העבודה נכתבת במסגרת הכשרת מורי ולדורף במכללת דוד ילין. מכיוון שאני עוסק בהוראת
המדעים ומחנך כיתה בבי"ס יחיאל, בי"ס ולדורף בטל שחר, בחרתי לעסוק בהוראת המדעים.
לפעמים נדמה כי בחינוך ולדורף נמנעים מלימוד מדע או לפחות מתייחסים פחות לנושא זה מאשר
לאומנויות והלימודים ההומניים (אלפסי ופורטס, 2017). עוד לפני שלמדתי הוראה וחינוך זכורים
לי וויכוחים שניהלתי בנושא זה )כתלמיד ביה"ס ולדורף לשעבר( עם אנשים שונים במטרה להראות
כי יש להוראת המדעים תפקיד חשוב ומרכזי בחינוך זה.
בעבודה זו אני מתמקד בהוראת המדעים בכיתות ו' ז' וח' משתי סיבות. הראשונה, בכיתות אלו
עוברת הוראת המדעים שינוי בחינוך ולדורף ומלימוד התנסותי וחוויתי הפונה לרגש ולחוויה
מתווסף גם פן אינטלקטואלי תיאורי והסברי. הסיבה השנייה היא אישית, מכיוון שהתחלתי את
דרכי כמחנך כיתה ו' לפני כשנתיים ועשיתי עם הילדים את הדרך כמורה גם בכיתה ז', אני מכיר
טוב יותר את תקופות הלימוד הנ"ל ואת האופי המיוחד של הגיל הזה.
מטרת העבודה היא להציג את אופן הוראת המדעים בכיתות אלו ולבדוק כיצד הוראה זו פוגשת את
ההבנה האנתרופוסופית של התפתחות הילד העומדת בבסיס חינוך ולדורף. אינני מציג את כל
תקופות הלימוד ואת כל הנושאים המובאים או יכולים להיות מובאים בתקופות אלו, אלא מביא
מדגם מייצג של הוראת המדעים בכיתות אלו ומנתח את האיכויות העשויות לעבור דרכו.
יש דרכים ואפשרויות רבות ללמד ובכוונת תחילה אין חינוך ולדורף מכוון לדרך אחת, כל מורה
צריך לבנות הבנות אלו מתוך ידיעותיו וסקרנותו, היכרותו עם הכיתה והילדים הספציפיים,
והאווירה התרבותית בה הם חיים. כאן אציג דרך מסוימת המופיעה בהמלצות לתוכניות לימוד
שמבוססות על המלצות שנתן שטינר כבר בבי"ס ולדורף הראשון (שנפתח בשטוטגארט 1919), על
ניסיונם של מורי ולדורף ותיקים וכן על ניסיוני הצנוע בתחום. ניתוח תקופות הלימוד יוכל לתת
מענה לשאלה כיצד הוראת המדעים יכולה לשרת את התפתחותו של הילד, אך התכנית איננה מתכון
עליו צריך או כדאי להתבסס ואין היא משרתת את הילד יותר מתקופות מדעים אחרות שיכולות
להיערך.
לעבודה המלאה
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון