כיתות ט-י"ב
אספקטים ומטרות כלליים
שינוי מתודי ברור מתרחש בתחילת בית ספר תיכון. התרגילים שבוצעו ועלו בהדרגה לתודעה עד כה, נלקחים שוב ומעוצבים מחדש בתודעה שונה. טקסטים ויצירות מוזיקליות נוצרים בכוריאוגרפיה או מעובדים בחופשיות מתוך חוקים הקשורים בתנועות. המטרה כפולה. מצד אחד לתנועה חוקים משלה הקשורים כמובן יצירות ולאיכותיהן, מצד שני הצעירים לומדים לבצע ולחוות אוריתמיה כאמנות 'אקספרסיוניסטית'. שתי נקודות המבט קשורות אינטימית זו בזו.
בתרגילים הפדגוגיים מתרחש מעבר מתרגילי ריכוז לעבר תנועה דינאמית יותר. תנועה במרחב חייבת להשתנות מצורות גיאומטריות חמורות לצורות חופשיות ואמנותיות יותר. התלמידים נדרשים, יותר מחיקוי מעשי המורה, לפתח בהתמדה מוטיבציה ויכולת פנימית ליצירת צורות. הם לומדים לעשות שימוש במרכיבים השונים באופן עצמאי. השיעורים עצמם בנויים על ניגודים עזים, למשל דרך מפתחות מז'ור ומינור, הרמוניה ודיסוננס.
כיתה ט'
נקודות מבט ונושאים כלליים:
- דינאמיקה של דיבור, מוזיקה, תנועה במרחב; היכרות והתנסות בקטבים
- שירים של משוררים שונים
- תפיסה ויישום מודע של צורת וגיאומטרית הגוף העצמי
- ביצוע ועיצוב עצמאי של מחוות
- מרכיב חדש: עיצוב הרמוניות
- דיסוננסים מינוריים/מז'וריים
הצעות תוכן:
- התלמידים מונחים לבצע בעצמם צורות ולשתף ביצירת צורות קבוצתיות (כוריאוגרפיה)
- עבודה מחודשת על מרכיבי היסוד של האוריתמיה
- עבודה אינטנסיבית על צעידה תלת שלבית, באופן זורם ומתמיד
- ריתמוס חופשי, אור/חושך, קול רם/רך וכדומה
- באוריתמיה של מוזיקה התלמידים עובדים בו זמנית עם הקולות המוזיקליים השונים, אקורדים, תנועות מלודיות חזקות, ריתמוסים וקצב.
- חזרה מסכמת על כל התרגילים הפדגוגיים שנעשו ביסודי ובשכבת הביניים, אך עם מודעות גדולה יותר
כיתה י'
נקודות מבט ונושאים כלליים:
- להבין ולכלול את הניגודים של אדם ועולם, צורה אינדיבידואלית ומעגל
- הגברת זריזות חיצונית ופנימית
- יצירת קשר לנושאי שיעור ראשי: ליריקה, היסטוריה (תרבויות עתיקות)
- ללמוד לבטא התנסויות נפש באמצעות מחוות
- השלמת הדינאמיקה על ידי פעולות נפש של חשיבה, רגש, רצון וביטוייהם התואמים
- מעבר מריקוד לתנועה חגיגית
- דינאמיקה מוזיקלית; המשכיות ודיפרנציאציה של מה שנלמד בכיתה ט'
הצעות תוכן:
- תרגילים בקטבים
- צעידה תלת שלבית
- מחוות דרמטיות
- מיון ותרגול מודע של צורות יסוד עבור נושאים חדשים
- צורות לכינויי שם, לשירה אפית, לירית ודרמטית. צורות לשיר, צורות לחריזה
- עבודה על יצירות מוזיקליות ארוכות יותר
- צורות קלסיות (לדוגמה רונדו)
- צורות קבוצתיות עליהן עובדים יחד
- תרגילי מוט עם דגש אסתטי
כיתה י"א
נקודות מבט ונושאים כלליים:
עצמאות בעיצוב תנועות ומחוות כמו גם של יצירות שלמות.
- לנוע בחופשיות ולעצב את המרחב 'הבלתי נראה' מאחור, שיכול להתמלא רק על ידי פעילות תודעתית
- עבודה סגנונית
- יצירת קשר לנושאי שיעור ראשי: בתולדות האמנות, במיוחד אפוליני-דיוניסי; ובזיקה לשיעורי אמנות: מחוות וצורות לאווירות צבע
- אסטרונומיה: תנועות פלנטאריות
- עבודת סולו
- פרשנות מוזיקלית קשה יותר ליצירות מורכבות
הצעות תוכן:
- ביטוי באוריתמיה לשירה בסגנונות שונים
- תנועות צבע
- צורות שקטות
- שפת המחוות
- תרגול איכויות הצלילים והמרווחים על בסיס מרכיבי יסוד שנלמדו
- תנוחות כף רגל וראש ביחס לדקדוק והלכי נפש
- תרגיל פדגוגי – אני חושב את הדיבור
כיתה י"ב
נקודות מבט ונושאים כלליים:
מבט כולל על כל אפשרויות הביטוי המוצעות על ידי אוריתמיה. חזרה על כל האלמנטים של הביטוי האוריתמי שנלמדו עד כה. דגש על ביצוע של יצירות מוזיקליות או של שירה גדולות ומורכבות על ידי כל הכיתה / שכבה. בין השאר כדאי לתרגל שירה מודרנית ועכשווית וכך גם יצירות מוזיקליות מודרניות.
דיון
יש ל התחבר למערכת כדי לצפות ולהשתתף בדיון