מבוא
בית ספר ולדורף עובד מתוך השקפת העולם האנתרופוסופית. כל הקשור להבנת הילד, התפתחותו, עולמו הפנימי, צרכיו והחינוך הנכון לו נובע בחינוך ולדורף מהפסיכולוגיה ותמונת האדם האנתרופוסופית.
אין זה בית ספר של השקפת עולם ואין הוא מכוון את חניכיו להשקפת עולם זו או אחרת, אולם הוא פועל לאור המחשבות האנתרופוסופיות בתחומי הבנת האדם, הפסיכולוגיה החינוכית ומתודות ההוראה.
חינוך ולדורף שואף לעבוד בשיתוף פעולה ובקשר הדוק עם מערכות החינוך הממלכתיות, לתרום ולהשפיע על החברה והתרבות בישראל ובקהילה המקומית בה הוא עובד.
אפיונים מרכזיים של בית ספר ולדורף
האפיונים (קריטריונים) לאורם פועל בית ספר ולדורף מתבטאים בארבעה תחומים: תפיסה חינוכית, מקצועיות הצוות, עבודת הצוות והקהילה:
תפיסה חינוכית התפתחותית שלמותית
בית ספר ולדורף מתאפיין בהיותו מחויב לתת מענה ליישות המתפתחת של הילדים הבאים בשעריו.
חינוך ולדורף שם במרכז תפיסתו החינוכית את הפסיכולוגיה ההתפתחותית של רודולף שטיינר, על פי כתביו והבנתו את ידע האדם – עבודה לאור תמונת האדם השלם כפי שבאה לידי ביטוי באנתרופוסופיה. ההוראה הנובעת מתוך הבנה התפתחותית מאפשרת לילדים ולנערים זמן ומרחב לצמיחה אישית בריאה בכל שלב בחייהם.
תהליכי ההוראה מופנים לפיתוח מיטבי של שלושת כוחות הנפש של הילד – רצון, רגש וחשיבה, בהתאם לגיל הילד ומתוך תפיסה שלמותית. ההוראה הינה חווייתית ומעניינית, אומנותית ונותנת השראה. הלמידה כוללת התחנכות דרך פעילות גפיים ועשייה, פיתוח מיומנויות חברתיות וחשיבה ביקורתית.
צוות ביה"ס
המורים מגיעים מתוך תפיסת התחנכות ותחושת שליחות, כמשימת חיים, מתמסרים למעשה החינוכי ולאידאל החינוכי ומכוונים עצמם לאור תפיסת העולם והאדם האנתרופוסופית.
המורים עוברים הכשרה מתאימה לאור תפיסה זו, וממשיכים להכשיר עצמם במהלך עבודתם בדרכים שונות למחקר אישי, להוראה פעילה ותרגול מדיטטיבי, כמו כן מקבלים על עצמם ליווי וחונכים מורים צעירים.
תרבות ארגונית
האחריות החינוכית של בית הספר נישאת בידי צוות המורים, בניהול משותף.
המורה עובד ונושא בתפקידיו מתוך חירות פנימית, מחויבות פנימית ואחריות אישית.
כחלק מתרבות הארגון של בית הספר, נבנים מרחבי עבודה צוותים משותפים, שבהם באים לביטוי הצורך להתפתחות אישית מחד וניהול איכותי ומקצועי מאידך.
על המורה להיות בקשר ודיאלוג עם שותפיו המורים כחלק מהותי של עבודתו.
תהליכי קבלת ההחלטות מגיעים לסיומם בדרכי הסכמות ולא בהצבעה דמוקרטית.
קהילה
יראת כבוד ואהבת האדם מצויים במרכז העשייה וההתכוונות החינוכית. בי"ס ולדורף תופס את החינוך כפעילות חברתית תרבותית משותפת, של הורים, מורים, תלמידים – קהילת בי"ס כולה.
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון