היסטוריה מספרת סיפור, סיפור של כל אחת ואחד מאתנו. זהו סיפור על המקום ממנו באנו, קורותינו, מעשינו וכיצד הגענו עד הלום. לימודי ההיסטוריה יכולים וצריכים לעורר שאלות עמוקות על טבע האדם, דרכו ומטרותיו. אפשר לראות את האנושות ומסעה לאורך השנים כעין ביוגרפיה אנושית אחת, של אדם-אנושות ואז אנו מהווים חלק ממסע זה. מה שקרה לאנשים מהעבר אינו מופרד ממני, אלא מהווה חלק מאישיותי. אבני הבניין לזהותי הנוכחית קשורים קשר עמוק למהלך ההיסטורי. מכאן שהתעמקות באירועי העבר מלמדת אותי על עצמי ויכולה להוות חלק חשוב ממסעי האישי לקראת זהות מגובשת ואינטגרטיבית. במובן זה אמר גטה: "מי שאינו יודע 3000 שנות היסטוריה אינו אדם במלא מובן המילה".
לשם כך נחוץ שלימודי ההיסטוריה יהיו קשורים למסע ההתפתחות של כל ילדה וילד. לימוד מופשט של מאורעות ותהליכים היסטוריים לא יחדור לעומקים הדרושים ולא יגרום לילדים לחוות הזדהות, קרבה וקשר לגיבורי ההיסטוריה ולמהלכה. התחום הרגשי חשוב לעין ערוך בתחום זה. השאלה כיצד הילדים מרגישים, חשים, וחיים את המאורעות ההיסטוריים, את מהלכי בני התקופה, את הניסיונות והקשיים, ההצלחות, השיאים והתהומות אליהם הגיע האדם בתקופות השונות חשובה ביותר. רגשות של התפעלות, התרוממות רוח, התלהבות, תשוקה וגם של דחייה, אכזבה, מיאוס ואנטיפטיה חשובים ביותר. הם הבסיס עליו יחיו מאורעות וגיבורי העבר בנפש, עליו יבנו הזיכרונות ועליו ינבטו המחשבות וההקשרים בגילאים מבוגרים יותר.
תוכנית הלימודים של בית ספר ולדורף בהיסטוריה עוקבת אחר התפתחות הילד ועושה את הניסיון להביא לילדים גם את התוכן העיוני המתאים לגילם ולבשלותם וגם את מתודות הלימוד והאמצעים הלימודיים המתאימים ביותר. במובן זה היא בעצמה מהווה מסלול של התפתחות וצמיחה: מסיפורים, מיתוסים ומעשיות, אל תיאורים מלאי חיים ורגש ושוב אל הקשרים מחשבתיים, רעיונות מופשטים והבנות בוגרות.
מעבר למוטיב ההתפתחותי, עקרון חינוכי חשוב נוסף, המשותף כמובן גם לתחומי ידע נוספים, הוא שילוב של עשייה ופעולה, הן במישור הגופני והן במישור הנפשי בתהליכי הלימוד. מה שעושים נלמד לעומק, נחווה בגוף וממשיך להדהד לאורך שנים. הלימוד העיוני וכל מה שקשור להבנות, המשגות, הקשרים ותהליכי חשיבה חשוב, אך אינו יכול להיות מנותק ממישורים רגשיים, מפעילות גופנית ומהחיים האישיים של כל ילדה וילד. האמנות מהווה אמצעי מצוין בכל תחום לימודי וגם בתחום ההיסטוריה. באמצעות ציור, רישום, פיסול, דקלום, שירה, מוזיקה ודרמה ניתן להחיות את התקופות ההיסטוריות השונות ואת מאורעות העבר, לחוותם ולהפנימם.
תוכנית הלימודים בהיסטוריה בבתי ספר ולדורף מתחלקת לשלושה חלקים: מהגן ועד לכיתה ד', ה', מכיתות אלו ועד כיתה ח', ט' וכיתות החטיבה העליונה של בית הספר התיכון. חלוקה זו אינה שרירותית ויכולה כמובן להשתנות בהתאם לילדים עמם עובדים, לתחומי העניין של המורים ולתנאיו המיוחדים של בית הספר. יחד עם זה, יש בחלוקה זו משום התחשבות בהתפתחות הילד וצרכיו במישורים שונים.
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון