רקע
שני עקרונות קריטיים להצלחת עבודת המורה בבתי הספר היסודיים בכלל, ובחינוך ולדורף בפרט:
- יראת כבוד כלפי דמויות חשובות – ילד ציני וחסר כבוד כלפי מבוגרים יתפתח למבוגר חסר אמונה בנשגב, מבוגר הנשען רק על כוחותיו המוגבלים ולא מופרה מכוחות רוחניים הגדולים ממנו.
- לימוד בעזרת סמכות אוהבת – את התלמידים ילוו מורים ודמויות סמכות אחרות שישמשו מופת בעזרתם הוא יבנה את אישיותו.
בשנים האחרונות אנו עדים למגמה בה יותר ויותר ילדים המגיעים אלינו חסרים את אותה יראת כבוד והתמסרות לסמכות. בנוסף, אנו עדים למספרים גבוהים של ילדים עם בעיות של קשב וריכוז, ילדים החשופים מדי לטכנולוגיה והשפעותיה ועוד.
אחוזם ההולך וגדל של ילדים מתקשים באוכלוסיית בתי הספר היסודיים מקשה עד מאוד את עבודת המורים עם ישות הכיתה, ובהיעדר כלים והכשרה מתאימים, כמו גם בהיעדר בתקני שעות מתאימים, מייצר קושי שהולך ומתעצם.
תכנית פעולה
כדי לעמוד באתגר לעיל, אנו רוצים לקדם את הכשרתם והתפתחותם של צוותי ההוראה, באופן כזה שיהיו להם הכלים והמיומנויות הנדרשים למפגש עם "ילדי המחר". ההכשרה כוללת הן היכרות עם יסודות החינוך המרפא, והן התמחויות פרקטיות בסוגים מיוחדים של תרפיות או פעילויות חינוכיות וטיפוליות.
הכוונה בתכנית זו אינה מתמצית ב"רכישה" של נתוני-ידע מסוימים או ב"הקניה" של טכניקות טיפוליות, אלא שהיא תאפשר למורים לשנות את עצמם ובעזרת שינוי זה הם יהיו מסוגלים לסייע ביצירת תהליכי מרפא לתלמידים.
אנו מאמינים שהכשרה שכזו יכולה לשנות באופן יסודי את ההתנהלות בבתי הספר, את יכולת ההכלה של מגוון הילדים ובמתן מענה פרסונלי איכותי.
בתכנית ההכשרה ניעזר הן במרצים מומחי תוכן ספציפיים, והן בכוחות הוראה פנימיים – מורים ותרפיסטים שעוסקים בעבודה עם הילדים מדי יום ביומו.
מתעניינים בתכנית?
מלאו את הטופס כדי שנוכל לעמוד עמכם בקשר בהמשך.
תכנית ההכשרה
שנה א
נושא | תוכן | מרצה | שעות |
החינוך המרפא – א הכרות | עבודה עם הספר של ראובן שליב בנושא (רשימת נושאים לשנה א+ב): מבוא, 3 גופים, 4 מרכיבי ישות, התפתחות היחד הבריאה וליקוייה, מהותן של בריאות וחריגות, הערכה ואבחון, איך עושים התבוננות, קונסטיטוציות, הפרעות קשב וריכוז, PDD, עיצוב סביבתי, שמוש בתנועות גוף, התמכרות למסכים. | ראובן שליב | 22 |
אלמנטים מרפאים באומנות הויזואלית | אלמנטים מתוך התרפיה באומנות, חומרים, צבעים, התבוננות, תהליכים, עם מה עובדים ואיך. | אפרת אולד | 8 |
תקשורת מקרבת והקשבה | למידה והעמקה בתקשורת המקרבת (ד"ר מרשאל רוזנברג) ופיתוח מיומנות ההקשבה: מבוא, שיפוטיות ותקשורת חוסמת חמלה, תקשורת מרחיקה, התבוננות, לזהות צרכים ולהביע רגשות, לקיחת אחריות על רגשות, שפה חיובית, שיקוף וכנות, בקשה לעומת דרישה, הקשבה, אמפתיה לעומת הזדהות, הבעת כעס והפרדת כוחות הנפש, הערכה בתקשורת מקרבת. | חגית ליפשיץ | 16 |
Extra lesson | הרצאות על Extra lesson. כיצד לעבוד עם 12 החושים בכיתה כתמיכה להתפתחות תקינה של הילד. | רוני צדוק | 12 |
פתולוגיות – מבוא | זיהוי, היכרות והבנה של פתולוגיות (אוטיזם, דאון, חרדות, דכאון, הפרעה דו-קוטבית, הפרעות קשב וריכוז, חרדת ביצוע, Absent parent, אנורקטיות, OCD ועוד) | ד"ר מוטי לוי | 12 |
סיפורים ואגדות בכיתה כמענה לשאלות הפנימיות של הילד | האגדות ככלי תרפוטי וכלי המאפשר פיתוח רגש ודימיון שכל כך חסרים היום. איך מורה יכול לקחת סיפורים, אגדות, משלים לתוך עבודה אומנותית. מיומנות של סיפור, ואיך הסיפור משתנה למקום ולגיל שבו נמצא הילד. | אפרת אולד | 10 |
עמלנות – א | עבודה שבועית עם מלאכה, מורים משתנים+הדגמת פרויקטי עמלנות לפי תקופה: חימר, ליבוד; מסמר ועץ, ופיסול | מורים מתחלפים | 8 |
סה"כ שעות | 90 |
שנה ב
נושא | תוכן | מרצה | שעות |
החינוך המרפא – ב | עבודה עם הספרים של ראובן שליב | ראובן שליב | 22 |
התבוננות גתאנית | פיתוח כושר הראיה התבוננות בתופעה. | 8 | |
אמת, מוסר ואני | קשה להיות מטפל טוב כשדברים באישיות המטפל לא פתורים. ולכן נדרשת עבודה באזור הנקרא מוסר: דרישות הגוף, דרישות הרגש, תאוות ותשוקות. קורס שמערב הפרדת כוחות הנפש, הכרות עצמית ועבודה על המידות (גאווה, כעס, שנאה-אהבה, תאוה-העדר רגש, קמצנות-פזרנות, אוהב סכנות-פחדן…) | רינת שטרום | 8 |
פתולוגיות – ב | זיהוי, הכרות והבנה של פתולוגיות (אוטיזם, דאון, חרדות, דכאון, הפרעה דו-קוטבית, הפרעות קשב וריכוז, חרדת ביצוע, Absent parent, אנורקטיות, OCD ועוד) | ד"ר מוטי לוי | 8 |
תקשורת בין אישית | המשך עבודה על תקשורת בין אישית, הקשבה. | 8 | |
עמלנות – ב | עבודה שבועית עם מלאכה, מורים משתנים.: צבעי מים; בובות; עבודה בעץ; חקלאות | מורים מתחלפים | 8 |
הסיפור המרפא ואגדות ב' | הסיפור המרפא ככלי אבחוני ואיך לספר/ להביא סיפור | אפרת אוולד | 8 |
תרפיה באומנות – ב | חומרים, צבעים, התבוננות, תהליכים, עם מה עובדים ואיך. | 4 | |
אומנות הכתיבה | כתיבה יוצרת ובבליתוגרפיה (מבוא) | 4 | |
גיל ההתבגרות והעמקה בנושא חסכים רגשיים | 6 | ||
חינוך מרפא – ודיבור כשער לנפש | כיצד דיבור נכון, אינטונציה, הקול המרפא, יכול לגעת בנפש ולתת מרפא/ איבחון/ שמיעה | 6 | |
סה"כ שעות | 90 |
שנה ג
נושא | תוכן | מרצה | שעות |
מוסיקה מרפאת | מוזיקה ושירה, מה נכון למי ומתי? איך לעודד לשירה? בחירת שירים? | 6 | |
התנהלות אירגונית, עקרונות ניהול פרויקטים | בניה, מעקב, משוב…. מתודה לפי סטיבן קובי + ספרות עכשווית לניהול פרויקטים | רינת שטרום | 10 |
עמלנות – ג | עבודה שבועית עם מלאכה – צבעי מים; בובות; עבודה בעץ; חקלאות | מורים מתחלפים | 8 |
חקר מקרה | הצגת מקרה טיפולי בשיטות טיפוליות שונות הקשורות לחינוך | מרצים מתחלפים | 20 |
פתולוגיות – ג | זיהוי, הכרות והבנה של פתולוגיות בהקשר למה התופעה באה לילד? | ד"ר מוטי לוי | 10 |
שימוש בשיטות דידקטיות טיפוליות | הרצאות מתוך החינוך המיוחד, הוראה מתקנת | 10 | |
מבוא לאוריתמיה | אוריתמיה, אוריתמיה מרפאת ומה שביניהם | 8 | |
הכרות עם עבודה סוציאלית עם ילדים ונוער | פגישה/ הרצאה על עבודה סוציאלית עם ילדים ונוער ושירותים פסיכיאטרים עבור ילדים ונוער על מנת להכיר מה קיים מבחינת מחלקת רווחה. | מרצה ממחלקת הנוער/רווחה | 4 |
דרמה כטיפול ופרקטיקה (מבוא) | מה מתאים לילד? שיקולים בהתאמת דמות לילד בהצגה, שימוש בדרמה ככוח מאוורר בכיתה (פסיכודרמה) | 10 | |
סה"כ שעות | 90 |
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון