בשפת העם 'כימיה' קשורה בגבישים, אבקות ונוזלים בבקבוקים. הכרות עם חומרים חשובה ונעשית מתוך החיים כבר מגיל צעיר: מלח וסוכר, מים וחומץ, תערובות תרכובות ויסודות. לימוד כימיה לא כדאי שינתק את הילד מהעולם החי שסביבו, ולכן רצוי שישתלב בתכנית-הלימוד של מדעי-החיים. אין לנצל שלב זה של הילדות לתרגול של הסברים חומרניים ומצמצמים כפי שלעתים מקובל. החומרים הם חלק מהסיפורים ומהחוויות הקשורות לחיים, הכימיה קשורה לביולוגיה ולמציאות בכלל וכדאי להביא אותה כאמור דרך החיים עצמם, בצורה טבעית וללא הסברים ותיאוריות.
בכיתה ו' בלימודי גיאולוגיה לומדים הילדים להכיר סיד כתוצר של אבן גיר, צורן כיסוד מוביל בהרכב החול, ואת הפחם כתצורה של חומר שמקורו ביצורים חיים. אורגניזמים חיים מייצרים חומרים רבים על בסיס יסוד הפחמן ומשילים די והותר חומרים בצמיחה ובגוויעה, כך שהם יכולים להיות אחראים לשכבות גיאולוגיות ניכרות של גיר וקרטון בעיקר. להיווכח כי חומר מת יכול להתהוות מתוך חיים על ידי הפרשה ומוות, מאפשר חשיבה אחרת מההשקפה הרווחת שהעולם המינראלי המת הנו יסוד החיים (כאילו החיים נוצרו מתוך 'מרק קדמון', ע"פ אחת התיאוריות).
כיתה ז'
כעת הופכת הכימיה לנושא בזכות עצמו. הגישה הנה פנומנולוגית (דגש על התבוננות וניסיון להרחיק כמה שאפשר הסברים, שמטבעם סוגרים אפשרויות אחרות להבנה), הלימוד מדגיש את התיאור המדויק של ההתבוננות וכן התנסות עצמית של תלמידים בניסויים ובהדגמות. תהליכים וחומרים מוגשים בצורה השומרת על הקשרים רחבים ביותר בטבע ובאדם. לימוד תהליכי בעירה לדוגמה, יכלול התבוננויות באיכויות בעירה של חומרים שונים, תיאורי עוצמת שריפת יער, טבע הנשימה התאית ביולוגית והשימוש באש בטקסים דתיים והקרבת קורבנות בתרבויות ואגדות שונות. היכולות של הדמיון ויצירת תמונה פנימית הכרוכה בכך דורשות בסיס עמוק של הבנה בתפקידי החמצן, דו תחמוצת הפחמן ותהליכי אנרגיה, כמו גם תפקידו של עולם הצומח על פני האדמה כולה. ההבדל בין חומרים אורגניים למינרליים מתחיל לעלות אל התודעה.
היסטוריה של גילויים מדעיים כמו גילוי החמצן ע"י לבואזיה ופריסטלי יכולה לקשר את הכימיה הקרה לחשיבה אנושית מלאת דמיון, והקשרים טכנולוגיים של שימוש בחומרים כמו כלור (ורעלים בכלל) או חומצת מלח משמשים בסיס לדיונים אקולוגיים ומוסריים.
חשובה עבודת המחברת, זו יכולה לכלול רישומים וציורים של הניסויים, תיאורים שלהם, מחשבות, הסברים, שירים וקטעי פרוזה הקשורים לנושא ועוד.
תכני שיעור אפשריים:
- שריפת חומרים אורגניים ממקורות שונים: קש, כותנה, מחטי אורן, נבגים, אלכוהול, גז
- תפקיד האוויר באש – שריפות יער, בעירת השמן, ומחסור של אוויר בבעירת הגז
- ייצור חמצן מעשבי מים וממקורות מינראליים והכרות עם היסוד
- שריפת גופרית, פחמן וזרחן והכרת היסודות ומקורותיהם, באוויר ובחמצן נקי ותיאור התוצרים
- תפקיד החמצן ודו תחמוצת הפחמן באדם ובבעלי חיים ובצמחים.
- עשן ואפר, חומצה ובסיס
- מבוא לאינדיקטורים: שימוש בכרוב אדום, בשורש סלק ובלקמוס לזיהוי חומצה או בסיס
- הכימיה והפיזיקה של בעירת הנר
- אבן גיר קרטון ושיש וייצור סיד – מעגל הסידן. תופעות קארסט; ייצור מלט
- סתירה בין חומצה לבסיס והקיטוב חומצה-בסיס ביצירת מלחים.
- חיזור מתכות מעופרות בעזרת פחם: הפקת ברזל ונחושת לדוגמא. המשמעות התרבותית של הפקת מתכות
כיתה ח'
החשיבה בגיל זה מסוגלת להמשגה רבה יותר והילדים מגלים עניין הולך וגובר ביישומים טכניים. אנו בוחרים לעסוק בכימיה של הצמח והמזון בכיתה ח', למעשה כימיה אורגנית, תוך שמירה על תמונה רחבה של עולם הצומח, תזונה אנושית, חקלאות ותעשיית מזון. לעיתים בקשר עם נושאים של תקופות אחרות. ניסויים פשוטים של מדידות ובדיקות (כמו נוכחות סוכר במזון) מתאימים כעת יותר.
הנושא העיקרי הנו הכרות עם קבוצות החומרים העיקריות, עדיין לא בדגש על תהליכי שינוי (כמו פירוק עמילן לסוכר למשל, שיגיע רק בכיתה ט'). המזון נתפס כחלק מעולם החומרים הקשורים ישירות לטבע ולעונות השנה, תוך התייחסות לתהליכי ייצור כמו כבישה והחמצה, או יצור גבינות או סבון. ייצור מזון כרוך גם בזיקוק של חומרים נקיים מתוך תערובות טבעיות (סוכרוז מתמיסת סוכר).
חשובה עבודת המחברת, זו יכולה לכלול רישומים וציורים של הניסויים, תיאורים שלהם, מחשבות, הסברים, שירים וקטעי פרוזה הקשורים לנושא ועוד.
תכני שיעור אפשריים:
- סוכרים- תכונות עיקריות כמו מסיסות, בעירה וכיו"ב
- מקור הסוכרים והקשרים של חקלאות, סוכרת וצריכה עולמית במזון
- תמיסת פהלינג לזיהוי סוכר והשימוש באינדיקטור למציאת סוכר במזונות שונים
- הפקת עמילן מתפוח אדמה
- הכרות עם העמילן כחומר שלא נמס במים אבל בוער ומתפרק לפחמן ולמים (פחמימה)
- פחמימות – סוכרים ועמילנים
- ייצור לחם ומוצרי מאפה אחרים
- זיהוי עמילן בעזרת יוד
- תאית כפחמימה הבונה את שלד הצמח. מזון לבעלי חיים המשתפים חיידקים
- שומנים: הכרות עם שמנים מן הצומח
- שומנים מן החי – ייצור חמאה
- ייצור סבון כתגובה בין שמן לבסיס
- תכולת האנרגיה בשמן לעומת פחמימה. קלורימטר, חישובי אנרגיה במזון
- חלבון – ג'ל המאפיין בעלי חיים
- רגישות חלבון לחומצה ולחום
- יצור גבינות: חומץ, אנזים (פפסין)
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון