המורים המלמדים בבית-הספר עברו כולם (או שעדיין עוברים במקביל לעבודתם) הכשרת מורים ברוח חינוך ולדורף. הכשרה זו נמשכת כשלוש שנים ומהווה תנאי לקבלת המורה לעבודה בבית-הספר. בדרך כלל עוברים המורים הכשרה זו לפני, או לאחר לימודיהם הרגילים לתעודת הוראה ולתואר אקדמי.
במקביל לבתי-הספר קיים בהרדוף ובטבעון סמינר להכשרת מורים ברוח חינוך ולדורף. סמינר זה עובד במתכונת של סמינר ערב: שני ימים משעה 16:00 עד 21:00 ובוקר יום שישי בשעות 8:00 – 13:00 . הסמינר בנוי לאנשים עובדים עם מחויבויות נוספות, שיכולים להכשיר את עצמם במסגרת הנ"ל ובעבודה נוספת בזמנם הפנוי בבית.
סמינר זה עובד עדיין במתכונת פרטית, ומזכה את בוגריו בגמולי השתלמות על מרבית השיעורים. עם סיומו הוא מקנה לעוברים אותו בהצלחה, לאחר שנה של עבודה מעשית מוערכת במוסד של חינוך ולדורף, תעודה המאפשרת ללמד בכל בית-ספר ולדורף בעולם.
בירושלים המצב שונה, שם קיים בתוך המכללה להכשרת מורים ע"ש דוד ילין (בית הכרם) מסלול להכשרת מורים ברוח חינוך ולדוף. הלומדים במסלול זה עוברים במקביל להכשרת המורים הרגילה גם העמקה והכשרה ברוח חינוך ולדרוף. מסלול זה מוכר ומאושר על-ידי המכללה והעוברים אותו מקבלים בסיום תעודת הוראה והסמכה להוראה בבתי ספר ולדורף בארץ.
הלימודים בסמינר מתמקדים בשלושה תחומים עיקריים:
- העמקה, התבוננות והבנה של טבע הילד והתפתחותו. במסגרת זו לומדים בצורה מעמיקה ככל האפשר את יסודות חינוך ולדורף, הנשענים על הפסיכולוגיה ההתפתחותית של שטיינר. בנוסף לומדים צדדים שונים של טבע הילד והילדות כגון: ההתפתחות הגופנית על מישוריה השונים, כוחות הנפש השונים והתפתחותם, תהליך התגבשות התודעה במהלך הילדות ועוד.
ללימוד זה נוסף לימוד של תחומי דעת אחרים כהיסטוריה, פסיכולוגיה כללית, פילוסופיה וכו', לימוד שעוזר להבין את התפתחות הילד בהקשר של תהליכים שעברה האנושות כולה.
- הכשרה אומנותית רחבה ועמוקה ככל האפשר. הסטודנטים עוברים הכשרה אומנותית רחבה ומקיפה ככל האפשר בשטחי אומנות רבים: ציור, רישום אומנותי, דרמה ועיצוב הדיבור, אוריתמייה, תנועה, פיסול וכיור, מוזיקה ושירה.
הכוונה בהעמקה אומנותית זו אינה להפוך כל מורה לעתיד לאומן בכל התחומים המצוינים, אלא להכשירו מבחינה אומנותית ופנימית. לעבור תהליכי אומנות כמנוף להשתנות פנימית. כמובן שבנוסף להשתנות זו רוכשים המורים לעתיד גם כלים חשובים וחיוניים לעבודה אומנותית בכיתה ברוח חינוך ולדורף.
- לימודי מתודיקה ועבודה מעשית בכיתות. בדרך כלל כבר משנתם הראשונה בסמינר מתלווים הסטודנטים לצדדים שונים של חיי בית-הספר. תחילה הם צופים בלבד בכיתות שונות ובארועי בית-הספר ואחר-כך מלמדים בעצמם כחלק חשוב מהכשרתם כמורים. לימוד זה מלווה על-ידי מורה מנוסה, שעוזר לסטודנט ונותן לו את המשוב לעבודתו.
במקביל להתנסות בכיתות לומדים בסמינר לימודי מתודיקה הקשורה לחינוך ולדורף. על סמך דוגמאות שונות ועיבודן לומדים את עקרונות חינוך זה בצורות ההוראה ואופן העברת החומר הלימודי.
הכשרת המורים עבור חינוך ולדורף נובעת כמובן מרוחו של חינוך זה. כשם שמטרתו הראשונה של חינוך זה הנה לטפח את הילד עצמו, על צדדיו וכשריו השונים, כך גם שואפת הכשרת המורים לטפח ולעודד קודם כל את ישותו השלמה והמתפתחת של המורה עצמו. אין כל כוונה בהכשרה זו ללמדו תכנים ואינפורמציות רבות ככל האפשר, או ללמדו טכניקות הוראה מיוחדות, אלא להפכו לאדם שלם ורב-גוני ככל הניתן. מורים שעברו התפתחות פנימית ופיתחו במשהו את ישותם הפנימית, יעבירו זאת בכל מעשה ידיהם גם לתלמידיהם.
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון