קהילה יקרה שלום רב,
בהתרגשות רבה אנו שמחים לעדכן כי בתקופת הקורונה נולד הספר 'ילדים חסרי מנוח' אשר נכתב ע"י ד"ר מירון ברק ויצא בהוצאת "הפורום הארצי לחינוך ולדורף".
בספר ניתן תיאור מקיף מנקודות מבט שונות על התפתחות הילד מנקודת מבט רפואית – חינוכית – אנתרופוסופית, דיון השוואתי בהיבט הקונבנציונלי והאנתרופוסופי על הפרעת קשב וריכוז ועל הפרעות החרדה בילדים ובני נוער וסקירה של ממצאים מחקריים עדכניים מתחום מדעי המוח על הפרעת קשב.
הספר כולל עצות מעשיות להתמודדות עם הפרעות אלו להורים,למחנכים,לרופאים ולמטפלים, בהקשרים של הטיפולים באמנויות השונות, הדרכת הורים, תזונה, טיפולי מגע וטיפולים תרופתיים.
קישור לראיון עם ד"ר מירון ברק בו הוא מספר על הספר: https://www.youtube.com/watch?v=bMURgioYqRQ&feature=youtu.be
אנו מבקשים להעביר את המייל לאנשי חינוך והוראה, לתרפיסטים ולהורים בקהילה שלכם.
מחיר הספר ואפשרויות הזמנה:
- מחיר הספר – 88 שח, למשלוח בדואר רגיל: 98 שח, למשלוח בדואר רשום: 103 שח.
- המחיר לספר בודד למחנכים בבתי ספר וולדורף – 80 ש"ח, למשלוח בדואר רגיל: 90 שח ובדואר רשום: 95 שח.
- להזמנות מ- 5 ספרים ומעלה – עלות הספר 75 שח + דמי משלוח.
למשלוח ניתן לפנות בהודעת ווטסאפ עם כתובת אל טלפון:
052-4458729 או במייל: einav_g@hotmail.com.
תשלום ניתן להעביר ב- BIT או PAYBOX אל טלפון 052-3636975.
בברכה,
צוות הלב
הפורום הארצי לחינוך ולדורף
על הספר: ילדים חסרי מנוח מאת ד"ר מירון ברק
הספר: "ילדים חסרי מנוח – התמודדות עם הפרעת קשב והפרעת חרדה בילדים מנקודת ראות אנתרופוסופית" מאת ד"ר מירון ברק מביא בצורה בהירה ומעניינת נושא חשוב זה של טיפול וליווי של ילדים שמתקשים למצוא את עצמם במסגרות הלימוד הרגילות.
הספר סוקר בהרחבה את תחום הפרעות הקשב, הן מנקודת הראות הרפואית-מדעית והן מנקודת הראות של הרפואה האנתרופוסופית. בכך מביא ד"ר ברק תמונה רב צדדית, מאוזנת ומשלימה של תחום מורכב זה.
להורים, מורים ומטפלים בתחומי חינוך ולדורף (חינוך אנתרופוסופי) או למתעניינים בתחום מובאת סקירה מעמיקה של תמונת האדם מתוך יסודות הרפואה האנתרופוסופית, כאשר מתוכה מוסברת תמונת הילדים הלוקים בהפרעות קשב ובחרדה. זאת בהשלמה ובתיאום עם הממצאים המדעיים של השנים האחרונות.
תרומתו הגדולה של הספר היא בהצעות מעשיות לכיווני פעולה מגוונים בתחומי הטיפול והסיוע לילדים הנוטים להפרעות קשב, תנועתיות יתר וחרדות. דרכי הטיפול מכוונים הן להורים, הן למחנכים והן למטפלים בתחומי התרפיה השונים.
הספר נכתב לאחר שנים של ניסיון מעשי ושל מחקר בתחום על ידי ד"ר ברק והוא עשוי לתרום תרומה חשובה לכל אדם המתמודד עם התופעה.
ד"ר גלעד גולדשמידט
ילדים חסרי מנוח/מירון ברק – הערות אחדות מאת גונן הוכברג, מורה ומחנך בתיכון וולדורף הרדוף
הספר החדש שיוצא כעת לאור, של ד"ר מירון ברק, הוא ספר מקיף וחשוב עבור מורים תרפיסטים והורים. קראתי אותו בשקיקה רבה מכמה סיבות:
א. הוא כתוב בבהירות רבה, ובתור שכזה, אף כי הוא נכנס לתחומים מדעיים, קריאתו זמינה לכל הורה, מורה או מטפל.
ב. אני מוצא אותו ספר מועיל מאוד בימינו מאחר שכל מחנך וולדורף בימינו וייתכן שגם במסגרות אחרות, יעיד כי בזמנים אלו עיסוק לעומק בחינוך פירושו מפגש עם חולי, חולשות נפש ופגישות עם תלמידים רבים שמסעם בשנות ביה"ס כולו הוא דרך הפריזמה של לקות קשב וריכוז, או בפי ברק, ליווי "תלמידים חסרי מנוח". גם אלה וגם תלמידים, בעיקר תלמידות, שמתמודדים יום יום עם מצבי חרדה דורשים מן המחנכים יכולת הכלה, סבלנות ובעיקר היערכות נכונה ומדויקת. ברק מציע בספרו דרכי פעולה קונקרטיות הן עבור המחנכים, הן עבור ההורים והן עבור רופאים ומטפלים. הירידה לפרטים, לרבות תיאורי מקרה ונספחים המאפשרים העמקה, מהווים בסיס מדויק ומפורט לכל הנוגעים בדבר, והם יוצרים קרקע פורייה לחינוך ולטיפול הולמים לתלמידים אלו.
ג. אני נפעם נוכח הדגש שברק שם על תהליך השינוי האפשרי עד רמת הפלסטיות של מוחו של התלמיד כתגובה לטיפול הולם או לחוסר בטיפול שכזה (פרק שביעי, עמוד 174), ועד לרמת שינוי מהותי לעומת צוו גנטי שהתלמיד מביא עמו בעת הלידה. היכולת ליצור שינוי כזה בעזרת טיפול נכון בבית ובכיתה פותח למעשה לתלמיד צוהר אל שינוי עתידו כנער וכבוגר. זה דבר נפלא. למעשה זו אינה גזרה משמיים להיקרא כל החיים היפר אקטיבי. יש דרכים למתן את התופעה בצורה משמעותית.
ד. והערה אחרונה בנימה אישית. כיום אני מחנך בתיכון הרדוף מספר שנים לאחר 10 שנות חינוך בכיתה מקדמת ביסודי שבה התמודדתי עם מצוקות של תלמידים חסרי מנוח למדי, ולאחר 6 שנות חינוך כאב בית בפנימיית טוביה בהרדוף לחניכים שכולם היו או חסרי מנוח או סובלים מחרדות. בשנים אלה גם עברתי את קורס החינוך המרפא.
שמתי לב תוך קריאה מפורטת של ההיבטים השונים של הפרעת קשב וריכוז (פרקים 5 ו- 6) שאני חוזר אל ימי ילדותי כילד חסר מנוח שאובחן אמנם בערך בכיתה ה', אבל חבל שלא היו אז הכלים שמצויים וסדורים בספר הזה. חזרתי למצבים שבהם ביקשתי פשר ולא מצאתי, ובעצם עד היום כמעט לא נגעתי בהם בהתבוננות של אדם מבוגר. תוך כדי קריאה בספר העיוני הזה חזרתי אל מחוזות ילדותי הספוגים בלא מעט חוויות של כישלון. בכיתה א' ביום הראשון למדנו לקרוא:"מי בא לגן? אבא בא לגן" ומרגע זה הכול היה לי בלגן. לא קריאה ולא כתיבה. חוסר פשר. את הקריאה רכשתי במאמץ רב אצל המ"מית של הקיבוץ בכיתות ה' ו' בהדרגה. זכורים לי לילות רבים של הפרעות שינה מלווים בתחושת בדידות וקנאה נוכח שכניי לחדר (3) שישנו כל כך טוב. לבסוף במעבר לתיכון אמרה המחנכת הדגולה שלנו, תרצה ורדי שהמעבר לתיכון (כיתה ז) הוא הזדמנות מיוחדת לכל אחד להיות אדם חדש משוחרר מהדימויים שדבקו בו בילדותו, וכך במעבר זה התחלתי להשיג את הפערים ולהשתלט על ההפרעה.
לסיום, אני ממליץ בחום על הספר של ד"ר ברק כמדריך צמוד לכל מורה, הורה או מטפל פשוט כי הוא גם מכיל רבדים שונים של ההפרעות והוא מדריך נאמן.
גונן הוכברג
הספר 'ילדים חסרי מנוח' מעמיד במרכזו שתי תופעות ההולכות ומתעצמות סביבנו ובתוך הכיתות שלנו: ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז וילדים הסובלים מהפרעות חרדה.
הספר פורש תמונה דינמית של התפתחות הילד מתוך מההיבט של הרפואה האנתרופוסופית, מחדד את המאפיינים השונים והמשלימים של עבודת המורה והמחנך ומתאר את הטיפולים האמנותיים, התזונתיים והתרופתיים בהפרעות אלו.
בכך, מזכיר לנו הספר משהו מהותי ויסודי בחינוך וולדורף: חינוך יכול להיות רפואה מונעת ויכול להוות אפקט מרפא ומשחרר עבור התפתחותו של כל ילד.
מיכל שפר בן שלום.
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון