בכיתה ח' ניתן להוסיף:
- עבודות כלליות בגינון, שדורשות מיומנות, סבלנות ומאמץ פיזי
- לקצור דשא עם חרמש. הכנת מספוא
- תיקון כלי עבודה ומבנים
- ייצור מזונות מהיבול (כבושים, תבלינים, מלח עשבים, ריבות; שימוש בשעווה אם יש כוורות)
- ללמוד לטפח צמחים והקרקע הדרושה להם. מחזורי גידול פשוטים ויתרונם/חסרונם
כיתה ט'
ישנם בתי ספר ולדורף שמוסיפים תקופה ארוכה של גינון וחקלאות, בה על פי רוב לומדים התלמידים על גינון נוף, בניית שבילים, מדרגות וגדרות, בריכות, פרויקטים של מחזור מים. (בנוסף או במקום נהוג לצאת לשבועות עבודה בעבודה חקלאית)
אפשר להוסיף:
- טכניקות הפריה נלמדות עיונית ומעשית
- טיפוח שיחים עם פרי רך, עצי פרי ושיחים דקורטיביים, גיזום
כיתה י'
הילדים לומדים את מסתורין ההרכבה (כפי שהציע שטיינר). ניתן לעסוק בנושא זה בעומק רב ולהשאיר מעט זמן לכל דבר אחר. תלוי כמה זמן רוצים להקדיש לנושא.
בתיכון
לימודי סביבה ואקולוגיה חופפים לגינון.
בתלות במשאבי בית הספר, אפשר לפתח הרבה מתוך פרויקטים מעשיים של סביבה וגן, במיוחד אלה הנוגעים לעיבוד עץ, הכולל הכנת קורות לנגרות ולנגרות בניין. ניתן אף לבצע בקנה מידה קטן טיפול ברזרבות טבעיות, ביוטופים ובריכות. התבוננות מדעית ממלאת כאן תפקיד חשוב. כל זה יכול להוביל לפרויקט אישי מעשי, מדעי או אמנותי.
תיארנו לעיל את תוכנית הלימודים המסורתית של בית ספר ולדורף. יחד עם זאת יש מקום להרבה המצאה וואריאציה, הדוגמאות שהובאו הנן רק קווים מנחים אפשריים.
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון