריאתי והמערכתי
- הרכב ותפקוד הדם
- מבנה ותפקוד איברי-הנשימה
- מחלות ריאה – עישון ומחלות תעשייתיות, זיהום אוויר
מכאן ניתן להגיע לעיון בנושאים אתיים/של זכויות אדם רבים, כגון:
- השינוי שחל ביחס להגנת העובדים במהלך המאה האחרונה
- המעורבות האישית שלנו בקניית מוצרים מארצות אחרות, בהן קני-מידה של בטיחות ובריאות נמוכים בהרבה ממה שאנו מצפים כיום
- חוקים בהווה לגבי הגיל בו אנשים יכולים לקנות סיגריות
- עישון 'פאסיבי'
- הנסיבות המקשות של ילדים קטנים להורים מעשנים
- זכויות הלא-מעשנים בבתים ציבוריים
- זיהום אוויר והעובדה שאוויר אינו מכיר בגבולות לאומיים
- עירויי דם, השתלות של לב, ריאות ואיברים אחרים: המציאות בה חלבונים זרים נדחים על ידי המערכת החיסונית מביאה לנושא של קבוצות דם, תינוקי 'רזוס', חיסונים, איידס וכל טבע המחלה
- מחלה ובריאות: גבולות התיאוריה 'החיידקית', שאינה כוללת את החלק שיש למערכת החיסונית והמידה בה היא מתחזקת על ידי חשיפה למחלה. האם מחלות מסוימות (כגון מחלות ילדות, הצטננויות שכיחות) עשויות באמת להיות הכרחיות? מה אמור להיות תפקיד הרפואה – 'לחסל את הפולש' או לחזק את המערכת החיסונית? האם בריאות זהה להיעדר חולי?
כיתה י'
הצעות לתוכן: מובאות מספר דוגמאות מתוך ההיקף הנרחב של נושאים, בהם ניתן לבחור לכיתה זו. הבשלות המתפתחת בכיתה י' הולכת יד ביד עם יציבות חדשה בחשיבה. הנערים יכולים לעקוב אחר תהליכים מורכבים ומופשטים יותר כגון תהליכי מערכת העיכול, היכן שחומרי מזון שונים נתונים לסדרת פירוקים על ידי פעילות אנזימים שונים. לימוד המערכת המטבולית מהווה אתגר מתאים בגיל זה. האנטומיה והפיזיולוגיה של מערכות השלד והשרירים קיבלו תשומת לב מסוימת בכיתה ח' ומוטב לחזור ולפתח נושא זה בכיתה י'. חשוב שגישת ההוראה תהיה שונה, אחרת התלמידים לא יתלהבו לחומר שנראה כמחזיר אותה לעבודה מזמן בית ספר יסודי. עבודה חוזרת על נושא השלד והשרירים בכיתה י' מאפשרת גם לימודים מושווים עם בעלי-חיים; אלו מעלים שיקולים אבולוציוניים, בהם ניתן לעסוק בעומק רב יותר בגיל זה. לימוד המערכת המטבולית
- מזון ותזונה – כולל ערכים טבעיים ופילוסופיים (למשל מקרוביוטיקה/טבעונות)
- איברים וביוכימיה של העיכול – תזונה כתהליך אקטיבי, לא סינון פסיבי של רשימת כימיקלים
- כבד, כיס מרה, לבלב, טחול: סכרת מבחינה רפואית וחברתית
- כליות – לא סינון פסיבי, אלא ספיגה מחדש, אקטיבית וסלקטיבית

לימוד מערכת השלד
- אנטומיה ופיזיולוגיה של השלד והשרירים – קיטובים של צורה ותפקוד; אפיונים שמאפשרים זקיפות וחופש של הזרועות
- לימוד מושווה של גולגולות אדם ויונקים
- מפרקים ומנופים
- תצורת עצמות וצמיחתן – הזדקנות ומחלות עצם
- בריאות אישית ויציבה (למשל ישיבה והרמה)
לימוד המערכות העצבית וההורמונאלית זהו נושא נוסף בו קשה לרוב המתבגרים עד כיתה י' לתפוס יותר מאשר מודל גס של 'כבל/מחשב חשמלי'. בדומה לכך, במערכת האנדוקרינית מודל גס של 'מתגים כימיים' מסוגל למנוע כל הערכה אמיתית לאינטראקציות העדינות ומלאות העוצמה של בלוטות ואיברים.
- מבנה המוח/מערכת העצבים המרכזית; נוזל השדרה והמוח
- תפקוד העצבים – אי ההלימה של מודל הכבל הטלפוני/חשמלי; מוגבלות המודל המוטורי/סנסורי
- מחקרים אחרונים על תפקוד המוח – אי ההלימה של גישת 'המיפוי' והאנלוגיה למחשב
- השאלות הפתוחות: זיכרון, חשיבה ותודעה
- הבלוטות האנדוקריניות – רגישות הגוף להורמונים (למשל גדילה, הפרשה); השפעה מיוחדת של בלוטת יותרת המוח; ביוץ ווסת
לימוד אמבריולוגיה השפעת גיל ההתבגרות וההורמונים מביאה באופן טבעי ללימוד אמבריולוגיה אנושית, תחום עשיר לכיתה י'. תחום זה דורש בשלות רגשית ואינטלקטואלית, שהושגה על ידי מרבית התלמידים לקראת סוף כיתה י'. היכולת לעקוב אחר התפתחות מספר אפיונים בו זמנית, להעריך את הטרנספורמציה של צורה וגודל, להתייחס לאחריות ולנושאים הקשורים ביחסי מין והורות – כל אלה באים בזמן בו הצעירים כבר יכולים להתעלות מעבר לידע ועניין טכניים במין. כמה מן הצעירים בכיתה י' נכנסו לתוך מערכות יחסים רציניות וקיום יחסי מין, ובעבור אלו שלא, הלך הנפש השורר בכיתה י' הוא על פי רוב כזה, בו יכולים שני המינים לחוש בנוח זה ליד זה, לשאול שאלות ולהביע דעות, מבלי לחשוש מן הגסויות הנפוצות יותר בכיתה ט'. בעוד שנדמה כי כל הצעירים בגיל זה כבר בקיאים לגמרי ב'עובדות', מפתיע לגלות כי יש לא מעט בלבול ואי הבנות. במידה והלך הנפש בשיעורים הוא של כבוד לגוף המתפתח ואין ציניות או זלזול באחר, יכולות להגיע לדיון בכיתה שאלות עמוקות וללוות את תחושת הקסם והפליאה שעולה למול הפלא של ההתעברות, ההיריון והלידה המתרחשים בטבעיות בכל גוף בריא. התפתחות הילד והרעיון כי אנו ממשיכים לצמוח פנימית כל חיינו, בלוויית משברים חדשים ואפשרויות חדשות, יכולים לעזור לאזן את התמונה, בה מחזיקים לעתים אנשים צעירים, והיא כי 'להיות מבוגר' משמעו רק להיות בן 18 או 21. ההכרה כי אימם ואביהם יכולים לצעוד במעבר הפיזי והפסיכולוגי של הפסקת ווסת ואמצע-החיים, יכולה לתרום לכך שימצאו זיקה חדשה להוריהם. זה יכול לסייע גם בשינוי יחסם לזקנים, שצרכיהם הפנימיים אינם נתפסים בקלות כזו כמו צרכיהם החיצוניים הברורים מאליהם. תכנים אפשריים:
- מאפייני גיל ההתבגרות המינית
- מערכות המין של הגבר והאישה
- יחסי מין, אמצעי מניעה,
- רביה מינית ואל-מינית בבעלי חיים (מן הים ליבשה…)
- התעברות, והתפתחות הטרום-עובר עד לחודש השלישי
- השליה
- התפתחות העובר, קביעת המין בעובר, תאומים, בדיקות היריון
- הלידה
- שלוש השנים הראשונות של התפתחות פיזית ורגשית; עמידה, דיבור, זיכרון
- התפתחות הילד, אישיות, טמפרמנטים
- בגרות – מה היא?
- זקנה
כיתה י"א
עבודה עם מיקרוסקופ
- מיצרני העדשות ההולנדים וממציא המיקרוסקופ ליבנהוק ועד למיקרוסקופ האור המודרני,
- הבנת פעולתו של המיקרוסקופ.
- הכנת פרפרטים של בצל, פיוניות, תאים מהלחי, תאי דם, חד תאיים, אצות וכו'.
- התבוננות בתכשירי קיימא של תאים בחלוקתם, וגם בחלוקת הפחתה – מיוזה.
- ציור של פרפרטים תוך דגש על דיוק וציון ההגדלה
תאי צמח ובעלי חיים: הדומה והשונה
- קרום התא ודופן התא הצמחי
- מיטוכונדריה – נשימה תאית
- כלורופלסטים – פוטוסינתיזה תאית
- מיטוזה וגרעין התא
- כרומוזומים, קריוטיפ
גנטיקה
- הניסויים של מנדל , גנוטיפ ופנוטיפ,
- כרומוזומים, גנים, ו- DNAכחומר המסוגל לשכפל עצמו לשמר מידע בין דורות
- הקוד הגנטי ליצור חלבונים: RNA וריבוזמים
- הנדסה גנטית, במיוחד היישומים בתעשייה ובחקלאות
אפשרויות נוספות להרחבה: בוטניקה
- הכרת מאפיינים של כמה מהמערכות העיקריות: אצות, פטריות, חזזיות, שרכים, טחבים, עשבוניים, מחטניים, צמחים פורחים.
כיתה י"ב
הצעות לתוכן: להלן מספר דוגמאות מתוך היקף נרחב של נושאים, בהם ניתן לבחור עבור כל כיתה בהתאם ליכולותיה ולנטיות המורה. אקולוגיה
- תפקיד הצמחים בביוספירה (פוטוסינתזה), התפרקות ובניה במחזורי הפחמן והחנקן
- יחסים בין סביבה, צמחים ובעלי-חיים (כגון הפצת זרעים ע"י אוכלי עשב)
- דוגמאות ליחסים ייחודיים של תלות הדדית, בין פרחים לחרקים למשל
- מבנה הקרקע וקהילת האורגניזמים שלה
- מים: בדיקות איכות שונות, זיהומים במי תהום ונהרות
- השפעת החקלאות על הסביבה: דישון, בליית קרקע, מונוקולטורה, חומרי הדברה
- הרכב האוויר, זיהום אוויר ומקורותיו, התחממות גלובלית ומשבר האקלים
- גילוי הרדיואקטיביות (בקרל, מארי קירי)
- שימוש באנרגיה אטומית
- שאלות אתיות של התערבות ביולוגית ורפואית בחיי האדם, החיה והצמח
- שימור ואחריות אנושית לניהול המשאבים הביולוגיים של האדמה – היבטים פילוסופיים, כלכליים, פוליטיים וחברתיים של הידרדרות סביבתית.
- מטרת החינוך והדחיפות בשינוי עמדות.
- השפעת הריבוי הטבעי, התיירות והצרכנות על בתי גידול בעולם.
זואולוגיה
- הכרות עם קבוצות עיקריות של בעלי חיים החל מהפרוקריוטה ועד ליונקים
- אבולוציה: היסטוריה של תורת האבולוציה של דרווין, ע"פ עדויות מהמאובנים, אמבריולוגיה משווה, מורפולוגיה משווה, ברירה מלאכותית בחקלאות ובבעלי חיים,
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון